• olandstoken

köp menskopp!

jag säger bara, köp menskopp! kvinnors räddare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-08 16:47
    Vad roligt att det är så många som delar med sig av sina erfarenheter! Och det är kul att det har resluterat i beställningar.

ps. jag äger inte www.menskopp.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-19 09:42
    bra information in insättning och uttagning av menskoppen finns på menskoppen.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-09 14:24
    Att använda menskoppen är både ekonomiskt, miljövänligt och bra för ditt underliv

Men komihåg att det är lite trixigt innan man lär sig att att få in den och ut den på ett "bra sätt". Ge den lite tid!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-13 08:47
    www.menskoppen.se/
    mkopp.se
    www.amandasintima.se/
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp
    www.menskopp.nu/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 19:12
    Nu är det dags för ny tråd. Sprid info om menskoppen till alla vänninor
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m50391042.html

• Svar på tråden köp menskopp!
  • destino
    Bea08 skrev 2009-11-01 12:19:43 följande:
    Låter äckligt med menskopp, föredrar tampong.
    jo dt trodde jag också
    men eftersom tampongen fick åka ut och in 5-6 ggr under 10 timmar och ibland kändes som om hela underlivet fick massa rispor , oj, oj.
    menskopp är underbar

en fråga jag har inte anv min nu på 12 månader, graviditet och så....
    kan man bara koka och börja med den eller???
    köpte min för ca 3 år?

kanske dax för ny???
  • Denebola
    Vroooooom skrev 2009-11-01 09:53:14 följande:
    Jag har varit sugen på att skaffa en länge men blev avrådd av barnmorskan som satte i min spiral men jag avskyr verkligen bindor och tamponger ger mig massa extra mensvärk så jag vill nog ändå försöka. Är det någon av er som har spiral? Hur har den funkat tillsammans med menskoppen?
    Varför avrådde barnmorskan dig? Jag har spiral och menskopp, var till barnmorskan innan för att kolla om det gick bra, och hon sa att det inte var några problem. Vakuumet kan liksom inte suga ut spiralen eller nåt... Hon hjälpte mig till och med med vilken storlek jag skulle ha på koppen ;)

Och i värsta fall, om du nu ska använda menskopp och är orolig för att spiralen ska lossna, så får du väl bara se till att du kollar extra noga efter trådarna regelbundet (minst en gång i månaden, efter mens är ju ett tips, så blir det av), så att spiralen sitter där den ska.
  • Denebola
    destino skrev 2009-11-01 12:24:41 följande:
    jo dt trodde jag också men eftersom tampongen fick åka ut och in 5-6 ggr under 10 timmar och ibland kändes som om hela underlivet fick massa rispor , oj, oj. menskopp är underbar en fråga jag har inte anv min nu på 12 månader, graviditet och så.... kan man bara koka och börja med den eller??? köpte min för ca 3 år? kanske dax för ny???
    Du borde kunna koka den som vanligt. Då blir den ju steril. Om den bara passar efter graviditeten så kan du ju använda den i 7 år till =)
  • rodriguez

hejsan, blev lite intresserad av menskoppen.. hur vet man vilken stl man ska ha e inne o kollar på sidan men fatta inte riktigt..

• Denebola
    Fast tampongen är ju rätt äcklig att ha i underlivet, torkar ut slemhinnorna, rubbar balansen... Menskoppen påverkar ingenting, du kan ta in och ur den hur ofta du vill, du kan till och med använda den när du inte har mens (om du har rikliga flytningar eller så) utan att det är några problem.

Det enda "äckliga" jag ser med menskopp är när man tar ut den, men det är väl lika "äckligt" att ta ut en tampong eller handskas med en blodig binda. Du får kanske lite mer blod på fingrarna, men det sköljer du bara bort med vatten medan du sköljer menskoppen, så är det inga problem.

Man vänjer sig också rätt fort, framför allt vänjer man sig vid att det är SÅ mycket smidigare att ha mens :D
  • Denebola
    rodriguez skrev 2009-11-01 12:28:15 följande:
    hejsan, blev lite intresserad av menskoppen.. hur vet man vilken stl man ska ha e inne o kollar på sidan men fatta inte riktigt..
    Vilken sida har du varit inne på? Här finns en storleksguide menskopp.se/shop/

Annars kanske du kan få hjälp av din barnmorska med att säga vilken storlek du har. Mooncup ger dessutom 3 månader garantin, så man kan testa och se om den passar. www.mooncup.com/guarantee.html
  • Mandragora
    Om man nu skall vara sådan är ju tampong äckligare. En tampong luktar. Det gör aldrig en menskopp. En tampong suger upp den naturliga fuktigheten från slemhinnorna och rubbar balansen och blodet på den ser obehagligt ut.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • olandstoken
    rodriguez skrev 2009-11-01 12:28:15 följande:
    jag tyckte också att det var lite svårt att hitta rätt på storleken. men jag har fött barn vaginalt så därför tog jag en L, och den sitter som en smäck
    tycker att tampongen ser betydligt mycket äckligare ut än koppen.
  • Fresa78

Är också frälst, men det tog ett tag.

Testade några gånger först men det var så svårt att få ut den. Efter ett halvår-år i byrålådan var det min man som tyckte jag skulle ge det ett försök till. Han var väl trött på att jag alltid fick ont i slemhinnorna och inte kunde ha sex upp till en vecka efter mens = 2 veckor utan sex...

Jag gav den verkligen några försök och gav inte upp för jag ville verkligen att det skulle fungera och blev så glad när jag äntligen hittade tekniken.
    Mitt underliv mår så mycket bättre! Så skönt att kunna sova naken fast man har mens.

Så mitt råd är: Ge inte upp för lätt!

• Denebola

På youtube finns det en del instruktionsvideor, det är lättare att se på dem än på bilder hur man ska göra, bland annat olika vikningar osv. Finns även info om vad som kan vara fel om koppen läcker etc.

Här är en ganska genomgående video för nybörjare.
    Plus för den innovativa titeln på klippet ;)
    Minus för att hon pratar om mödomshinnan, den finns ju inte :S

Svar på tråden köp menskopp!