• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Shadowcat

För första året på länge lyckades jag med farmors jul fudge. Kokade det över en timme och rörde hela tiden... men goda blev dom

• Pigelinen

Denna tråd kan man ju använda iår igen tycker jag

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen
    littlemisstrouble skrev 2010-10-17 15:59:59 följande:
    nämen va bra fortsättning på en toppentråd
    Ja vist är det! Personligen tycker jag att man kan delge sig även med bröd, kakor osv eller hurTomte

Idag bakade jag första laddningen med Pepparkaksbisuottis eller hur de nu stavas... så himla gott!!!
    Sen har jag redan gjort pepparkakskladdkaka två gånger, godast blev den om man värmde upp kryddorna i det smälta smöret tyckete jag.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • NorrVimpel
    Pigelinen skrev 2010-10-17 16:08:38 följande:
    Ja vist är det! Personligen tycker jag att man kan delge sig även med bröd, kakor osv eller hurTomte

Idag bakade jag första laddningen med Pepparkaksbisuottis eller hur de nu stavas... så himla gott!!!
    Sen har jag redan gjort pepparkakskladdkaka två gånger, godast blev den om man värmde upp kryddorna i det smälta smöret tyckete jag.
    Men du kan inte bara skriva vad du gjort - du måste också dela med dig av recepten!
  • littlemisstrouble
    Santon skrev 2010-10-17 16:41:20 följande:

Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
    Så mycket gott som ska göras!
    Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.

www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1

men gud va gott det lät...mumma...
    Planering är a och o......
  • lördagsgodis
    Santon skrev 2010-10-17 16:41:20 följande:

Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
    Så mycket gott som ska göras!
    Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.

www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1

Den vill jag oxå prova!
    En prins och en prinsessa
  • Ekrlsn

Äntligen någon mer som ser fram emot att få baka i jul :D Skulle mer än gärna ställa mig och göra lussekatter, saffranlängder, pepparkakor :D

• lördagsgodis

Pepparkaks cheesecake

Tillagning Tillagningstid: ca 50 minuter
    Ingredienser
    Beräknat för 8 portioner
    Botten:
    100 g pepparkakor
    50 g smör
    Fyllning:
    3 st ägg
    1 1/2 dl strösocker
    2 burk(ar) kesella, (10 % á 250g)
    1 citron, det rivna skalet
    Garnering:
    1 apelsin
    1 dl vatten
    1/2 dl strösocker

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2.Smula pepparkakorna i en matberedare. Smält smöret och tillsätt det. Tryck ut och platta till smulorna i en form med löstagbar kant (24cm i diameter), gärna med bakplåtspapper i botten. Grädda mitt i ugnen i 5-10 minuter
    3. Vispa ner sockret i äggen, tillsätt kesella och citronskalen. Rör samman. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 30-35 min tills smeten stannat.
    4. Strimla skalet från apelsinen och koka det i socker och vatten 5-10 min utan lock tills det blir en simmig lag. Lyft upp skalstrimlorna och garnera den avsvalnade cheescaken.

Tänkte göra det här receptet sen, tycker det låter jätte gott!
    En prins och en prinsessa
Svar på tråden JULGODIS!