Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

Topdog skrev 2010-02-15 16:09:35 följande:
    Vitsen med LCHF ÄR ju att kroppen ska ställa in sig på svält. Det är det som händer när man äter väldigt få kolhydrater. Ketosen struntar i om du äter 10 gånger per dygn eller om du äter 1 gång per dygn, den tar av kroppsfettet och omvandlar det till energi för kroppen iallafall.
    fast snacket om ifall man äter för lite fett och kroppen ställer in sig på riktig svält och då håller den hårt i reserverna som finns. Det är bara snack? 

Isf ska ju jag bara va glad ;)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Topdog skrev 2010-02-15 16:58:04 följande:
    Visst kan man sakta ner förbränningen om man äter väldigt kalorifattigt. Men ketos är ketos och det är en helt annan förbränning än den vanliga förbränningen. Cambrige-kuren är ju en diet som också går ut på ketos. Då äter man 500 kalorier om dagen och rasar i vikt, trots att man inte får i sig mycket fett.Jag tror att man fåt ta det LCHF-fanatikerna säger med en nypa salt. Nej, LCHF är inte räddningen för mänskligheten. LCHF botar inte cancer och är inte någon enkel väg till att gå ner i vikt. För VISSA är det en mycket bra väg att gå ner i vikt, för andra funkar den inte särskilt bra. Precis som med dom flesta dieter.Sen är det ju som så att gör man uppoffringar, räknar på vad man får i sig och inte slarvar, så går man ner i vikt, nästan oavsett vilken metod man väljer. Vissa tycker att det lättare att (nästan helt) avstå från kolhydrater, andra passar det bättre att minska ner på det totala kaloriintaget. Andra tycker att en totalkur på enbart soppor under några veckor är det bästa sättet att gå ner i vikt. Själv gick jag ner 16 kilo på 16 veckor med Viktväktarna för ett par år sedan. Nu hoppas jag på samma viktminskning med LCHF. Egentligen tycker jag bättre om Viktväkarnas filosofi, men den här gången vill jag vill åt ketosen.
    ja du har verkligen rätt i det du skriver.

Men då kör ja helt enkelt på att jag äter när jag är hungrig. Jag ha rju käkat väldigt strikt och gått ner fort i vikt. Jag har aldrig haft svårt att hålla vikt, och tror inte de kommer bli svårt den här gången. För nu har jag verkligen för första gången lagt om livsstilen. Jag dricker ingen läsk längre, äter inget godis. Kan inte ens tänka mig äta massa pasta och sånt igen. Jag saknar inte bröd, och kommer fortsätta äter mitt lembas. Skönt att kunna införa lite potatis då och då känner jag dock :D
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Lady Dahmer skrev 2010-02-15 21:02:13 följande:
    men nu känns det som att du inte förstår vad lchf går ut på? Svält ställer kroppen in sig på om du får i dig för lite energi. Äter du enligt lchf så hamnar kroppen aldrig i svältläge. DET varnar man för.
    det är precis de jag läst och tänker med. Men enligt vissa så är alltså att va inne i ketos och svält samma sak?!
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Filbunke skrev 2010-02-15 21:48:45 följande:
    Precis. Om kroppen är inställd på svält förbränner den nada!
    det är precis min tanke med, då gör den ju allt för att hålla kvar det som finns.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Lady Dahmer skrev 2010-02-15 22:31:56 följande:
    japp och det är det som kan vara en risk när man gått på lchf länge, att man till slut äter för lite. Men då ska man öka på fettet lite. Samma sak när man når plattåer, då kan det ofta handla om att kroppen blir lite orolig (för mycket viktnedgång) -- tillsätter man lite mer fett så blir kroppen lugn och släpper till.
    Går genast och steker ägg och bacon till frukost* ;) Har ju ätit lite dåligt, och vikten har stannat. SÅ ska försöka slänga på lite mer fett nu och sen väga mig om en vecka lr två får vi se om de börjar hända nått.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    saltflingan skrev 2010-02-16 14:41:26 följande:
    Vad heter stickorna man kan köpa på apoteket för att kolla att man är i ketos?Jag har kört i 2-3 veckor nu utan några resultat och börjar bli riktigt ledsen. Vågen har gått upp 0,5, ingen skillnad i kläder och ingen förbättring i välmående. Har varit nära att ge upp flera gånger och har frossat i kolhydrater nån dag för att sen komma tillbaka igen. Men det är så segt när man inte ser ett enda spår av resultat. Inte ens vattenvikten som alla tappar har jag fått njuta av.  Samtidigt vill jag inte sluta eftersom jag vet att jag mådde så bra sist jag åt lchf! Och för sonens skull så vill jag också fortsätta, vill inte utsätta honom för ytterligare en reningsprocess genom att sluta nu och ge det ett nytt försök om några månader.Sist tog det en dryg vecka med abstinens och fysisk trötthet, så varför ska det ta så lång tid nu att komma in det i och börja få njuta av fördelarna!?
    Du kan inte köra mer strikt? Jag äter exempelvis aldrig någon TY lr liknande.Dricker ingen Mjölk. Nästan aldrig ost. Alltså rätt lite mejeriprodukter. Äter inga nötter.  Steker i massor smör, äter kryddsmör lr beasås till den mesta maten. Ägg och bacon till varje frukost. Svårt att ge tips när man inte vet exakt hur du äter. Morgonpromenader kan ju också vara nått kanske :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

jag åt ju potatis i söndags, och här 2 dagar senare när ja ätit strikt kommer huvudvärken som ett brev på posten.. De va inte värt det, fick väldigt ont i magen och de körde runt ordentligt i Söndagskväll. Bestämt mig för att köra strikt och se om kroppen vill ner ett par kg till. Jag ligger ju nu på normalvikt men hoppas de ska gå vägen iaf, för har ca 2kg kvar till min drömvikt :) Försöker ösa på med lite mer fett om dagarna också eftersom ja tror ja ätit lite dåligt av de på sista tiden. Har stått stilla i snart 2 veckor.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:19:37 följande:
    Får man äta frukt, vilken och vilka grönsaker äter man???
    helst inte frukt, och ovan jord grönsaker brukar man säga är dom man ska äta :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Waterlilly skrev 2010-02-16 17:18:00 följande:
    Vad är TY?  Hjälp mig, hur äter en lchf-person ungefär på en dag? Är så nyfiken på denna idieten =)
    idag har varit en rätt tråkig dag för mig, men ändå :)

Frukost: 2 kokta ägg + stekt bacon i smör.
    Lunch: Biffstroganoff med grädde
    Middag: stekt ägg och stekt bacon i massor av smör.

Annars gillar jag att till middag äta ex baconinlindad kycklingfile med bea sås, Fläskfile med kryddsmör osv :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    numberone skrev 2010-02-17 20:49:38 följande:
    är hemmapoppade popcorn ok som man poppar i rapsolja? Kan man äta något knäckebröd?Jag har snart slutat tjata på er med mina frågor... sambon är väldigt skeptisk.
    nope majs är inte tillåtet på något sätt :)
    Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF