• Pomea

Varför bara ett barn?

Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.

• Svar på tråden Varför bara ett barn?
  • BlommyNess12
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-19 19:59:27 följande:
    Oki. Jag tror inte jag förstår, men jag är glad att du gillar det. :)
    Ja, jag gillar det verkligen
    Men ett barn räcker för oss, jag vill fokusera på den här lilla människan nu till 100 % och ge honom allt jag har!

Sen ännu häftigare är att det kommer födas fler människor som består av dig, barnbarn, barnbarnsbarn..  En del av en själv lever vidare förevigt.. Också rätt häftigt
  • BlommyNess12

Jag är rätt fascinerad av the miracle of life, det kanske märks

• Dalkullan83

danei skrev 2010-06-28 11:56:40 följande:

För barnens skull med , är ju roligt att ha syskon som man kan ha glädje av både när de är små och sen när de är äldre. Har vänner som är ensambarn och ingen av dem tycker att det är roligt, speciellt en där hennes föräldrar är bortgågna hon förstår inte varför hennes föräldrar var så ego att de bara skaffade henne, hon har själv sagt att då kunde de lika gärna ha låtit bli eller adopterat för det var det värsta som kunde hända när hennes föräldrar gick bort och hon vart ensam kvar. Även om man har vänner och släkt att prata och umgås med så är det aldrig som att ha egna syskon!

Själv tycker jag att det är taskigt mot barnet att bara ha ett.
    Jag kan inte tänka mig att alla som är enda barnet har lidit av det? Vissa har jätte många kusiner som dem umgås med. Vi är 6 barn i min familj och jag är en riktig sladdis så lekt med mina syskon har jag aldrig gjort därför har jag inte haft "nytta" av mina syskon Visst sen vet jag inte hur det blir när mina föräldrar går bort men då har jag ju min egen familj och även mina syskon.

Jag tycker det är upp till var och en, sen är det inte fel att skaffa ett barn till "bara" för att det första ska ha ett syskon? Det viktiga ska ju vara att man vill ha ett barn till

Jag har ett barn idag och kan för att jag vill skaffa ett barn till, men just nu vill jag bara njuta av mitt första och ge henne allt jag har
  • Dorian Ertymexx
    Dalkullan83 skrev 2010-07-19 20:05:24 följande:
    danei skrev 2010-06-28 11:56:40 följande:Jag kan inte tänka mig att alla som är enda barnet har lidit av det? Vissa har jätte många kusiner som dem umgås med. Vi är 6 barn i min familj och jag är en riktig sladdis så lekt med mina syskon har jag aldrig gjort därför har jag inte haft "nytta" av mina syskon Visst sen vet jag inte hur det blir när mina föräldrar går bort men då har jag ju min egen familj och även mina syskon.

Jag tycker det är upp till var och en, sen är det inte fel att skaffa ett barn till "bara" för att det första ska ha ett syskon? Det viktiga ska ju vara att man vill ha ett barn till

Jag har ett barn idag och kan för att jag vill skaffa ett barn till, men just nu vill jag bara njuta av mitt första och ge henne allt jag har
    Jag var ensambarn, Led inte ett skvatt av det. Förstår inte varför folk tror att det skulle vara värre än att ha syskon...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dalkullan83
    Dalkullan83 skrev 2010-07-19 20:05:24 följande:
    danei skrev 2010-06-28 11:56:40 följande:Jag kan inte tänka mig att alla som är enda barnet har lidit av det? Vissa har jätte många kusiner som dem umgås med. Vi är 6 barn i min familj och jag är en riktig sladdis så lekt med mina syskon har jag aldrig gjort därför har jag inte haft "nytta" av mina syskon Visst sen vet jag inte hur det blir när mina föräldrar går bort men då har jag ju min egen familj och även mina syskon.

Sen måste jag tillägga att vissa kanske hade en jätte svår graviditet, förlossning och sen ett barn med kanske svår kolik, vilket resulterade att föräldrarna gick in i väggen. Vad händer då om dem får gå igenom samma sak plus att dem sen har ett till lite större barn att ta hand om.
  • Dalkullan83
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-19 20:07:38 följande:
    Jag var ensambarn, Led inte ett skvatt av det. Förstår inte varför folk tror att det skulle vara värre än att ha syskon...
    Bra ett exempel på nån som inte led! Man kan få sällskap av fler än sina syskon faktiskt. Jag har inte sett bara positiva saker med att ha syskon...
  • Dorian Ertymexx
    Dalkullan83 skrev 2010-07-19 20:10:24 följande:
    Bra ett exempel på nån som inte led! Man kan få sällskap av fler än sina syskon faktiskt. Jag har inte sett bara positiva saker med att ha syskon...
    Nej verkligen... en lekkamrat hade tvillingbror och ett par äldre syskon och en utarbetade ensamstående mor. Inget jag avundades, alls.

Allt har sina fördelar och nackdelar.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Enensammamma

Jag är själv ensambarn och har aldrig varit ensam. Man har väl vänner för bövelen

Mina kompisar med syskon har därimot alltid bråkat med dom under hela uppväxten och många har ingen som helst kontakt med sina syskon nu i vuxen ålder

• Dalkullan83
    Enensammamma skrev 2010-07-20 10:06:43 följande:
    Jag är själv ensambarn och har aldrig varit ensam. Man har väl vänner för bövelen

Mina kompisar med syskon har därimot alltid bråkat med dom under hela uppväxten och många har ingen som helst kontakt med sina syskon nu i vuxen ålder
    Titta en till :D Skönt att det finns ni som inte känt er ensamma. Slipper föräldrar som har/tänker bara skaffa ett barn dåliga :) För jag för det dem gånger jag kanske bara vill ha ett barn, det där går i vågor. Men säger man det till folk så kollar dem konstigt på en och tycker man är dum och självisk..
  • trolltotten
    Pomea skrev 2009-10-27 11:57:05 följande:
    Ni som har ett barn!

Varför? Kan eller vill ni inte få fler?
    Har ett, och bf om 12 dagar ^^

Om ni inte VILL -varför? Vad är fördelarna med endast ett barn? Vad är NACKDELARNA?
    Styvsonen är ensambarn hos hans mamma, det märks en del då han är JÄÄVLIGT bortskämd och SKA ha allt han pekar på och tycker att han får göra exakt som han vill. Fördelar är väl tiden med bara ett barn.

Slutligen: Hur gamla var ni när ni skaffade ert barn? Min fördom säger att enbarnsföräldrar(utan planer på fler) är lite äldre än genomsnittet.
    Jag var 20. Är 21 nu.
Svar på tråden Varför bara ett barn?