• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • WillElv
    Sigrid skrev 2009-12-20 16:11:53 följande:
    Gör kulprov istället.
    Jag ska nog göra det. Men tänkte om ngn visste en ungefärlig koktid. Om det handlar om typ 10 eller 50 min
  • Sigrid
    WillElv skrev 2009-12-20 16:14:26 följande:
    Jag ska nog göra det. Men tänkte om ngn visste en ungefärlig koktid. Om det handlar om typ 10 eller 50 min
    Tror jag kokade ca 20-30 minuter, men jag minns inte exakt.
  • vackrastarflow

Nu har jag smugit länge i denna tråd. Ska alldeles strax påbörja min godistillverkning. Det blir:

Chokladkola med flingsalt
    Knäck (ett traditionellt måste)
    Chokladbollar med fikon
    Mandelchokladnougat (efter ett enkelt recept från en här i tråden hihi)
    Fransk nougat

Får se vad som blir över om det blir något mer. Isåfall blir det nog pepparkakskola. Det enda jag ogillar med kola är tiden det tar att rulla i dem i bakplåtspapper

• Lilaa
    vackrastarflow skrev 2009-12-20 19:03:00 följande:
    Nu har jag smugit länge i denna tråd. Ska alldeles strax påbörja min godistillverkning. Det blir:Chokladkola med flingsaltKnäck (ett traditionellt måste)Chokladbollar med fikonMandelchokladnougat (efter ett enkelt recept från en här i tråden hihi)Fransk nougatFår se vad som blir över om det blir något mer. Isåfall blir det nog pepparkakskola. Det enda jag ogillar med kola är tiden det tar att rulla i dem i bakplåtspapper
    hur gör man mandelchokladnougat?
  • kiwis

Hej, eftersom jag läst länge i tråden känner jag att jag borde bidra med lite också! Här kommer några..

Choklad och jordnötsgodis

1 burk jordnötssmör
    2 dl ljus sirap
    1 dl socker
    1 l Kellogg?s Special K-flingor
    1 tsk vaniljsocker

Till glasering
    100 g mörk choklad
    100 g ljus choklad (kan uteslutas)

Gör så här
    1. Smält jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull. Blanda ner flingor och vaniljsocker.
    2. Häll upp smeten i en smord långpanna och platta till. Låt stelna i kylen.
    3. Hacka chokladen och smält den försiktigt var för sig i mikron eller i vattenbad. Dekorera med valfritt mönster.
    4. Skär upp i bitar och förvara i frysen eller kylen.

Laktristkola

5 dl grädde
    500g socker
    5 msk sirap
    2 msk flytande glykos
    30 g smör
    1 paket lakritsstång (50g)

Krossa lakritsstången och koka ihop alla ingredienser på ganska hög värme. Rör inte för ofta!
    Gör kulprovet. Tar cirka 30-40 innan kolan är klar. Bred ut den färdiga smeten i långpanna på smörat papper. Skär eller klipp i bitar, snurra in i papper. Kan även frysas i knäckformar.

Pistagenötsfudge

300 gram mörk choklad
    1 burk kondenserad mjölk
    30 gram smör
    150 gram skalade pistagenötter

1. Bryt ner chokladen i bitar i en kastrull, slå på den kondenserade mjölken, slå på plattan och värm upp så allt får smälta ihop. Inte för hög värme bara! När choklad + mjölk smält samman, rör ner smöret och rör om väl.
    2. Ta kastrullen från plattan och rör ner pistagenötterna, hela eller hackade!
    3. Häll upp fudgen i en bakplåtspappersklädd form ca 15*25 cm. Låt svalna i rumstemperatur, täck sedan med lock el. plastfolié och låt stå i kylskåpet ett par timmar minst innan du skär upp den i fyrkanter! Ca 50 bitar!

• Glenda Glad
    Snuttjulla skrev 2009-12-20 16:03:59 följande:
    Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:52:57 följande: ja, gör gärna det..!
    Jag fick tid över idag, så jag har satt igång tillverkningen av Leilas mandlar från Barcelona. De blev vääääldigt goda tycker jag! Ganska "vuxet" godis kan jag nog tycka om du förstår hur jag menar
    Men de tar tid att göra sför det är ju lite pyssel, så jag gör nog en del idag och resten imorgon... :-d
  • Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 20:30:40 följande:

Jag fick tid över idag, så jag har satt igång tillverkningen av Leilas mandlar från Barcelona. De blev vääääldigt goda tycker jag! Ganska "vuxet" godis kan jag nog tycka om du förstår hur jag menar Men de tar tid att göra sför det är ju lite pyssel, så jag gör nog en del idag och resten imorgon... :-d
    så man borde göra dem menar du...?
  • Pippil8

Har precis hittat den här härliga tråden Har just gjort chokladkola och Leilas smörkola (och stoppat i salta jordnötter). Mitt lilla tips till er andra som gör kola är att köpa färdigskurna papper att linda in dem i så man slipper klippa. Det säljs som mellanläggspapper för smörgåsar (tror det heter så). Åtminstone coop har dem. 500 i en förpackning så det räcker i alla fall en jul för mig (som gör dubbel sats av minst två kola-sorter varje jul)

Svar på tråden JULGODIS!