• Pomea

Varför bara ett barn?

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.

• Svar på tråden Varför bara ett barn?
  • Eisa

Var 26 när han föddes och känner absolut inget sug efter fler. Jag tycker att livet är hanterbart med bara ett barn. Hatar kaos. Vill visa honom allt och ge honom allt under ordnade former. Skulle inte palla två barn, eller fler.

Dessutom kräktes jag hela graviditeten och det vill jag ICKE vara med om igen.

• Dripknot

Då ställer jag motfrågan som har två kids eller fler:

Varför mer än ett?
  • UpsyDaisy

Jag har många syskon och jag älskar att ha syskon och jag önskar att jag kunde ge min dotter den gåvan. Men sanningen är att jag avskyr att vara förälder! Jag hade ingen aning om att jag skulle tycka så illa om mamma-rollen innan jag fick min dotter. Men det var en extremt traumatisk graviditet, traumatisk förlossning med usel eftervård, jag fick allvarlig förlossningsdepression och nu 3 år senare är jag fortfarande sjukskriven. Jag vill INTE gå igenom allt det där en gång till :(

• myrstacken
    UpsyDaisy skrev 2010-04-18 21:28:47 följande:
    Jag har många syskon och jag älskar att ha syskon och jag önskar att jag kunde ge min dotter den gåvan. Men sanningen är att jag avskyr att vara förälder! Jag hade ingen aning om att jag skulle tycka så illa om mamma-rollen innan jag fick min dotter. Men det var en extremt traumatisk graviditet, traumatisk förlossning med usel eftervård, jag fick allvarlig förlossningsdepression och nu 3 år senare är jag fortfarande sjukskriven. Jag vill INTE gå igenom allt det där en gång till :(
    Du kanske mår bättre om du jobbar och har något att göra då om du avskyr mammarollen?

Hur mår erat barn då om du känner dig sådär?
  • UpsyDaisy
    myrstacken skrev 2010-04-18 22:35:06 följande:
    Du kanske mår bättre om du jobbar och har något att göra då om du avskyr mammarollen? Hur mår erat barn då om du känner dig sådär?
    Självklart skulle jag må bättre om jag jobbade! Men det kanske har undgått dig totalt att vi har en arbetslöshet på ca 20-25% om vi räknar in alla slavarna...förlåt, jag menade givetvis "praktikanterna" (är man praktikant så räknas man inte in i statistiken för arbetslösa) Jag skickar ca 5 ansökningar om dagen men har hitintills inte ens blivit kallad till intervju. När arbetslösheten är så pass hög kan arbetsgivarna välja och vraka, och hur många väljer en ensamstående mamma som varit borta i tre år?

Klart att min depression påverkar dottern! Men det är ju inte direkt så att jag VILL må såhär! Eller du kanske är så pass urbota dum att du tror att det bara är att "rycka upp sig"?
  • nelli08

Jag var 25 & sambon 31 när dottern föddes.
    Jag vill gärna ha ett syskon till lillan. För att hon ska ha en syster/bror att växa upp tillsammans med & förhoppningsvis ha glädje av.
    Men sambon vill inte ha fler barn...Han är bestämd med sitt beslut..
    Men inte jag..jobbigt...

• Lincon

Jag är helt säker på att jag inte vill ha fler barn! Det skulle inte finnas tid för en familjelmedlem till, inte nu och säkerligen inte i framtiden. Hur hittar man tid för varandra om man har många barn? Tid för alla barnen? Allas intressen? Vänner? Utbildning och arbete? Måste vara mycket planering.
    Sedan känner jag inget behov av att utöka familjen, vi älskar och stöttar varandra jättemycket. Det är tråkigt under graviditeten, och inte tala om första året.. Nej tack, jag älskar min son och är glad att jag har barntillverkningsbiten + första åren avklarat.

• tahira

Jag har skrivit om det här, bland annat "Det är svårt att förklara men det känns liksom fel i hela kroppen, bara tanken på ett annat barn här hemma". Så för mig är det mest en känsla, samt att vi vill vara mobila, kunna röra oss mycket och så vidare.

Jag var 17 när jag fick min son, min sambo var 20.

Nackdelar vet jag inte, jag är själv ensambarn och trivdes enormt med det under min uppväxt.

• Gradin

Jag var 17år när jag fick min son..

Jag vill gärna ha fler barn, men har även bestämt mig att det får stanna vid ett barn.

Min anledning är att jag blir så j*vla sjuk när jag blir gravid...

Kräks konstant, får inte behålla någonting, vätskebrist, svimmningar, foglossning, ischias, inlagd på dropp, för mycket kroppsvätska o.s.v..

Ja listan kan göras hur lång som helst på alla saker som uppstod när jag väntade våran son och jag har även fått 2 missfall innan han, samma sak där fick inte i mig en pryl och spydde som en gris..

I och med att jag blir så dålig så isolerar jag mig i ett rum där jag mår som bäst och där doften är behagligast sen sitter jag där och kan inte lämna rummet..

Detta är inte snällt mot ett barn att dom ska få "stå åt sidan" p.g.a att man vill ha fler barn, hellre är jag enbarnsmamma och en jätte bra mamma än tvåbarnsmamma men att den älsta har missat 9 månader av sin "egen tid"

• hopee
    banansmoothie skrev 2010-01-09 10:34:11 följande:
    Jag känner att jag inte nödvändigtvis vill ha flera barn. Möjligen ett till, nån gång i en avlägsen framtid, om jag vill det då. Men nu känns det så bra med ett barn! Jag älskar min son, har inte så mycket ork då jag har en kronisk sjukdom som tar energi från mig, känner att han äntligen börjar bli stor och snart är blöjfri, kan prata osv. Vill själv plugga och leva livet en del (gärna MED mitt barn!) och det känns som om jag skulle skaffa ett barn just för att skaffa syskon och inte för min skull. Och det tror jag inte skulle bli så lyckat, för nån. Jag vill känna att jag vill ha ett till barn, inte ett syskon till mitt existerande.

Tyvärr är vi oense i familjen då min man vill ha ett till barn mer än något annat i världen, och så snart som möjligt (han tycker nära syskon är jätteviktigt). Han ville egentligen ha tre, men vi enades om två, fast nu känner jag att jag inte vill. Orka gå igenom en graviditet, amma, hemma fastlåst osv i flera år till. Nej det orkar jag inte, just nu i alla fall.

Vi fick barn när jag var 21 och maken 24.
    Skulle kunna varit jag som skrev detta! har också en kronisk sjukdom som gör mig energilös emellanåt så jag kan inte förstå hur det skulle gått till med ett barn till. Vill heller inte skaffa "bara för man ska ha syskon till sitt barn" tror inte heller att det blir så bra...
Svar på tråden Varför bara ett barn?