Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

är de några aktiva här fortfarande :)?

Ja o min sambo har börjat med lchf nu. Börjar få kläm på de. De svåraste är ju att förstå och verkligen få till tillräckligt mycket fett, de är så ovant för mig.

Ska iväg imorgon och handla hem broccoli och blomkål, riktigt smör, räkor och en beasås som ja fått tips av när man inte orkar göra egen :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

vet inte vad jag höll på med men ser ju att de är full aktivitet, kul :D

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    zummar skrev 2010-01-19 20:25:58 följande:
    är det nån som har känt sig "mosig" i hjärnan när det börjat med LCHF.jag känner det som att jag har äppelmos i hjärnan nästan hela tiden o det påminner lite om när man ätit för lite eler håller på att bli förkyld.Tänkte iaf att kanske gärnan "äter för lite" just i början eftersom den är inställd på kh-energi o inte fettenergi...så därför känner jag så!? Vad tror ni om min teori?
    jag känner mig rätt seg i hjärnan, har huvudvärk. Men antar att de är för att kroppen är van vid allt socker, och nu är de stopp  :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

inne på 3:e dagen och precis som förra gången så mådde jag skit imorse. Känns att kroppen mer lr mindre skriker efter socker o kolisar. Tror dessutom ja måste öka på mer fett. Idag blir de god kotlett med bea sås till lunch :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    sara1981 skrev 2010-01-20 09:36:43 följande:
    En gång för alla, ägg är inte smörgås! Har jättesvårt för alla recept på "bröd" som egentligen är ägg. Blir lika besviken varje gång jag försökt mig på att baka. Så det är inget alternativ tyvärr..
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

ingen aning om detta recept varit med i tråden tidigare :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

alltså jag tycker de är såå svårt o veta så man får i sig rätt mängder av saker och ting.. tror dom 2 första dagarna blev alldels för lite fett.

Idag åt jag iaf :
    2 kokta ägg till frukost och en ostskiva. Sen va jag proppmätt.
    Lunch: kottlett stekt i smör, tomat och beasås.

Funderar på middagen, kanske en äggröra på 2-3 ägg med stekt bacon och svamp i?

Om jag blir hungrig brukar jag koka ett ägg som mellanmål. Ibland rulla ihop en skinkbit och en ostskiva.

Ni som kan de här mycket bättre än mig får gärna ge tips.

Idag har jag iaf köpt hem lite blomkål,räkor och annat lite smått och gott som man får äta :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

kan inte alla skriva varje dag vad dom ätit? så kan man få inspiration och tips, se vad som är bra osv.

Frukost
    Lunch
    Middag
    Och eventuella mellanmål.

Jag har ju nyss kommit in i tråden och har lustläst internett om lchf.
    Jag själv är rätt restrektiv när de kommer till mjölk. Jag dricker alltid vatten till maten. Men sen använder ja ju matlagningsgrädde, 27% när ja lagar mat för att få in fett. Men försöker hålla mig ifrån Mjölk,filmjöl och så ganska mycket.

Jag har gått ner en del redan av mig själv, har en bebis på snart 4 månader.
    Nu står iaf vågen på 63kg och är 166cm lång.
    Mitt första delmål är 60kg.
    Mitt drömmål är 56-58 kg ca.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    helene306 skrev 2010-01-20 15:05:27 följande:
    Jen nifer: Inte matlagningsgrädde! Du ska välja det fetaste alternativet i allt när dte gäller lchf. Nu vet jag inet vad innehållsförteckningen säger om matlagningsgrädde vs vispgrädde men ta och jämför nästa gång och byt ut matlagningsgrädden är mitt råd Skönt att höra att det funkar bra för dig med lchf och barn, det låter lovande när jag ska dra igång på allvar sen. Jag är kortare än du och är nu uppe på 80 kilo till mina 160 cm. Med sonen gick jag upp 28 kilo så det hoppas jag slippa göra nu! Tycker dessa 14 kilo (min räkning, bm säger +10 kilo) räcker just nu.
    Jag klarar inte av vispgrädde. :)
    Men de jag läst är att man ska plocka bort minivarianterna när de kommer till matlagningsgrädde, och välja mellangrädden istället (den på 27%) Och visst såklart vispgrädde om man gillar det. Men de blir allt för mastigt för mig.

Med första barnet gick jag upp nästan 20 kilo. Vad jag hade önskat att ja vetat om denna metot då. Den här gången gick jag upp ca 14kg och mådde mycket bättre. Och nu är de ju lätt att gå ner i vikt när man får njuta samtidigt :D
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

Visst är de skönt att bli av med massa tillsatser i maten! Och mellangrädden innehåller ändå 4g kolhydrater.. Kommer köra på det ett tag ändå just för att vänj amig succesivt med den "fetare" smaken och konsistensen. Så får vispgrädde bli nästa steg. Späda ut den med lite vatten funkar ju absolut i vissa maträtter så de kan jag göra!

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

gör ni eget vitlökssmör?

Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF