• zandraw

Umeåmammor hösten 2005 (19)

Ännu en gång dags för en ny tråd. Tiden går i ett rasande tempo .-)

Länkar till de gamla trådarna

nr 1: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m2220605.html
    nr 2: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m3217457.html
    nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m4287534.html
    nr 4: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m5701157.html
    nr 5: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7486522.html
    nr 6: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m9486399.html
    nr 7: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m11691318.html
    nr 8: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m14324639.html
    nr 9: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m17342113.html
    nr 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20283199.html
    nr 11: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m23375730.html
    nr 12: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m26591713.html
    nr 13: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m29542825.html
    nr 14: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m34979854.html
    nr 15: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m37943314.html
    nr 16: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40881305.html
    nr 17: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m43592257.html
    nr 18: www.familjeliv.se/Forum-11-266/m46056876.html

Och en liten lista med våra små telningar, uppdatera med syskon!
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m35590202.html

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)
  • mammizen

Snillis: Hög feber, hosta, snuva, ont i kroppen, kräks, diarre och supergnällig. Igår fick jag bära henne på armen hela dagen i stort sett och ändå var hon gnällig. Man blir rätt knäckt själv kan jag säga.

Keed: Tamiflu är gratis och om det insätts snabbt, inom 1-2 dagar från sjukdomsdebut så har de oftast god effekt. Hindrar viruset att spridas i kroppen. Tyvärr smakar det apa så det är inte så lätt att få i henne det.

Jelon: Jag är ju rätt hundra på att Agnes och Alva hade det oxå. Har då ringt till dagis och sagt att Julias prov är verifierat ifall någon blir akut sjuk så vet de ju att de har varit i kontakt med någon med säkerställd diagnos och kan få behandling. Speciellt barn under 2 år ska man väl vara extra generös mot.

Kakis: Hade gärna gett dig lakan men jag gav ju bort alla sängkläder efter Jesper så jag fick låna till Julia när hon kom. Köp på IKEA annars där de är bra mycket billigare. Har Tobias fått vaccin då?? Tänkte om alla blir sjuka i din familj utom du så lär du få ett helvete som du nog inte pallar med nu som höggravid

Jag har det svettigt värre, min vikarie åker till Amsterdam imorgon och vi har ju topp på anmälningar i hela landet. Känns smått ironiskt att man är hemma för det vi jobbar som mest med just nu Sedan har jag det delikata uppdraget att vara arrangör av landstingets personalfest imorgon. Har massor med grejor med bordsplacering etc som jag ska fixa. Suck! M har lovat ta barnen imorgon men nu jobbar han tydligen till kl 17. Får väl se om han inte insjuknar oxå eftersom han hade Julia i tisdags över dagen för första gången när hon var sjuk! Han som jobbar med en CP-skadad som är riskgrupp tyckte inte att han behövde vaccinera sig "eftersom alla ska vi ju dö av nånting"

• kaksmulan

Mammizen: Tyvärr har nog det redan inträffat! Felixen fick hämtas idag med feber och hosta. Han blir bara sämre och sämre... Ellendellen och Tobias bör nog insjukna efter helgen. Suck.

Men nu till frågan: Hur och var kan man övertala någon att ta ett virusprov på honom? Jag skulle verkligen vilja få ha det bekräftat och tamiflubehandlat? Denise, HJÄLP!!!

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Busfröet

Å jösses, stackars lilla J.
    Stackars Felix också.

Jag o V vaccinerade oss igår. Han tillhör ju riskgruppen. Så vi fick komma igår och vaccinera oss båda två. M var ju som vanligt på jobb långt bort så han vaccinerades inte. Idag är vi hemma. Jag har ont i kroppen och känner mig matt och trött. V har 38 graders feber och strax däröver.

• mammizen

Kakis: Tyvärr så varken provtar man eller behandlar vuxna människor som inte tillhör en riskgrupp Små barn, speciellt de under 2 år är ju mer utsatta och därför kan de få behandling. Det enda sättet som du skulle kunna få behandling till familjen är väl om du ringer sjukvårdsupplysningen och berättar att du är höggravid och kan få barn när som helst och hela familjen håller på att insjukna. Du tillhör ju riskgruppen. Men jag tror inte riktigt att de får det för det, försökte hitta något sätt i handlingsplanen från Socialstyrelsen men hittade tyvärr inget Men säger bara vilken enorm tur att du är vaccinerad!

Julia har varit och är fortfarande riktigt risig men idag har hon lett och busat lite med mig vilket hon verkligen inte gjorde igår. Ser det som att det går framåt i alla fall.

Busfröet: Vad himla sent han fått vaccinet. Riskgrupperna, speciellt barn tycker jag skulle ha fått vaccin först. Tänk på att han kan få influensa ändå eftersom det tar 2 veckor innan ni har byggt upp immunförsvaret och om han får symtom så ska du definitivt begära behandling. Angående febern så säger min chef alltid att det är bra att man får feber vid vaccinering för att det är ett tecken på att immunförsvaret har reagerat på vaccinet. Fast jag tror oxå att de som aldrig tagit influensavaccin reagerar lite starkare än de som tar det varje år. Själv hade jag inte ont alls men är så GLAD att jag hann få vaccin via jobbet innan lillan insjuknade för jag har ju ingen avlastning att tala om.

• mammizen

Kakis: Glömde skriva rejält sjuka och sjukhusvårdade provtas.

• zandraw

Stackars Julia och Felix!
    Fy för den där sjukan.

S och M vaccinerades för lite drygt 1½ vecka sen och nu såg ja att de ändrat vaccinationsplanen på vc här hos oss. Så jag ska gå dit till veckan, då får S sin andra dos och jag tar min.
    Kanske även A kan få sig en också då om de nu har ändrat sig idag.
    Men de är ju som Denise säger, de tar 2 veckor innan man är rätt säker.
    M och S borde iaf klara sig så då får väl M ta hand om oss andra!

Mina älsklingar Sebastian 051021 & Alva 071019
  • Jelon

Vill inte skrämma upp någon men vaccinationen ger absolut inget fullgott skydd, man säger 80% efter 2v. Vi har haft flera inneliggande som blev vaccinerade första veckan då vaccinet kom men som ändå åkt dit, trist!

• mammizen

Jelon: Nu började jag känna mig lite sjuk av att läsa det där

Någon som har svarta festskor storlek 41 att låna mig ikväll?? M har hållit sig frisk så han ska ha barnen och jag ska på personalfest på Rex. Har inte kunnat gå ut ur huset för att shoppa som jag tänkt så nu står jag här med bara ett par svarta skinnstövlar till min svarta glitterklänning. Känns inte så snyggt Värsta lyxbekymret eller hur Känns hemskt att säga det men känns urskönt att slippa vårda sjuka barn ikväll. Började gå mig på nerverna att bära omkring grinig Julia... Fast samtidigt känns det ängsligt för jag har ju inte så stor tilltro till exet. Men hon har ingen feber längre och verkar må mycket mycket bättre idag. Springer omkring och busar t o m. Förut var jag glad bara om hon kunde le tillbaks mot mig så det här är stora framsteg

• Hellobello

Mammizen: vad skönt att Julia verkar må bättre! Hur har det gått för Jesper, har han klarat sig? Tyvärr har jag inga festskor att låna dig , men ha nu jättetrevligt ikväll på Rex!
    Undrar när E och A kommer åka dit, känns nästan som en tidsfråga eftersom de är så tätt inpå Trollsländan, det borde ju nästan vara fler än A. A och J som fått flunsan där? Och mina har ju lång exponeringstid eftersom de är där typ hela dagen (utom den här veckan då).

Igår var R på Umegalan, de var nominerade till ett pris, rktigt kl även om de inte vann. Det var visst väldigt trevligt. Hans syster var med barnen eftersom jag jobbade, jag är såå glad att vi har några barnvakter att välja mellan!

• My05

Jag är så arg...{#lang_emotions_demon} Jag är såå less på mitt pms humör...Man kanske borta operera bort hela skiten.... Tips? Operation var det jag själv kom på, men det kanske finns mindre drastiska metoder..??

Har tyvärr inte heller några skor att låna ut. Skönt att Julia mår bättre.

Myras äldre småsyskon (hos R) har flunsan så hon åker inte dit idag..tur att de fick det i veckan så vi slapp få hem det innan Göteborgsresan.

Svar på tråden Umeåmammor hösten 2005 (19)