JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Nu har jag smugit länge i denna tråd. Ska alldeles strax påbörja min godistillverkning. Det blir:
Chokladkola med flingsalt
Knäck (ett traditionellt måste)
Chokladbollar med fikon
Mandelchokladnougat (efter ett enkelt recept från en här i tråden hihi)
Fransk nougat
Får se vad som blir över om det blir något mer. Isåfall blir det nog pepparkakskola. Det enda jag ogillar med kola är tiden det tar att rulla i dem i bakplåtspapper
Hej, eftersom jag läst länge i tråden känner jag att jag borde bidra med lite också! Här kommer några..
Choklad och jordnötsgodis
1 burk jordnötssmör
2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 l Kellogg?s Special K-flingor
1 tsk vaniljsocker
Till glasering
100 g mörk choklad
100 g ljus choklad (kan uteslutas)
Gör så här
1. Smält jordnötssmör, sirap och socker i en kastrull. Blanda ner flingor och vaniljsocker.
2. Häll upp smeten i en smord långpanna och platta till. Låt stelna i kylen.
3. Hacka chokladen och smält den försiktigt var för sig i mikron eller i vattenbad. Dekorera med valfritt mönster.
4. Skär upp i bitar och förvara i frysen eller kylen.
Laktristkola
5 dl grädde
500g socker
5 msk sirap
2 msk flytande glykos
30 g smör
1 paket lakritsstång (50g)
Krossa lakritsstången och koka ihop alla ingredienser på ganska hög värme. Rör inte för ofta!
Gör kulprovet. Tar cirka 30-40 innan kolan är klar. Bred ut den färdiga smeten i långpanna på smörat papper. Skär eller klipp i bitar, snurra in i papper. Kan även frysas i knäckformar.
Pistagenötsfudge
300 gram mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk
30 gram smör
150 gram skalade pistagenötter
1. Bryt ner chokladen i bitar i en kastrull, slå på den kondenserade mjölken, slå på plattan och värm upp så allt får smälta ihop. Inte för hög värme bara! När choklad + mjölk smält samman, rör ner smöret och rör om väl.
2. Ta kastrullen från plattan och rör ner pistagenötterna, hela eller hackade!
3. Häll upp fudgen i en bakplåtspappersklädd form ca 15*25 cm. Låt svalna i rumstemperatur, täck sedan med lock el. plastfolié och låt stå i kylskåpet ett par timmar minst innan du skär upp den i fyrkanter! Ca 50 bitar!
Har precis gjort färdigt svartvinbärstryfflar. De blev underbara... sååå goda
www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/&RecipeId=6801
Glenda Glad skrev 2009-12-20 20:30:40 följande:
Har precis hittat den här härliga tråden
Har just gjort chokladkola och Leilas smörkola (och stoppat i salta jordnötter). Mitt lilla tips till er andra som gör kola är att köpa färdigskurna papper att linda in dem i så man slipper klippa. Det säljs som mellanläggspapper för smörgåsar (tror det heter så). Åtminstone coop har dem. 500 i en förpackning så det räcker i alla fall en jul för mig (som gör dubbel sats av minst två kola-sorter varje jul)
åh, leilas smörkola is to die for!