• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • vackrastarflow

Har precis stått framför spisen i x antal timmar och resultatet blev supergod knäck, något för mjuk chokladfudge med flingsalt, bättre chokladfudge med lakrits och väldigt för mjuk och tråkig chokladkola (den hette förvisso mjuk chokladkola i receptet men trodde nog ändå att den skulle vara lite segare). Inte vidare nöjd dvs.

Ska om några dagar, lite närmare julafton, göra chokladdoppade salta pinnar. Det är nåt av det godaste som finns, och behöver inte bara åtnjutas på julen

• Lindreas
    vackrastarflow skrev 2010-12-18 17:49:48 följande:
    Har precis stått framför spisen i x antal timmar och resultatet blev supergod knäck, något för mjuk chokladfudge med flingsalt, bättre chokladfudge med lakrits och väldigt för mjuk och tråkig chokladkola (den hette förvisso mjuk chokladkola i receptet men trodde nog ändå att den skulle vara lite segare). Inte vidare nöjd dvs.

Ska om några dagar, lite närmare julafton, göra chokladdoppade salta pinnar. Det är nåt av det godaste som finns, och behöver inte bara åtnjutas på julen
    Är chokladdoppade salta pinnar precis som det låter? Salta pinnar som man doppar i choklad?
  • bitte67
    evelayna skrev 2010-12-17 21:44:22 följande:
    dom blev perfekta! värmde till 123 grader å dom blev göör goa! TACK!!!
    Vassego! Skrattande
  • bitte67
    Blygdläppen skrev 2010-12-18 07:43:10 följande:
    Jag undrar bara: Hur ÄTER man knäcken sedan? Om den är gjord i småformar? Blir den inte så stenhård så tänderna går sönder om man försöker tugga? Eller suger man på den bara?
    What? Förvånad HAr du aldrig ätit knäck?? Varför skulle den vara hård? Den ska vara mjukseg, precis som kola.
  • evelayna
    bitte67 skrev 2010-12-18 19:44:01 följande:
    What? Förvånad HAr du aldrig ätit knäck?? Varför skulle den vara hård? Den ska vara mjukseg, precis som kola.
    håller me! å dom ja gjorde är bara att plocka ur formen..
  • vackrastarflow
    Lindreas skrev 2010-12-18 18:24:08 följande:
    Är chokladdoppade salta pinnar precis som det låter? Salta pinnar som man doppar i choklad?
    haha japp Jag brukar bryta dem i mindre bitar, smälta chokladen och sen lägga i de salta pinnarna där och blanda ihop. Sen lägger jag dem i muffinsformar. Det salta är jättegott med det söta och "brödet" gör sig väldigt väl med choklad.

I USA (säkerligen på andra ställen också= kan man köpa chokladdoppade pretzels, som är i princip samma sak, bara annan form på pinnarna
  • Blygdläppen
    bitte67 skrev 2010-12-18 19:44:01 följande:
    Jag har bara blivit bjuden på stenhård knäck, sådan man köper i pappersstrut, med en pinne i! Som en godisklubba.
  • jesziqa

Snickers!! Superlätt att göra :) en burk jordnötssmör, 2 dl socker, 2 dl sirap hettas tillsammans upp i en kastrull. Ha sen i 9 dl cornflakes o blanda. Bred ut på en plåt till lagom tjocklek och smält sen 200 g choklad och bred över. In i kylen så de får stelna o skär sen lagom stora bitar :) SUPERGOTT!!!

• vackrastarflow
    Blygdläppen skrev 2010-12-18 22:41:27 följande:
    Jag har bara blivit bjuden på stenhård knäck, sådan man köper i pappersstrut, med en pinne i! Som en godisklubba.
    Det är ju just... en klubba

Vanliga knäck är mjuka och sega! Föredrar de lätt framför klubborna.
Svar på tråden JULGODIS!