• zandraw

Umeåmammor hösten 2005 (19)

Ännu en gång dags för en ny tråd. Tiden går i ett rasande tempo .-)

Länkar till de gamla trådarna

nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m2220605.html
    nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m3217457.html
    nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m4287534.html
    nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m5701157.html
    nr 5: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7486522.html
    nr 6: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9486399.html
    nr 7: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11691318.html
    nr 8: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m14324639.html
    nr 9: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m17342113.html
    nr 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20283199.html
    nr 11: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23375730.html
    nr 12: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m26591713.html
    nr 13: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29542825.html
    nr 14: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m34979854.html
    nr 15: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m37943314.html
    nr 16: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40881305.html
    nr 17: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m43592257.html
    nr 18: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m46056876.html

Och en liten lista med våra små telningar, uppdatera med syskon!
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m35590202.html

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)
  • My05

Undrar om vi har influensan..här har det ju hostats i en vecka och R inledde veckan med ont i magen och frossa på natten...hm... Det vore ju lindrigt och bra...

Tack för stödet angående svärmor {#lang_emotions_frown}

Mammizen: M har inte kommenterat saken så hon kanske satt i sin egen tonårsvärld..där hör hon ingenting.... 

Hellobello skrev 2009-11-14 09:46:15 följande:
    My: Fy sjutton, det var inte lite ego! Sa hon uttryckligen att du skulle lämna stora M?? Hon låter ju inte rikitgt vettig om du frågar mig - det hade varit elakt om det var ett vuxet barn, men M är ju bara tonåring!! Stanna, säger jag Vad heter din granne? Vet ju några som bor på Sofiehem, men jag har ju läst färdigt så det låter inte som nån som jag läst med...
    Jodå hon sa det uttryckligen..hon är inte elak egentligen.. men hon pratar innan hon tänker och då blir det fel mååånga gånger...
    Ja flytt int

Hon heter Johanna P och läser sista(?) året tror jag men hon har ju varit föräldraledig en termin..
  • Mamma till 1

Passar på att skriva lite när jag är här inne.

Träffade på Sandra på hennes jobb förra veckan o det var kul!

En hemlis som vi inte berättat för någon än...vi har planer på att gifta oss nästa år. Vi hade tänkt på alla hjärtans dag för bara det närmaste men nu kom en plötsligt dödsfall i släkten mellan o det kändes inte ok att komma ut med inbjudningskort bara någon vecka efter att sonen/brodern/maken/pappan dött...så det blir nog till valborg då vi har förlovningsdag istället.

Men shit vad dyrt det kommer att bli, även om man typ hyr klänning o bara är runt 20 pers.

Jag har fått väldiga besvär av astma i år o tillhör nu en riskgrupp o har tagit sprutan. På mitt VC så ska man ta med familjemedlemmarna med då en i riskgruppen tar sprutan så T, B & S fick haka på. Vad konsigt att inte ni andra på andra VC har fått samma info....

Vi har Ang. dödsfallet så var det T.s morbror på 52 årsom föll ihop död när han stod o lagade mat i förra veckan. Änkan är bara 45 år och har inga egna släktingar i norrland, T var i Göteborg på kurs så jag fick rodda en del med praktiskt hjälp som handla, laga mat samt så klart vara där o bara vara med dem i deras svåra stund. Jag o B fick följa med frun samt deras tonårsbarn till bårhuset på en minnesstund Jag hade aldrig sett en död människa förut o var lite orolig över hur Bianca skulle ta det men det var så fint. Och Bianca ville stanna kvar rätt länge där inne.

När S fick reda på att Roger hade dött så sa hon "jag tror att han svalt en fiskekrok" till frun...."eller så satte han en peng i halsen"....

Vi har fått prata om döden och att man är ledsen osv o gråter osv. Men barn är ju så spontana. När jag var till T.s mormor för att tala om att henens son dött ett par timmar innan så hade jag barnen med mig. När mamman fått sitt chockbesked o gråtit i 1 timme säger stella " jag tycker att du har gråtit färdigt nu"

Mitt i all sorg så är det i allafall skönt att kunna få le när barnen säger såna saker som man inte SKA säga...alla i rummer drog på smilbanden i allafall

Kram på er alla toppenmammor!

• Hellobello

Jag beklagar sorgen, Mamma till 1, vad oerhört tragiskt

• snillis

Mamma till 1: beklagar sorgen.
    Alltid tragiskt när någon går "för tidigt".
    Samtidigt är ditt inlägg ett skönt bevis på att det är sånt livet är - glädje och sorg i en enda salig röra.
    Hoppas att ni ändå kan känna glädje över ert stundande bröllop.

• Hellobello

Jag missade ju att kommentera det, vad kul att ni ska gifta er! Lycka till med alla förberedelser, men ta det lugnt så ni/du inte stressar ihjäl er.

Stängningsfredagen ja, anything goes tycker jag. Vi kan ju alltid vara hemma hos nån och leka - här går bra. Kanske busa till det och baka scones till mellis eller nåt?

F ö tänkte jag försöka få barnen vaccinerade på onsdag kväll när de har "öppet hus" på vårdcentralen, undrar hur många andra som har tänkt samma tanke...

• kaksmulan

Det är vansinnigt hur fort tiden går!
    Inte mer än åtta veckor kvar innan bebisarna kommer och jag kan ju säkert räkna med att de kommer ut runt fyra veckor tidigare! Det är riktigt läskigt!

Men det är SÅ himla skönt att kunna få vara hemma och ta det lungt. Jag känner verkligen hur jag behöver all vila jag bara kan få, både fysisk och psykisk. Igår var det rätt mycket här hemma när båda svärisarna plus min mamma var här för att fira Ellendellen. Egentligen skulle min svåger komma med sin familj och min pappa och hans fru ockå. Men svågerns sambo är gravid och ovaccinerad, lika så deras dotter. Därför valde de att inte komma vilket jag faktiskt är rätt tacksam för. Pappa och hans fru är iofs inte rädda för influensan men kände att de inte heller ville utsätta sig för smittorisk så markant som de skulle ha gjort om de kommit!
    Så trots att vi plötsligt blev fem personer färre än tidigare beräknat var jag HELT slut när de väl for hem i går kväll! Resten av kvällen satt jag i soffan och hade sammandragningar. Dock, idag är allt bara lungt. Jag och Felixen har nyss tittat klart på senaste Harry Potterfilmen och nu tänkte jag se ifall jag kan få lite arbete gjort.

Felixen är fortfarande dålig, men febern är inte lika hög nu. Igår toppade han på 39 grader men låg runt 38.5 för det mesta under dagen. Hostan har krypit ned i lungorna på honom och det hörs att han tycker att det är jobbigt att hosta. Även om han varit riktigt dålig så är jag ändå förundrad över hur bra han klarat flunsan. Men i dag eller i morgon lär väl Ellendellen och maken insjukna. Jag misstänker att den som blir sjukast av dem är nog maken...

Mamma till 1: Stort grattis till det stundande bröllopet! Så roligt för dig och T! Men jag beklagar sorgen. Men med lite tur kanske det blir som för er som det blev i vår familj...
    ...fyra bröllop och en begravning! Tre av oss syskon gifte sig plus en kusin och så begravde vi lillebror, allt inom bara några få år. Det jag menar är att nu kanske tråkigheterna ändå är över och att ni kommer att kunna se fram emot massor av roligheter.
    Angående att prata om döden med barn så har jag en del erfarenhet av det då Felixen var 2.5 när Pontus dog. Pontus var ju Felixens stora idol och samtidigt som det var svårt att prata om vad som hänt så var det så skönt med Felix rättframma frågor och funderingar. Nu den 22/11 är det fem år sedan Pontus dog. Men det kunde lika gärna ha varit i fjol. Helt vansinnigt vad man kan sakna någon.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • snillis

Till er vars barn varit/är sjuka - hur startade det?
    Båda barnen är hostiga på natten men är "friska" på dagen och har ingen feber. Är lite snoriga bara. Kanske det smäller till endera dagen?
    Vi tänkte ju vaccinera på fredag men vi kanske inte hinner

• mammizen

Snillis: För Julias del så var hon på dagis på måndagen helt pigg och glad, när jag hämtade henne vart hon ledsen varpå jag frågade personalen om hon varit grinig. Nej, hon har haft full fart hela dagen sa de. Sedan när jag kom hem hade hon hög feber och orkade ingenting så det gick fort från frisk till sjuk. Vilket jag hört är ett vanligt tecken på just influensa. Låter mer som "vanlig" förkylning för dina två.

Mamma till 1: Så trist med dödsfallet men GRATTIS tills bröllopsplanerna. Pratade med döden med Jesper häromdagen och han frågade när jag skulle dö och jag svarade att jag ska bli lika gammal som gammelmormor blev, jaha, 45 år då är man ju jättegammal svarade han

• mammizen

Hello: Bra då är vi oss dig tycker jag Men att baka scones lätt inte som ett projekt jag skulle vilja göra med barnen men du är väl en härdad bakarkvinna har jag förstått. Förstår inte att det funkar för dig för mina barn kletar ju ner hela köket när vi ska göra något tillsammans Ska vi göra en lista??

• kaksmulan

Med Felixen gick det jättefort också att bli sjuk. Han var precis som vanligt på morgonen och jobbade på i skolan på förmiddagen. Men vid 10-tiden hade han börjat se hängig ut och ville inte gå ut på rasten för han frös. Kl 12 hade han ordentligt med feber och då hade de redan ringt efter mig.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)