• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Humlemamma

Gjorde lakritsknäck och jultomtefudge idag, underbart gott!!! SMASK!!!
    Bjöd mina grannar på båda, o de bara älskade de! =) namminam!

• Väntarochlängtar
    Salmiak73 skrev 2009-12-05 14:34:05 följande:
    Gjorde supergoda kolor idag.Använde recept på 5-minuterskola som bas.Gjorde en sats med kakao i + en sats utan, men med vaniljsocker istället.Hällde ut kolasmeten var för sig på varsin bakplåt med bakplåtspapper på.Lät dessa stelna (de blir ju sega) och lade sedan den ljusa kolan ovanpå den mörka och rullade sedan ihop dem som en rulltårta. Skar sedan rullen i en halv cm tjocka skivor.De blev väldigt fina och sååå goda
    Recept?
  • Novia

Passar på att fråga er här, eftersom jag har tänkt att göra en tryffel med passerade hallon i, HUR passerar man hallon?

• Tattyn
    Novia skrev 2009-12-06 12:37:39 följande:
    Passar på att fråga er här, eftersom jag har tänkt att göra en tryffel med passerade hallon i, HUR passerar man hallon?
    Mosa och tryck genom en sil så att inga kärnor följer med
  • Novia
    Tattyn skrev 2009-12-06 12:43:40 följande:
    Mosa och tryck genom en sil så att inga kärnor följer med
    Tacktack!
  • Virriga Vera

Någon som vet om man kan använda vanliga marchmallows till jultomtefudgen, jag har massor i skafferiet. Vore bra att bli av med lite av det.

• Tattyn
    Novia skrev 2009-12-06 12:53:09 följande:
    Tacktack!
    Så lite så, hoppas det blir gott, det låter jättemums
  • josmoel

Har idag kokat knäck och gjort klart ischokladen
    Orkar inte göra så mycket mer, höggravid som jag är! Tur jag har två stora döttrar som älskar att koka, baka och greja
    Imorgon ska de få göra apelsinkolan och, om de hinner, pepparkakshuset. 

Älskar min växande familj
  • Rigmor Mortis

Om jag ska göra kola men vill ersätta receptets kakao med hushållsarom, behöver jag räkna om övriga proportioner torrt/vått då? Kakaon gör det ju lite torrare... och jag funderar på att göra om Salmiak73's dubbla femminuterskola i andra smaker - lakrits och viol kanske.

Svar på tråden JULGODIS!