• olandstoken

köp menskopp!

jag säger bara, köp menskopp! kvinnors räddare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-08 16:47
    Vad roligt att det är så många som delar med sig av sina erfarenheter! Och det är kul att det har resluterat i beställningar.

ps. jag äger inte www.menskopp.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-19 09:42
    bra information in insättning och uttagning av menskoppen finns på menskoppen.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-09 14:24
    Att använda menskoppen är både ekonomiskt, miljövänligt och bra för ditt underliv

Men komihåg att det är lite trixigt innan man lär sig att att få in den och ut den på ett "bra sätt". Ge den lite tid!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-13 08:47
    www.menskoppen.se/
    mkopp.se
    www.amandasintima.se/
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp
    www.menskopp.nu/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 19:12
    Nu är det dags för ny tråd. Sprid info om menskoppen till alla vänninor
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m50391042.html

• Svar på tråden köp menskopp!
  • Mandragora
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-04 14:47:09 följande:
    Jag har funderat på menskopp och tycker det låter bra, men jag är nog inte riktigt där än. Ähum... kokar den? :-/ Det jag känner inför det är att ta en speciell gryta och stå med stormköket i garaget för jag vill ju liksom inte hålla till med det i potatisgrytan. Även om den är ordentligt rengjord innan så tar det emot. *fjolla* Kan man sprita den med handsprit (vad tycker underlivet om det?!) i stället? Den där piggen som en del pratar om, vad har man den till och varför är det en del som klipper av den helt? Någon fördel att ha en hårdare model?
    I värsta fall kan du ju köpa en lite kastrull i en second hand butik som får agera menskopptvätteri. Jag kokar min i en vanlig kastrull som jag sedan diskar. Inga krusiduller här inte.

Jag vet inte hur det fungerar med att sprita. Rent spontant känns det inte bra. Det går ju bra att rengöra den med tvål och vatten emellanåt men då måste man skölja väldigt noga efteråt.

Piggen är en stödpinne helt enkelt. Somliga behöver den när de tar ur koppen. Alla underliv är olika och därmed kan koppen sitta högre eller lägre beroende på hur man är skapt. Då är det bra att klippa av pinnen till en längd som passar. Jag gillar att vara utan pinne och har kapat den helt och hållet.

Jag har bara provat min menskopp, mooncup, och den skall visst vara hård (säger andra). Jag vet inte om det finns någon för- eller nackdel med det där.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • olandstoken

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-04 14:47:09 följande:

Jag har funderat på menskopp och tycker det låter bra, men jag är nog inte riktigt där än. Ähum... kokar den? :-/ Det jag känner inför det är att ta en speciell gryta och stå med stormköket i garaget för jag vill ju liksom inte hålla till med det i potatisgrytan. Även om den är ordentligt rengjord innan så tar det emot. *fjolla*Kan man sprita den med handsprit (vad tycker underlivet om det?!) i stället?Den där piggen som en del pratar om, vad har man den till och varför är det en del som klipper av den helt?Någon fördel att ha en hårdare model?Jag har inte direkt ont av OB, bara det är ren bomull i den. De med "plastigt" hölje för sköööönare komfååårt, svider som satan på mig vid in/ut så jag funderar på det här med att ha något av silicon i slidan, det kanske inte blir bättre med menskopp.Ha en bra dag alla!
    när du ska bjuda hem folk kan du säga "jag kokade koppen först" haha. jag vet inte heller vad som gäller med handsprit, tror inte att den blir ren av det.

min är en ladycup, för det är den man får "prova på". har klippt av lite av piggen för den "nöp" mig
  • Mephala the ranger

Jag köpte min mooncup men blev sen gravid och ingen mens syntes till. Men nu när jag har fått tillbaka den förstår jag inte hur jag överhuvudtaget har klarat mig utan en menskopp. Vilken grej! Men min läcker lite lite litegrann, är det vanligt? Jag undrar om jag köpte en mindre storlek innan jag födde barn, minns inte. Kan det spela så stor roll?
    Jag kapade piggen helt, den skavde och var jätteotäck fick nästan sår.
    Visste inte att det var olika mjukhet på dem. Men jag märker då inte ens av den, så jag antar jag hittat rätt.

Alla kvinnor borde ha en :)

• Mandragora
    Mephala the ranger skrev 2009-11-04 19:17:46 följande:
    Jag köpte min mooncup men blev sen gravid och ingen mens syntes till. Men nu när jag har fått tillbaka den förstår jag inte hur jag överhuvudtaget har klarat mig utan en menskopp. Vilken grej! Men min läcker lite lite litegrann, är det vanligt? Jag undrar om jag köpte en mindre storlek innan jag födde barn, minns inte. Kan det spela så stor roll? Jag kapade piggen helt, den skavde och var jätteotäck fick nästan sår. Visste inte att det var olika mjukhet på dem. Men jag märker då inte ens av den, så jag antar jag hittat rätt. Alla kvinnor borde ha en :)
    Läcker den för att den har något hål eller för att du blöder mera? Töm lite oftare.
  • Shadowcat

Här är en till frälst. så underbar!
    Tycker bäst om att slippa fundera på vad jag ska göra av använd tampong/binda när jag är borta... (lite ot men tänk att det finns hotell med bara en "vanlig" papperskorg och ingen på toan ursch)

• Knytets

tycker också menskoppen är suverän, men har alltid en mindre binda utifall att den läcker.

Den läckte sista gången när jag hade mens men då blödde jag mer än normalt den gången(haft sprial och p-ring tidigare) oavsett hur mycket jag tömde läckte den direkt efter.

Jag köpte min på menskoppen.se tror jag adressen var, och jag skickade iväg ett mail till dom för att fråga om läckaget och dom svarade snabbt och gav mig ett nummer så jag kunde prata med dom direkt. Tyvärr hann jag inte läsa mailet förens min mens var slut, men det känns skönt att veta att dom faktikst ställer upp och gärna ger tips osv när man ändå redan köpt en kopp.

Annars är jag iaf jättenöjd, trots stödbindor så har ju kostnaden för bindor minskat radikalt och det luktar inte som när man bara har bindor, det känns fräschare, och det blir inte lika torrt i muffen som med tampong. Och som någon skrev innan, så jäkla skönt när man är på besök någonstanns, man slipper slänga blodiga bindor/tamponger i sopen, utan bara skölja ur och stoppa in

• lokisse

bästa köpet ever!!!

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Little Ms Chatterbox

Den där vikningen som man gör innan införandet, är det svårt att hålla emot? Jag har lite svaga handleder och tappar lätt greppet om saker.
    Det är ju svårt beskriva hur hårt något är och sitter här och funderar på något som går att likna med men kommer inte på något annat än en oanvänd kondom när den är ihoprullad. Någon som kan beskriva det?

Men nu när jag har sett bild på den, ska den bara sitta rätt upp i slidan?! Jag har haft en tanke om att den skulle sitta för livmodermunnen liksom men det går väl inte att kränga till den för det? Eller...?

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Mandragora
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-04 22:07:09 följande:
    Den där vikningen som man gör innan införandet, är det svårt att hålla emot? Jag har lite svaga handleder och tappar lätt greppet om saker. Det är ju svårt beskriva hur hårt något är och sitter här och funderar på något som går att likna med men kommer inte på något annat än en oanvänd kondom när den är ihoprullad. Någon som kan beskriva det? Men nu när jag har sett bild på den, ska den bara sitta rätt upp i slidan?! Jag har haft en tanke om att den skulle sitta för livmodermunnen liksom men det går väl inte att kränga till den för det? Eller...?
    Man kan vika på två olika sätt (det finns kanske fler sätt till och med). Jag känner bara till mooncup och den är mycket hårdare än en kondom ... jag vet inte vad jag skall jämföra med. Vikningen hänger framför allt på teknik liksom. Själva införandet går fort. Menskoppen sitter i nedre delen av slidan (jämfört med en tampong som skall så högt upp som möjligt).

Kolla den här instruktionsvideon:

Sök på menskopp eller mooncup på youtube så finns det en hel del att titta på. Då ser du också att det är skillnad på hårdheten i gummit / silikonet.
  • bubblan79

Här är en till somhar menskopp.. helt underbar och den har verkligen räddat mig.. utan den vet jag inte vad jag skulle göra när jag har mens.. en riktigt bra uppfinning för kvinnan

Svar på tråden köp menskopp!