• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • Cocco

Il gatto macchiato skrev 2009-11-10 10:20:54 följande:

Jag håller med TS och kör på det i möjligaste mån. Vägrar ohälsosamma "barnrätter" som korv med bröd, pizza och hamburgare, snabbmakaroner - här äts det som serveras med undantaget stark mat (chili/starka currygrytor). Även om maten inte går hem de första gångerna (senapssås t.ex.) så går det bra efter några gånger. PROBLEMET är att när ungen vägrar äta och får gå hungrig blir hon så himla grinig och man får ett smärre helvete själv. Jag brukar ställa in den ouppätna maten i kylen och när grinigheten kommer eller när det är dags för nästa måltid, så är det den maten som åker fram igen. Ofta går det bättre då, men inte alltid. Är helt absurt att "korv och makaroner" o dyl räknas som barnmat. Vad är det för näring i det? Tacka vet jag lax och hemlagad rejäl mat. Inte alltid jag hinner göra det, men jag vill hellre att mitt barn lär sig äta riktig och varierad hälsosam kost istället för näringslösa lättuggade matliknande saker.
    Jag tycker det är rätt stor skillnad på att laga riktig mat till barnen och att tvinga i dem mat. Det är ju snarare två helt olika frågor.
    Här lagas det för det mesta "vuxen" mat starkt kryddad och för det mesta äter L glatt stark mat. MEN vi skulle aldrig tvinga i honom mat.
  • flower79

Hemma hos oss får barnen äta det vi tillagar. För det mesta är det ok för dom men det märks när det inte duger åt dom för då äter de knappt inget.
    Skulle aldrig ställa mig vid spisen igen och laga något annat till dom. Men vi har nog ganska lika smak på mat tror jag.

• Jenkan82

Skulle aldrig laga särskild mat till barnen. Min mamma gjorde ofta egen mat till mig. Och det finns en lååång lista på saker jag fortfarande inte äter. Har verkligen försökt med det mesta men det växer i munnen på mig.
    Serverar ändå dessa saker till mina barn och äter det då själv.. men usch.
    Men jag skulle aldrig tvinga barnen att äta något särskilt. Dem väljer själv vad dem vill äta av det som kommer på tallriken..

• frk Carlsson

Vi äter ofta olika maträtter i vår familj vis ett och samma tillfälle. Ser inga problems med det. Snarare att ungarna lär sig att det är OK att säga nej till sånt man inte gillar om man kan komma upp m ett annat alternativ, inte för att det brukar va ngt problem, men det kanske har att göra med att vi aldrig tvingat dem till ngt när det gäller mat?

Lägger fokus på annat i mitt förhållningssätt till mina barn.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • cocos87

åååh vad jag håller med dig ts!! Här hemma finns ett barn som är så trkig att laga mat till eftersom ALLT som inte är köttbullar är äckligt och hon tycker inte att hon ens behöver smaka, tyvärr kan jag inte bestämma där eftersom jag bara är en bonus och pappan tycker det e hel ok med köttbullar varje dag! Men jag lovar mitt barn ska då inte bestämma själv vad hon ska äta. Barn är jus barn och förstår inte att man måste äta olika maträtter för att få i sig allt man behöver och just därför måste vi vuxna visa dom!!!

• Winnertaco

Jag har en kompis som helt enkelt fick äta det som stod på bordet. Hon var jättekräsen med maten, åt inte fisk, inte grönsaker, inte ost osv. Listan kan göra hur lång som helst. Hon fick dock vara hungrig om hon inte åt. Hjälpte det? Nej. Idag äter hon inte nått mer än hon åt som barn, hon tycker helt enkelt inte om det. Det funkar kanske i många fall, men inte i alla. Hur kul är det att det man minns starkast från sin barndom är att man alltid var hungrig?

• logg81

I mitt hem går jag efter 2 tuggorsregeln.... Allt ska smakas med 2 st tuggor. Tycker man inte om det efter det så kan man få en smörgås istället.

Nu är min tös så pass matglad att hon äter det mesta. Det är mer konsistens hon verkar ha svårt för...

Att rata mat som man inte ens har smakat.... Ja då kan man vara utan och gå hungrig istället.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • anna klara

Min sambos dotter , 17 år, som bor med oss, hon är det KRÄSNASTE som finns!!!!
    Man blir sååå trött på henne... Jag bestämde mej för att när hon var hos oss varannan helg,

så fick min sambo laga maten, bara det att han är världens tråkigaste att laga mat, men det va ju bara att stå ut dom helgerna.

Min dotter som är 19 har gått restaurang linjen och älskar laga mat, hon gjorde en paj sist, det passade ju inte 17 åringen så hon tog mackor....

Hon har ingen som helst matkultur alls, hon testar inte heller... Det ska helst vara en potatis och en köttbulle brevid.....

Man har ju antagit att växer o blir stor tjej och att det där med maten kommer med åldern, men neeeheeejjj.......

man blir bara allmänt frustrerad, speciellt nu när hon bor här på heltid oxå. Jag älskar mat, gärna olika maträtter, starkt, nej , jag säger inta att hon måste älska det jag äter,

men åtminstonde testa lite olika maträtter. Skulle man laga 2 olika middagar då???
    På ett dop en gång var det räk smörgåstårta, då hade dom ordnat en enkel med skinka till henne,

den massakera hon sönder totalt (för att leta efter farlig mat, som inte går att äta), sen tog hon småbarnens mat ist, 3 st korv med bröd!!!

• laraa

Men det ar klart att man lagar den maten ens barn tycker om! Jag hade aldrig tvingat mitt barn att ata nagot han inte vill ha! Jag tycker inte om att bli tvingad att gora det, varfor ska jag lata mitt barn gora det?

• JosieJosie
    laraa skrev 2009-11-10 12:12:56 följande:
    Men det ar klart att man lagar den maten ens barn tycker om! Jag hade aldrig tvingat mitt barn att ata nagot han inte vill ha! Jag tycker inte om att bli tvingad att gora det, varfor ska jag lata mitt barn gora det?
    Om ditt barn bara vill ha gräddtårta då? Ska ditt barn bara få det då också?

och jag tycker inte med det sagt att man ska tvinga någon till nånting. Varken att äta eller laga mer mat när det man gjort inte passar.
Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!