• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Väntarochlängtar
    Gul13 skrev 2009-12-04 08:13:59 följande:
    Dessa godisar tänker jag göra i jul + risbräck och ischoklad.Chokladbräck med polkagrisar200 g mörk choklad1+1 tsk matolja250 g vit chokladca 1/2 dl polkagrisar Klä en plåt med aluminiumfolie. Smält den mörka chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll ut den smälta chokladen på plåten. Vicka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, cirka 3 millimeter tjockt. Ställ in chokladen i kylen att stelna.Krossa polkagrisarna i en mortel.Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen och vicka på plåten så att den vita chokladen täcker den mörka.Strö över de krossade polkagrisarna. Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar. Bryt sedan chokladen i bitar. Indian godis50 g smör1 dl socker1 dl havregryn1 dl kokosflingor0,5 dl mandel0,5 dl valnötter100 g mörk hackad choklad Blanda smöret, sockret, havregrynen, kokosflingorna, mandeln och valnötterna i en stekpanna. Rosta på svag värme till dess att sockret smält och grynen fått en brunaktig färg.Häll upp alltihop på ett smörpapper, blanda ner den mörka chokladen och låt svalna. Strö indiangodiset över t ex Päron i kokosmjölk. Nougatrutor150 g margarin6 dl havregryn1 dl strösocker4 msk ljus sirap2-3 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker1 dl vetemjöl250 g nougat Smält margarinet. Blanda alla ingredienser utom nougaten i en bunke, platta ut i en liten plåt, gör dubbel sats om du har en större plåt.Grädda kakan mitt i ugen i 200 grader i ca 5-10 minuter.Hyvla nougaten och lägg den på den varma kakan.Bred ut nougaten jämnt över hela kakan och skär i lika stora bitar.Låt kakan svalna och bryt sedan bitarna när den är kall.Servera och njut... Snöbollar1/2 dl vispgrädde1 1/2 msk smör200 g vit blockchoklad eller ljus blockchoklad6 msk kokosflingor1 dl florsocker Värm grädden i en kastrull tills den precis börjar koka.Rör ner smöret i grädden.Smält chokladen försiktigt i micron. Korta intervaller och flera omrörningar är trevligare än bränd choklad.Rör ner chokladen i grädden.Rör även ner kokosen och blanda ordentligt.Häll upp smeten på en tallrik och ställ in i kylskåpet tills den stelnat lite och går lätt att forma små bollar av. Detta tar ca 10-15 minuter.Forma små bollar som får rulla runt i florsockret.Ställ in snöbollarna i kylskåpet och låt stelna helt. Förvara dem i kylskåpet.
    *slurp*
  • Cerenna

Dessa ska jag göra till veckan - Mycket goda!

Glöggbollar

200 g pepparkakor
    50 g smör
    40 g mandelmassa
    2 msk glögg

100 g ljus choklad
    några extra pepparkakor (sådär 7-10 stycken)
    2 msk kakao

Smula sönder pepparkakorna. Smält smöret. Riv mandelmassan.

Blanda pepparkakssmulorna, smör, glögg och mandelmassa till en jämn deg. Rulla till kulor och ställ svalt en stund.

Krossa de extra pepparkakorna och blanda med kakao.

Smält chokladen i ett vattenbad. Lägg bollarna på bakplåtspapper och pensla över chokladen. Häll därefter över blandningen med pepparkakssmulorna och kakaon. Ställ svalt några timmar.

• Väntarochlängtar
    Cerenna skrev 2009-12-04 15:45:08 följande:
    Dessa ska jag göra till veckan - Mycket goda!Glöggbollar200 g pepparkakor50 g smör40 g mandelmassa2 msk glögg100 g ljus chokladnågra extra pepparkakor (sådär 7-10 stycken)2 msk kakaoSmula sönder pepparkakorna. Smält smöret. Riv mandelmassan.Blanda pepparkakssmulorna, smör, glögg och mandelmassa till en jämn deg. Rulla till kulor och ställ svalt en stund.Krossa de extra pepparkakorna och blanda med kakao.Smält chokladen i ett vattenbad. Lägg bollarna på bakplåtspapper och pensla över chokladen. Häll därefter över blandningen med pepparkakssmulorna och kakaon. Ställ svalt några timmar.
    Mmmmmmmmmm...
  • Heeso

Har tjuvläst i tråden och nu var det stora julgodisbaket igår. vi brukar ses några stycken och göra tillsammans. Vi gjorde

mozarkulor
    knäck (en med mandel i och en med cocos i - bra för nötallergiker)
    "kastanjer" - som är som chokladbollar fast med mandelmassa istället för havregryn
    3 sortes kolor
    polkabräck

en nu bubblare var just de Bountybollarna som något tipsat om här i....de blev såååå goda!!!!!

Men annars är mozartkulorna en favorit. Tror inte de behövs frysa s in. Jag har haft dem i kylen varje år ca 3-4 veckor och de är lika goda till julafton ändå.

• Salmiak73

Gjorde supergoda kolor idag.
    Använde recept på 5-minuterskola som bas.
    Gjorde en sats med kakao i + en sats utan, men med vaniljsocker istället.
    Hällde ut kolasmeten var för sig på varsin bakplåt med bakplåtspapper på.
    Lät dessa stelna (de blir ju sega) och lade sedan den ljusa kolan ovanpå den mörka och rullade sedan ihop dem som en rulltårta. Skar sedan rullen i en halv cm tjocka skivor.
    De blev väldigt fina och sååå goda

• JoJo02

Förra året gjorde jag fudge med skumbananser, tänkte testa med tomtar i år. Men förra året blev den ganska smulig, vad gjorde jag för fel?

• JoJo02

En fråga till om skumtomte fudgen, någon som testat att minska på mängden socker? Hade bara 1 dl kvar.

• march

Jag smakade på maraboufudgen idag, tyckte tyvärr att den var alldeles för söt. Är det fler som upplevt det?

• MrsQ
    Salmiak73 skrev 2009-12-05 14:34:05 följande:
    Gjorde supergoda kolor idag.Använde recept på 5-minuterskola som bas.Gjorde en sats med kakao i + en sats utan, men med vaniljsocker istället.Hällde ut kolasmeten var för sig på varsin bakplåt med bakplåtspapper på.Lät dessa stelna (de blir ju sega) och lade sedan den ljusa kolan ovanpå den mörka och rullade sedan ihop dem som en rulltårta. Skar sedan rullen i en halv cm tjocka skivor.De blev väldigt fina och sååå goda
    5 minuters kola???

Recept, var hittar jag det?
Svar på tråden JULGODIS!