• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • NorrVimpel
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:17:51 följande:
    Hej har en fråga ( kanske har det redan tagitsupp menjag frågar iaf)? om man inte har termometer för ex knäck... det står i många recept att man då kokar ca 15-20 minuter.... är det generellt för all knäck? jag hade tänkt koka hallonkola/knäck fr allersjultidnig, den verkar enkel. men hur länge ska det koka??tackar
    Du kan använda dig av kulprovet. Dvs du droppar smeten i ett glas kallt vatten om det går att forma till en kula är det klart att hälla i formar.
  • WillElv

Jag ska ha lite bjudning i kväll & tänkte bjuda på maraboufudgen. Men insåg precis att min termomter är trasig. Går det att göra den ändå? Någon som vet hur länge den ska koka, ngt. speciellt kännetecken när den är klar ?

Tacksam för svar & gärna snart

• miababia

det här tycker jag är supergott

engelsk fudge
    3 dl socker
    3 msk smör
    2 dl grädde
    1 msk vaniljsocker
    3 msk kakao
    50 g sötmandel (ca 1½dl hackad)

blanda allt utom mandel i en tjockbottnad gryta. låt massan koka sakta och rör då och då tills den klarar kulprovet. tag av från värmen och tillsätt hackade mandeln. häll upp på välsmord plåt el bakplåtspapper. låt den svalna något och skär i fyrkanter.

• Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:14:34 följande:

Jag tänkte göra Leilas mandlar från Barcelona www.recept.nu/1.274787/leila_lindholm/efterra...Men jag klurar lite på om mandlarna ska vara skållade eller inte....? Jag försökte se programmet på webTV, men det funkade inte. Någon som har en uppfattning om skållning eller ej?
    nej, de är inte skållade, men rostade...
  • Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:14:34 följande:

Jag tänkte göra Leilas mandlar från Barcelona www.recept.nu/1.274787/leila_lindholm/efterra...Men jag klurar lite på om mandlarna ska vara skållade eller inte....? Jag försökte se programmet på webTV, men det funkade inte. Någon som har en uppfattning om skållning eller ej?
    Återkom gärna om de är så goda som leila påstår, för jag är lite sugen, men tänker inte göra om de inte är sååå goda... *har gjort mycket godis redan*
  • Glenda Glad

Ok, då slipper jag skålla

Återkommer med rapport om hur goda de egentligen är Ska göra dem imorgon :-P

• Ett Liv
    vindil skrev 2009-12-20 00:26:45 följande:
    Ett Liv skrev 2009-12-12 20:35:04 följande: Tre 100 grams choklad lr menas? :)
    precis. 3 x 100 grams chokladkakor
  • Snuttjulla

Glenda Glad skrev 2009-12-20 15:52:57 följande:

Ok, då slipper jag skålla Återkommer med rapport om hur goda de egentligen är Ska göra dem imorgon :-P
    ja, gör gärna det..!
  • Sigrid
    WillElv skrev 2009-12-20 14:22:13 följande:
    Jag ska ha lite bjudning i kväll & tänkte bjuda på maraboufudgen. Men insåg precis att min termomter är trasig. Går det att göra den ändå? Någon som vet hur länge den ska koka, ngt. speciellt kännetecken när den är klar ?Tacksam för svar & gärna snart
    Gör kulprov istället.
Svar på tråden JULGODIS!