• zandraw

Umeåmammor hösten 2005 (19)

Ännu en gång dags för en ny tråd. Tiden går i ett rasande tempo .-)

Länkar till de gamla trådarna

nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m2220605.html
    nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m3217457.html
    nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m4287534.html
    nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m5701157.html
    nr 5: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7486522.html
    nr 6: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9486399.html
    nr 7: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11691318.html
    nr 8: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m14324639.html
    nr 9: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m17342113.html
    nr 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20283199.html
    nr 11: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23375730.html
    nr 12: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m26591713.html
    nr 13: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29542825.html
    nr 14: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m34979854.html
    nr 15: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m37943314.html
    nr 16: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40881305.html
    nr 17: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m43592257.html
    nr 18: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m46056876.html

Och en liten lista med våra små telningar, uppdatera med syskon!
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m35590202.html

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)
  • snillis

Jag skiter snart i hela vaccinet - det är ju bara ett himla velande fram och tillbaks.
    Man hinner ju bli sjuk och frisk igen flera gånger om innan man får den där j*dra sprutan.

• Hellobello

Vi ska försöka vaccinera i morgon em/kväll. Tycker att det känns vettigt att vaccinera, flunsan börjar ju sprida sig nu. Hoppas jag är hemma i tid bara. är dagjour i veckan vilket för mig innebär minst 10-timmarsdagar utan paus. Något sänkt på kvällarna.
    Vi kan gärna vara här på fredag, men jag vågar inte garantera att man kommer in bland allt rat. Jäklar att det ska vara så svårt att få nån ordning! Jag blir tokig snart.

• mammizen

9oktober: Aftonbladet är INTE en säker källa Börjar tycka att den är precis som vilken skvallertidning som helst faktiskt.

M-mamma: Har Nora fått MPR sprutan och tålt den så kan hon även ta influensasprutan. Den innehåller även den spår av ägg eftersom vaccinet odlas i ägg. Varför man avvaktar är som jag skrev tidigare bara för att säkerställa att inga barn får en allergisk chock av vaccinet och då kan man inte ge vaccin på BVC utan på sjukhus istället. (För barn som är allergiska, tror man avråder från barn med atopiskt eksem, äggallergi och om föräldrarna är multiallergiska).

Enligt våra råd så ska man ju vaccinera alla som inte har ett positivt prov så för min del innebär det att jag ska vaccinera Jesper men det känns ju onödigt eftersom jag tror han redan haft den. Känns bara så drygt att ta ledigt för att köa för ett vaccin som han kanske inte ens behöver? Fast mina läkare råder mig ändå att göra det

Hello: Vi kan självfallet vara här oxå på fredag. Känns bara bekvämt att vara hos någon i närheten Men barnen och jag bryr oss inte för fem öre om ni har stökigt hemma, mina är så vana vid sånt hemmavid så Jesper t o m sagt på dagis att min mamma städar aldrig

• snillis

Men tror ni att de ger Molly också om vi kommer dit i dag eller på fredag.
    Det känns ju helt vansinnigt att vi andra skall få och hon inte, särskilt efter att Läkemedelsverket ändrat sina rekommendationer.

• snillis

Nu har iaf jag, Mattias och A vaccinerat oss. Molly fick INTE. Jävla skitlandsting man bor i.
    Min arm är typ helt bortdomnad

• Hellobello

Jäklar så drygt, snillis! Det verkar ju helt vansinnigt att ett barn i en familj, som dessutom går på samma dagis som sin storebror och är utsatt för samma smittorisk och som dessutom är lite "lättinsjuknad" int ska bli vaccinerad! Jag trodde faktiskt att de skulr vara smartare än så och ge hela familjen när man ändå var där, även för logistikens skull.
    För vår del blev det ingen vaccination alls då Emilia fick feber och heringd under eftermiddagen. När jag kom hem sent omsider hade hon somnat så jag har inte sett hur hon mår, men det bliv väl VAB imorgon hur som helst. Hoppas bara det inte är flunsan... Adam är snorig och hostig men pigg och glad.
    Vi får se under morgondagen hur det ser ut inför fredagen.

• emmapemma4

Ringde imorse och frågade på hälsocentralen och fick då klartecken att även Nora kunde följa med och vaccineras. Men väl där så gick det inte. De undrade vem som hade sagt så och det kom in typ fem-sex stycken och frågade vem som sagt något sådant. Så då blir det att köa nästa vecka eftersom det är klart att de små barnen ska ta men enligt hc så var det riktlinjer kring bla. var man ska sticka, lår el. arm, som de väntade på. Som tur är så gick det väldigt fort och vi behövde bara var där en kvart-tjugo minuter så jag får väl hoppas på det nästa vecka också men sedan så ska de ju en dos till också . Jag fick också vaccin och har ont i armen. Kan inte lyfta upp den men Karl kände ingenting så jag hoppas det går bra och att vi slipper feber.

• kaksmulan

Åh vad skönt att mina små fortfarande är INNE i magen så jag slipper fundera på om de ska vaccineras eller inte. Jo, fick jag skulle jag direkt ha vaccinerat dem OM de var ute...

Ellendellen och T har klarat sig från vaccinationsfeber också. T har ont i armmuskeln, men bara det och Ellendellen kan röra armen fritt men tycker att det gör ont i själva sticket.

Så, båda barnen är på skola/dagis, HELT friska äntligen! (ta i trä). T är på jobbet och jag har en lång och skön dag att se fram emot. Jag har just avslutat ett halvtimmessamtal med min bästa kompis från Uppsala (som ska få bebis nu vilken dag som helst) och jag har så smått börjat planera dagen.

Det jag ska göra idag är:
    1) jobba lite:
        -sätta ihop de bilder jag ska ha med i nästa artikel.
        -Göra tre Lillieforstester på normalfördelning
        -lägga in "identifiers" till loadinplottarna
        -göra tabeller över matriserna och modellerna
        -skriva små sammanfattnande meningar om vad jag vill ha med i diskussionen.
    2) Fixa med barnvagnen, sätta dit ligginsatserna och kolla att allt är ok med det.
    3) tvätta draperiet till tvillingarnas garderob samt kolla hur jag ska hänga upp det.
    4) Kolla hur jag ska flytta möblerna i sovrummet lite så att jag får plats med en bedside crib på min sida av sängen.

Problemet med dagens planering är att jobbdelen är så pass omfattande så att jag kommer få hålla på hela dagen med den. Men jag tänkte försöka sitta effektivt nu i två och en halv timme och sen äta lunch så ser jag hur mycket jag hinner...
    Tur att man är heltidssjukskriven så man hinner jobba lite

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Hellobello

VAB idag. Jag inser att om vi skulle få en till så måste jag nog gå i tillvänjningsskola för föräldraledighet. Det är så svårt att bara mysa och göra saker med barnen, man är liksom så van att man ska hinna med så mycket annat när man är hemma
    Båda är hostiga och snuviga, Emilia misstänkt varm men vi har inte mätt nån temp, och båda är otroligt labila i humöret. Vi får helt enkelt vänta och se. Nu ska jag tillverka fläskpannkaka enligt önskemål.

• snillis

Jag har iaf fått en förklaring varför Molly varit helt hopplös tre nätter i rad.
    Jag har ju gett Mollipect på kvällen eftersom båda barnen är jätteförkylda och hostiga på natten men tydligen innehåller det efederin? som ju är uppiggande så Mollipect skall man INTE ge på kvällen. Hoppsan!
    Det blir inget ikväll kan man väl lugnt säga

Min arm har då varit fruktansvärt "ond" i natt.
    Lägg till en helvetisk stress på jobbet och en speedad dotter så förstår ni hur min natt har varit.

Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)