• låjsan1

HJÄRTEBARN

Hjärtebarn =)
    Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden..../
  • Svar på tråden HJÄRTEBARN
  • theesi

Vincent känns lite bättre idag och Jag hoppas att han hinner bli frisk innan mitten på veckan så att det känns extra bra att åka iväg på söndag. Skit det börja närma sig nu och jag har inte packat nånting och på fredag ska vi iväg och köpa en ny bil. hehe

Hoppas Hoppas vi får åka på söndag!

• norpansnorpan

Lady zz:
    Min dotter fick först diagnosen Fallots som ändrades till Fallots tetrad och sedan till Pulmonalisatresi (total avsaknad av lungpulsåder), VSD + M.A.P.C.A-kärlförsörjning till lungorna.
    Just Fallots är ett relativt vanligt hjärtfel, fast med många variationer, där vissa är väldigt ovanliga.

Äh nu vimsar jag bara. Ville säga att min dotter har en variant av Fallots men som de omtitulerat pga hon har andra hjärtfel också.
    Barn med Fallots brukar kallas "Blue baby" pga blodflödet till lungorna är kraftigt minskat och de lätt blir blå i huden, om läppar, händer etc.
    Min dotter gjorde sin första operation när hon var 9,5 mån (hittade inte hjärtfelet förrän om var 5 mån..) då man gjorde en shunt-op (plaströr som fästs mellan hjärtat och lungkärlen). Sedan ny op när han var 3 år då de böt shunten mot ett riktigt lungkärl (deltransplantation).
    Kan vara nåt liknande de ska göra på din som för att öka flödet till lungorna..

Har du har några frågor så ställ dom Något du undrar över eller oroar dig för..
    Det är väldigt omtumlande och inte veta hur allt ska bli eller riktigt vad som händer.

*kramar*
    //Sandrine

• bea79
    2små2stora skrev 2009-11-09 12:28:41 följande:
    Hon fick den för att hon inte tål någonting annat. Den är väldigt tunn, som vanlig ersättning. Har ni testat med nestargel? som gör det lite tjockare. Annars så är Enfamil AR mot kräkningar. Vi blandade den i Jordgubbs Oatly för att hon skulle ta den men det beror mest på att hon var drygt 2 år och matvägrade allt utom just Oatlyn. Men hon gick upp bra i vikt på det
    Nestargel har vi inte testat än, däremot Enfamil AR. När han fick Enfamilen så kräkte han som vanligt men eftersom den var tjock så hade han jättesvårt att få upp det, han fick kämpa oerhört mycket! SÅ den bytte vi bort efter bara 1 dag... Ju tjockare det är desto svårare verkar han ha att få upp det, för det verkar som det SKA upp. Tyvärr...
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • Kaisa Kavat

Hej hej på Er!

Har just fått reda på att det kommer bli operation av min lilla tjejs hjärta i Göteborg. Vet inte när men hon står i kön. Ärligt talat så trodde jag inte det skulle behövas. Hon har några hål i hjärtat som sitter illa till och måste täppas igen. Eftersom lilltjejen inte är påverkad av sitt hjärtfel det minsta känns det hela jättekontstigt.

Hur blir det med oss föräldrar. Måste vi ta ut vård av barn eller blir vi sjukskrivna? Får vi bo med henne efter operationen? Vad gör man under operationen, sitta o vänta måste vara fruktansvärt?

Behöver bara lite pepp för det känns inget roligt.

Kaisa

• theesi

Kaisa Kavat skrev 2009-11-09 16:13:47 följande:

Hej hej på Er!Har just fått reda på att det kommer bli operation av min lilla tjejs hjärta i Göteborg. Vet inte när men hon står i kön. Ärligt talat så trodde jag inte det skulle behövas. Hon har några hål i hjärtat som sitter illa till och måste täppas igen. Eftersom lilltjejen inte är påverkad av sitt hjärtfel det minsta känns det hela jättekontstigt. Hur blir det med oss föräldrar. Måste vi ta ut vård av barn eller blir vi sjukskrivna? Får vi bo med henne efter operationen? Vad gör man under operationen, sitta o vänta måste vara fruktansvärt?Behöver bara lite pepp för det känns inget roligt. Kaisa
    Ni får tfp för tiden på sjukhus och även hemmavård, Man får bo med barnen på avdelningen men inte på IVA, finns särskilda boenden som man får bo på också, tex ronald mcdonald. Under operationen är det bra om man har något att göra och inte bara sitta och vänta, kanske gå på stan eller något annat man tycker om.
  • Kaisa Kavat
    theesi skrev 2009-11-09 16:17:37 följande:
    Kaisa Kavat skrev 2009-11-09 16:13:47 följande:
    Ni får tfp för tiden på sjukhus och även hemmavård, Man får bo med barnen på avdelningen men inte på IVA, finns särskilda boenden som man får bo på också, tex ronald mcdonald. Under operationen är det bra om man har något att göra och inte bara sitta och vänta, kanske gå på stan eller något annat man tycker om.
    Tack!! En liten fråga. Får båda föräldrarna bo med barnet?
  • 2små2stora
    Kaisa Kavat skrev 2009-11-09 16:32:23 följande:
    Tack!! En liten fråga. Får båda föräldrarna bo med barnet?
    Nej, bara 1 förälder få bo på avdelningen den andra får bo på RonaldMcdonald.
    De nätter hon ligger på salen med personal dygnet runt få ingen förälder sova kvar.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • hjärtemax

Hejsan alla underbara!!

nu har det hänt mycket!

max kunde för 3 dagar sen sitta upp själv för 1a gången o dan efter det hoppad han omkring på golvet som han brukar göra!!

han har inga dropp eller slangar kopplade till sig! :D

1a biopsin de gjorde i fredags visade ingen avstötning alls på hjärtat!
    o nästa vecka på torsdag e det dax igen för biopsi, o visar den inget finns det möjlighet att vi får åka hem!!!!! :D

han har på morgonen 12 mediciner han ska ha sen e det lite då o då på dagarna de kommer in o sen lika många till kvällen med..
    vi ska i dagarna börja få ge max hans mediciner själv, o allt måste bok föras

när vi kommer hem så måste allt kokas 2 ggr dag, o spritas av o det ska vara rent o städat..
    grönsaker mm som växer i jorden kommer behöva skalas om han äter dem o även frukt, han kommer inte få *lösgodis* eller snabbmat ute, för det kan finnas bakterier..
    får ej vistas i affär eller åka kollektivt på minst 6 månader..

sen kommer det vara suuuupernoga med mun hygienen (som om de inte var det annars då :P ) o vid tandl besök måste han ha antibiotika innan..

ja.. mycket mer som man måste tänka på men jag e lycklig av att han ska få komma hem!
    vara hemma i JUL!!!!

kram på er alla!

• bea79
    hjärtemax skrev 2009-11-10 07:04:42 följande:
    Hejsan alla underbara!! nu har det hänt mycket! max kunde för 3 dagar sen sitta upp själv för 1a gången o dan efter det hoppad han omkring på golvet som han brukar göra!! han har inga dropp eller slangar kopplade till sig! :D 1a biopsin de gjorde i fredags visade ingen avstötning alls på hjärtat! o nästa vecka på torsdag e det dax igen för biopsi, o visar den inget finns det möjlighet att vi får åka hem!!!!! :D han har på morgonen 12 mediciner han ska ha sen e det lite då o då på dagarna de kommer in o sen lika många till kvällen med.. vi ska i dagarna börja få ge max hans mediciner själv, o allt måste bok föras när vi kommer hem så måste allt kokas 2 ggr dag, o spritas av o det ska vara rent o städat.. grönsaker mm som växer i jorden kommer behöva skalas om han äter dem o även frukt, han kommer inte få *lösgodis* eller snabbmat ute, för det kan finnas bakterier.. får ej vistas i affär eller åka kollektivt på minst 6 månader.. sen kommer det vara suuuupernoga med mun hygienen (som om de inte var det annars då :P ) o vid tandl besök måste han ha antibiotika innan.. ja.. mycket mer som man måste tänka på men jag e lycklig av att han ska få komma hem! vara hemma i JUL!!!! kram på er alla!
    Fy bybblan så underbart att det gått så bra!! Låter som massor med merjobb även hemma men vad gör det om man får vara hemma!! Så glad för er skull, att det gått så bra!!
    ~ Mamma till världens sötaste Max född 061207 & underbara hjärtepojken Leo född 090223 ~
  • theesi

Varför är livet så orättvist??

Vi får inte åka på söndag. Det blir ingen operation i November överhuvudtaget!

Jag vill bara gråta, när är det vår tur?? :(

Svar på tråden HJÄRTEBARN