• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Lilaa
    TezzyBump skrev 2009-12-20 21:37:07 följande:
    åh, leilas smörkola is to die for!
    Vart kan man se alla Leilas recept på julgodis?
  • Zafiren
    Lilaa skrev 2009-12-20 22:24:44 följande:
    Vart kan man se alla Leilas recept på julgodis?
    recept.nu
  • zuperduperme

nu har ja nyss gjort polkagrisbräcken, men tror ja hade i lite för mycket citron. så nästa gång blir de mindre citron och mer polkagrisar

• vackrastarflow
    Lilaa skrev 2009-12-20 19:51:46 följande:
    hur gör man mandelchokladnougat?
    man smälter lika delar choklad och nougat, man häller detta i ischokladformar ihop med hackad mandel (finns på sidan 6 här).
    jag gjorde dock min lite annorlunda... jag köpte hasselnötsmassa, smälte den och klickade ner lite i varje form. satte i en hel mandel i klicken och smälte choklad och hällde chokladen över nötmassan. det blev lite som ferrero rocher eller vad det heter jättegott iaf!

min franska nougat blev misslyckad tyvärr... vispade inte tillräckligt länge, så det finns inget tuggmotstånd. men den smälter verkligen i munnen... funderar på att doppa i choklad och göra nån slags pralin av det. för det smakar ju inte illa!!

chokladkolan blev också misslyckad. den blev fudge istället!! så inte helt misslyckat ändå hade ju i flingsalt - det är supergott! och mycket enklare att dela och förvara

fikonbollarna blev helt okej. jag gjorde dem barnvänliga och lämnade konjaken i spritskåpet. det gjorde dem ganska tråkiga tyvärr. men de funkar.

väntar med knäck till imorgon. det blev lite väl mycket ikväll
  • vackrastarflow

nån som vet hur man förvarar fudge förresten??

• lindaiv

Gjorde vanliga Brända mandlar idag...... kanske inte går in som "godis"

Men suuuuuper gott. Jag gjorde en variant som jag bara spetsade till lite med en aning salt & kanel..... Måste nog göra ny sats för dom hinner nog ta slut innat jul

Hallonkola ska jag göra imorgon....

• TezzyBump
    zuperduperme skrev 2009-12-20 22:39:10 följande:
    nu har ja nyss gjort polkagrisbräcken, men tror ja hade i lite för mycket citron. så nästa gång blir de mindre citron och mer polkagrisar
    jag hade ingen citron alls i mina :)
  • TezzyBump
    vackrastarflow skrev 2009-12-20 22:47:52 följande:
    nån som vet hur man förvarar fudge förresten??
    i kylen? ;)
    jag har mina uppskurna i skålar i kylen, kan nog även frysas in.
  • Shadowcat

Jag har ett recept som min farmor brukade göra, jag och pappa försöker varje jul att baka dom men vi får aldrig riktigt till det.
    Problemet är att det inte står någon koktid/temperatur. Den ska bli smulig så att den liksom nästan faller i bitar i munnen...

2 dl grädde
    3 dl socker
    3 msk smör
    3 msk kakao
    1 msk vniljsocker
    50 g sötmandel

Någon som kan hjälpa mig?

Svar på tråden JULGODIS!