• låjsan1

HJÄRTEBARN

Hjärtebarn =)
    Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden..../
  • Svar på tråden HJÄRTEBARN
  • HjärtatAlicia

Hej!
    Hittade ingen tråd innan, men skriver nu ändå, hoppas det är ok =)

Kort och gott.
    Vår flicka fick RS-virus när hon var 8 veckor. Blev behandling i 3 dygn på sjukhus och sedan ett par dagar med airomir hemma.
    Vid 3 månader var det dags för läkar-kontroll igen. Han tyckte att andningen lät bra igen. Vi bad honom lyssna extra noga på hjärtat eftersom pappan är född med ett hjärtfel (inte samma), men det lät hur fint och friskt som helst, sa han!

Efter att tag tyckte vi att hon lät asträngd i andingen + att hon hade ganska kraftiga indragningar när hon andades. Vi fick träffa en läkare på bvc som sa att vi skulle puffa henne 1 gång vid behov. De kraftiga indragningarna var det inte tal om ens.
    Vi körde på detta, men efter ett par veckor kändes det som att airomiren inte hjälpte och vi sa ifrån igen. Fick träffa en annan läkare som tyckte det var OSANNOLIKT att hon skulle haft sådana indragningar så länge.. varför fattade vi aldrig. Även denna läakre lyssnade på henne men höll med förra läkaren om att det låter fint invändigt. Vi fick en mask till airomiren och kom övenrens om att ge henne 2 puffar airomir.
    Detta gick ganska bra i början.. tills nu för någon vecka sen då vi sa ifrån igen.
    Sköterskorna fixade så att 6 månadersbesöket skulle äga rum snart, med en tredje läkare. ( som har lyssnat på henne innan då han är hennes barnläkare)
    Han lyssnade innan puffningen och sen efteråt. Han tyckte vi skulle åka in med henne för att se om hon kunde få en annan medicin för andningen.

Vi åkte in.

Det första läkaren sa när hon lyssnade på dottern var att hon har BLÅSLJUD PÅ HJÄRTAT. Fler läkare lyssnade och detta konstaterades.
    Blev UNDERSÖKNINGAR: RÖNTGEN; ULTRALJUD OCH SAMTAL och sen fick hon diagnosen AV Kommune. Det är ett MEDFÖTT hjärtfel, fast det behöver inte alltid upptäckas vid födseln utan kan bli efter någon månad.
    Av hjärtfelet har hon fått HJÄRTSVIKT och vätska i ena lungan.

Efter en och en halv vecka på lasarettet i Helsingborg blev det en vecka i Lund med operation dagen efter att vi anlänt.. 6 dagar efter op fick vi åka hem.

Nu är Alicia snart 9 månader och utvecklas precis som hon "ska", fast hon missat så mycket. Stark vilja!

• Små Hjärtan

Tack för era svar allihop.
    Jag var på inskrivning i fredags och det första min BM sa var att jag skulle få träffa mvc läkaren så han/hon kunde skriva en remiss till Lund för ett riktat ul. Känns bra.

• lady zz

Tack alla ni som välkomnat mig in i tråden och svarat på mina frågor. Hur har det gått med maten för era små. Milo åt bra den första månaden men har börjat äta mindre och ibland knappt någonting. Han flaskmatas med ersättning. Dom på Barn avd säger att dom bara vill sätta sond om han slutar äta helt. Han har ökat bra i vikt men jag har märkt att det blir mindre o mindre för varje dag han får i sig.
    Om det går lika dåligt med maten i dag så tänker jag åka in med han,men vill ändå höra lite hur ni har haft det,och ni som har haft/har sond tycker att det fungerar?

Många kramar:)

• 2små2stora
    lady zz skrev 2009-11-17 09:49:15 följande:
    Tack alla ni som välkomnat mig in i tråden och svarat på mina frågor. Hur har det gått med maten för era små. Milo åt bra den första månaden men har börjat äta mindre och ibland knappt någonting. Han flaskmatas med ersättning. Dom på Barn avd säger att dom bara vill sätta sond om han slutar äta helt. Han har ökat bra i vikt men jag har märkt att det blir mindre o mindre för varje dag han får i sig. Om det går lika dåligt med maten i dag så tänker jag åka in med han,men vill ändå höra lite hur ni har haft det,och ni som har haft/har sond tycker att det fungerar?Många kramar:)
    Min tjej slutade äta i omgånger och fick sond, hon var då runt 2 år. Jag tycker att det fungerar bra med sond. Nu är jag visserligen lite miljöskadad då jag jobbar med förtidigt födda och ser och hanterar sonder varje dag.

Flickanfin: välkommen hit. Min flicka var 2år när hennes hjärtfel hittades.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mamma ET

Hej igen!
    Nu ringde kirurgen från Lund och sa att L ska ev opereras på Torsdag alltså nu på torsdag fy vad nervös jag är nu.
    Men det var inte 100% säkert men kanske, visste att det skulle bli snart men såååå snart.
    Vi åker ner idag, undersökning imorgon och ev, op på torsdag.
    Ni som gjort glennop hur länge fick ni vara på sjukhuset???

• theesi

Mamma ET skrev 2009-11-17 10:04:54 följande:

Hej igen!Nu ringde kirurgen från Lund och sa att L ska ev opereras på Torsdag alltså nu på torsdag fy vad nervös jag är nu.Men det var inte 100% säkert men kanske, visste att det skulle bli snart men såååå snart.Vi åker ner idag, undersökning imorgon och ev, op på torsdag.Ni som gjort glennop hur länge fick ni vara på sjukhuset???
    ungefär två veckor, minns inte det var så länge sen.. men det var inte mer än 14dagar iaf.. skulle tippa på att det var 11-13 dagar
  • Små Hjärtan

Mamma ET skrev 2009-11-17 10:04:54 följande:

Hej igen! Nu ringde kirurgen från Lund och sa att L ska ev opereras på Torsdag alltså nu på torsdag fy vad nervös jag är nu. Men det var inte 100% säkert men kanske, visste att det skulle bli snart men såååå snart. Vi åker ner idag, undersökning imorgon och ev, op på torsdag. Ni som gjort glennop hur länge fick ni vara på sjukhuset???
    När Trinity gjorde sin glennop låg vi inne i 11 dagar
  • lady zz

3 busfrön: Jo jag tror på sond oxå,men är så rädd och har hört så mycket om att barn som sondas har väldigt svårt att komma igång med maten senare i livet. milo har oxå trånga luftrör och har mycket problem med andningen. Han saknar en klaff på lung pulsådern och har hål. Och när jag frågade hur det skulle bli med hans luftrör efter op så visste dom inte. Med tanke på att hans hjärta är så konstigt med alla förgreningar så tar hjärtat stor plats och då får luft rören inte plats att utvecklas som dom ska. Men jag undrar vad läkaren menade med att dom inte vet vad som kommer hända med luft rören? Är så rädd att han alltid kommer ha svårigheter med andningen. Hur var det för din flicka/med luft rören??
    Kram

• 2små2stora
    lady zz skrev 2009-11-17 14:09:28 följande:
    3 busfrön: Jo jag tror på sond oxå,men är så rädd och har hört så mycket om att barn som sondas har väldigt svårt att komma igång med maten senare i livet. milo har oxå trånga luftrör och har mycket problem med andningen. Han saknar en klaff på lung pulsådern och har hål. Och när jag frågade hur det skulle bli med hans luftrör efter op så visste dom inte. Med tanke på att hans hjärta är så konstigt med alla förgreningar så tar hjärtat stor plats och då får luft rören inte plats att utvecklas som dom ska. Men jag undrar vad läkaren menade med att dom inte vet vad som kommer hända med luft rören? Är så rädd att han alltid kommer ha svårigheter med andningen. Hur var det för din flicka/med luft rören??Kram
    Förutom astma så är hennes luftrör normala.
    Det viktiga med sondmatning är att inte övermata utan att se till att de blir hungriga. Min tjej hade sond i 3 veckor sista gången. Vi sondade henne helt först och sedan drog vi ned lite på sondmängden och anpassade tiderna efter våra mattider så först fick hon frukost, lunch etc och åt hon inte tillräckligt eller inte alls så sondade jag.
    Det jag tror att doktorn menar är tiden precis efter operation, det kan hända att han behöver lite extra tid i respiratior eller avsvällande inhalationer efter.

Kram
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Farbror Matik
    HjärtatAlicia skrev 2009-11-17 09:43:46 följande:
    Hej! Hittade ingen tråd innan, men skriver nu ändå, hoppas det är ok =) ....
    Välkommen hit! Det är trist när de missar felet från början, det var samma sak för oss - inte samma fel och inte missa så många gånger men det upptäcktes först vid 4,5 månader. Idag mår vår lillkille bra, även om han är en smal kille eftersom maten varit ett problem.

Vi var på kontroll idag, nästan 1 år efter operationen och det syns fortfarande på hans hjärta, han har förstorad vänsterkammare pga VSD, men det ska inte vara något farligt. Hoppas er tös hämtar sig snabbt!
Svar på tråden HJÄRTEBARN