• zandraw

Umeåmammor hösten 2005 (19)

Ännu en gång dags för en ny tråd. Tiden går i ett rasande tempo .-)

Länkar till de gamla trådarna

nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m2220605.html
    nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m3217457.html
    nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m4287534.html
    nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m5701157.html
    nr 5: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7486522.html
    nr 6: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9486399.html
    nr 7: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11691318.html
    nr 8: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m14324639.html
    nr 9: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m17342113.html
    nr 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20283199.html
    nr 11: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23375730.html
    nr 12: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m26591713.html
    nr 13: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29542825.html
    nr 14: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m34979854.html
    nr 15: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m37943314.html
    nr 16: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40881305.html
    nr 17: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m43592257.html
    nr 18: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m46056876.html

Och en liten lista med våra små telningar, uppdatera med syskon!
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m35590202.html

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)
  • 9oktober

Mamma till 1: Roligt med bröllopsplaner men trist med dödsfall. Har hört att barn sörjer "i ränder" - var det kanske någon här som sa det? Att de ena stunden är jätteledsna för att nästa stund tänka på något annat och stoja precis som vanligt. När min mormor dog kunde jag inte låta bli att le åt W "Varför ska hon ligga i en skattkista?" var den första frågan...

• mammizen
    9oktober skrev 2009-11-16 20:09:57 följande:
    Mamma till 1: Roligt med bröllopsplaner men trist med dödsfall. Har hört att barn sörjer "i ränder" - var det kanske någon här som sa det? Att de ena stunden är jätteledsna för att nästa stund tänka på något annat och stoja precis som vanligt. När min mormor dog kunde jag inte låta bli att le åt W "Varför ska hon ligga i en skattkista?" var den första frågan...
    Så sött sagt!
  • Keed

Patricia- Kul att ni tänker gifte er!!

Här har min farfar gått bort idag och han var ju gamla och väntat och då är det ju alltid lättare. Men funderar mycket vad man skall säga till Esther, jag vet ju att hon funderat en heldel runt döden.

I somras när vi var i domkyrkan i uppsala så ligger ju gustav wasa staty där (död alltså) så då pratade vi ju en heldel om döden, att alla kan dö och smart som jag var sa jag ju att de som dör först ofta är de som är gamla. Så nån vecka senare när vi var i Grytsjö sa Esther till min farmor. " När man är så gammal som du så skall man snart dö" gammelfarmor föstog och hörde inte riktigt så hon frågade vad esther sa, så esther konstaterar " Det är din tur att dö nästa gång"

Dock så blev det gammelfarfar först, men som ni skrev är ju barn så naturliga och säger vad det tänker.

Det verkar vara en hel del sjuka, tänkte oxå skicka K och barnen på onsdag för att vaccinera sig.

• 9oktober

Såg nu att man återigen verkar ha ändrat sig och inte ska vaccinera de minsta i Västerbotten, nog är det märkligt att man inte kan bestämma sig ngn ggn!!!!

Ni som kan - vad säger ni? Ska man vaccinera A som blir 2 i feb?

• Keed

Lina- Jag tycker oxå det är ett jätte svårt val om jag skall vaccinera eller inte, men våra överläkare säger att de skall rekommendera sina barnbarn att vaccinera sig.

När jag berättade för esther att gammelfarfar gått bort så frågade hon först vart han finns nu då och jag svarde i himlen. " Då skall jag och pappa bygga ett rymdskäpp i kväll och hämta hem honom" Hon har verkligen kommit till ett stadie där hon tror att hennes pappa kan allt!

• Jelon

Mammatill1-Roligt för er med bröllop Jobbigt med det oväntatade dödsfallet är nog alltid extra jobbigt när nån som är så ung går bort.

Tur att barnen är så spontana och roliga när nått tråkigt har hänt Det där som Esther sa har du berättat för mig nångång Keed och jag brukar alltid småskratta när jag tänker på det för det låter så himla roligt tur

Snillis-För oss började det också med hög feber, Agnes blev dålig ganska snabbt och fick sen även hosta och kräkningar, höll i sig en vecka för henne. Alva blev inte lika dålig men hade hög feber och hosta i iaf tre dagar.

Våra läkare rekommederar också vaccination till alla.

Angående fredan så blir det nog bäst med innelek för vädret känns inte så lockande. Baka scones låter mysigt och vi är ju många vuxna så det ska vi väl klara av. Går bra att vara här också men ni kanske har lite större än oss Hello.

Idag har vi varit på badhuset, första gången jag for själv med båda barnen men det gick verkligen hur bra som helst, märks att de börjar bli större.

• mammizen

9oktober: Jag är ju helt arbetsskadad men jag tycker definitivt man ska vaccinera sig. Vem vet hur sjuk Julia hade blivit om jag inte fått behandling insatt på henne? Sedan har de inte alls ändrat sig om att de inte ska vaccinera de små barnen bekymret med det hela är att man INTE ska vaccinera barn som är äggallergiker och hur sjutton ska man veta det på 6 månaders barn som man kanske inte ens börjat ge smakportioner till?? Därför har vi valt att inte lägga till dem i texten för vaccineringen utan avvaktar ett utlåtande från barnläkarföreningen (tror jag det var) över hur man ska göra. A har nog ätit ägg ett tag och om han inte reagerat på dem så är det ju lugnt.

• kaksmulan

Jag håller också med om att alla som kan vaccineras ska vaccineras.
    Idag fick Ellendellen och T sina sprutor. Felixen har ju fortfarande lite feber så han får väl vänta på sin spruta tills hela skolan ska vaccineras. Sen är ju sannorlikheten rätt stor att det nu är nya influensan han har men så länge det inte är testat så ska de ju vaccineras ändå. Igår var 50% av hans klasskamrater hemma sjuka och tydligen var procenthalten högre än så om man räknade hela skolan...

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • 9oktober

Mmm... har varit för vacc länge, men blev väldigt brydd av dagens löpsedlar (OK, man är väl inte så himla klurig om man bara går efter vad Aftonbladet.se säger men....)

Tanken är dock att vi ska vacc A, men nu är han lite småhostig, och vad jag förstår så har inte tegs vc kommit igång än, de inväntar riktlinjer ff. Däremot har vi vänner med en jämngamal liten (typ 2 år) som fick vaccin förra veckan (ej riskgrupp). Nå, vi får ju lov att vänta - men nog tycker jag att han ska ta det då han har lite förkyldningsasma. Kommer tid kommer råd...

• emmapemma4

Imorgon blir det vaccin för Karl och ev. så vaccineras jag också. Eftersom de inväntas riktlinjer blir det inget vaccin för Nora den här veckan men jag funderar på att ringa imorgon och fråga. Känns väldigt besvärligt att behöva gå två gånger. Mitt kusinbarn har vaccinerats som är under 3. Är det bara här i Västerbotten man väntar på riktlinjer? M har just vaccinerats med Twinrix och ska nästa vecka ta dos 2 av det så därför är det inte akuellt att vaccinera mot nya influensan som vi förstått det.

Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)