• Pomea

Varför bara ett barn?

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.

• Svar på tråden Varför bara ett barn?
  • Viggo och pyrets mamma
    danei skrev 2010-06-28 11:56:40 följande:
    För barnens skull med , är ju roligt att ha syskon som man kan ha glädje av både när de är små och sen när de är äldre. Har vänner som är ensambarn och ingen av dem tycker att det är roligt, speciellt en där hennes föräldrar är bortgågna hon förstår inte varför hennes föräldrar var så ego att de bara skaffade henne, hon har själv sagt att då kunde de lika gärna ha låtit bli eller adopterat för det var det värsta som kunde hända när hennes föräldrar gick bort och hon vart ensam kvar. Även om man har vänner och släkt att prata och umgås med så är det aldrig som att ha egna syskon!

Själv tycker jag att det är taskigt mot barnet att bara ha ett.
    Men det är dock ganska naivt att tro att syskon kommer tycka om varandra även som vuxna. Den enda kontakt jag har med min bror är i princip när vi träffas hemma hos våra föräldrar, vi är så totalt olika som personer trots att vi har samma föräldrar att vi blir som hund och katt så fort vi är i samma rum, så jag har mer el mindre valt att bryta med min bror så mycket det bara går då han gång på gång sårar mig utan att förstå det själv trots att andra säger till honom (mig dumförklarar han bara). Så nej det är inte alltid guld och gröna skogar, min bror och mitt dåliga förhållande till honom är en av de stora anledningarna till att jag tvekar inför att skaffa fler barn. Och jag är absolut inte ensam om att ha dålig el obefintlig kontakt med mitt/mina syskon.
    Jag vill inte att min son ska behöva få de känslomässiga sår som jag har ifall det skulle skära sig på samma sätt mellan honom och ett syskon. 
    -Mammas älskling 080425-
  • Pomea
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-11 04:13:21 följande:
    Ehm, varför barn ALLS?
    De är helt enkelt så jävla bra att ha. Bekräftelse, kärlek och underhållning! Ett skitkul projekt.
  • Marpal
    Ehm, varför barn ALLS?
    För att det är helt underbart med sitt eget lilla barn som kryper upp i famnen och säger "mamma" ("pappa" till maken). Hon luktar så gott och hon ger så mycket lycka och kärlek, hon har en ljuvlig humor och man kan skratta tillsammans med henne.
    För övrigt är jag inte någon särskilt barnkär person men när det handlar om min egen lilla unge är jag fullständigt hängiven och trodde inte att det kunde finnas någon så stor kärlek att finna!

Som svar på TS fråga; Vi har ett barn. Vi var båda 29 år när dottern föddes och vi har kämpat för att få barn i nästan 7 år (IVF). Nu känns det inte som jag orkar kämpa för den saken mer för då kanske min dotter kommer i kläm. Jag vill njuta av hennefullt ut! Jag är själv ensambarn och har aldrig lidit av det, har haft en jättebra uppväxt med kärleksfulla föräldrar och några bra vänner. Helt nöjd!
  • Enensammamma

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?
    Vänd på det. Varför fler? Jag vill bara ha ett barn

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?
    Mkt lättare än att ha fler. Orka ha fler liksom. Fördelar: mer tid till det barn du har, mer egentid till sig själv

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.
    Jag var 31 då min dotter föddes så det är nog precis som medel för att skaffa första numera skulle jag tro. Att jag väljer ett barn har inget med ålder att göra för min del iaf

• Dorian Ertymexx
    Pomea skrev 2010-07-17 22:55:02 följande:
    De är helt enkelt så jävla bra att ha. Bekräftelse, kärlek och underhållning! Ett skitkul projekt.
    Aha. För det fungerar katt eller hund skitfint också. Och dem behöver man inte oroa sig för när de blir äldre att de ska börja knarka eller hamna i dåligt sällskap... och om man verkligen avskyr dem kan man alltid ge bort dem utan att någon börjar moralisera om det. ;>
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Ligan

Det är inte taskigt att skaffa ett barn! Vilken enkelspårig kommentar! Syskon är inte alltid glädje - det är taskigare att skaffa barn som man inte tar hand om ordentligt. Det kan man ju moralisera övet istället tycker jag.

• Dorian Ertymexx

Jag undrar varför man skaffar fler barn... var inte det första barnet det rätta? :P

• BlommyNess12
    Ehm, varför barn ALLS?
    För att man vill ha en liten knodd som är GJORD av DIG, ascoolt (och din partner förstås) jag menar,  det är världens häftigaste upplevelse, först har man sex, så blir man gravid med en HELT NY INDIVID som ligger i min mage!? INUTI min kropp... som en liten alien, men som BESTÅR av mig och min partner..
    Mindblowing.

Och sen ska den ut också på ett ganska coolt sätt, att människokroppen klarar det tycker jag är skithäftigt!
    Sen får man lära den där lilla nya människan allt man kan och se den växa och få massor av ovillkorlig kärlek. Det är så häftigt så jag baxnar ibland.
  • Dorian Ertymexx
    BlommyNess12 skrev 2010-07-19 19:58:32 följande:
    För att man vill ha en liten knodd som är GJORD av DIG, ascoolt (och din partner förstås) jag menar,  det är världens häftigaste upplevelse, först har man sex, så blir man gravid med en HELT NY INDIVID som ligger i min mage!? INUTI min kropp... som en liten alien, men som BESTÅR av mig och min partner..
    Mindblowing.

Och sen ska den ut också på ett ganska coolt sätt, att människokroppen klarar det tycker jag är skithäftigt!
    Sen får man lära den där lilla nya människan allt man kan och se den växa och få massor av ovillkorlig kärlek. Det är så häftigt så jag baxnar ibland.
    Oki. Jag tror inte jag förstår, men jag är glad att du gillar det. :)
  • Dorian Ertymexx
    BlommyNess12 skrev 2010-07-19 19:58:32 följande:
    Mindblowing.

(Sedan var mitt svar mest en respons på TS idé om att man bör ha flera barn).
Svar på tråden Varför bara ett barn?