Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

numberone skrev 2010-02-26 19:34:02 följande:
    vilket sötningsmedel är bäst och godast med tanke på lchf?
    jag kör inte heller med nått
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Lullisgirl skrev 2010-02-27 07:08:31 följande:
    Det står nog på påsen vad det innehåller tror jag?? Det är ju tex redning i den köpta så jag tror nog den innehåller en hel del. Men det beror ju på hur strikt du är, man äter ju inte så mycket på gång men för mig triggar det suget. Tror dessutom att det är socker i den köpta.
    nope de står inte, hatar produkter där dom inte skriver ut det.. jag vill ju veta, känns ju som de är lite svårt o gissa hur mycket de är i :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    sunny1980 skrev 2010-02-27 08:24:10 följande:
    Hittade detta på kolhydrater i fokus (kan dock inte lava att det stämmer men de brukar ju ha rätt bra koll) Santa Marias Taco Spicemix per 100g:Energivärde 1250 kjEnergivärde 300 kcalProtein 4,5 gKolhydrater 60 gFett 4,5 gSalt 17,5% En påse innehåller 40 g. Santa Maria Fajitas Spicemix, värden per 100g:Energivärde 1400 kjEnergivärde 330 kcalProtein 11 gKolhydrater 60 gFett 4,5 gSalt 18% En påse innehåller 30 g.
    okej, måste kolla om ja hittar nått på santa marias hemsida.. isf skulle en påse innehålla  ca 20 kolhydrater, och jag brukar använda en halv påse. Så då är de 10 kolhydrater i hela satsen köttfärs, och de kanske ja äter en tredjedel av så då är kan vi ju säga ca 4 kolhydrater då :) Inte så farligt som de ser ut alltså
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

Hot taco spicemix:
      Näringsvärde/100g: Energivärde: 1250kJ/300kcal Protein: 4,5 g Kolhydrat: 60 g Fett: 4,5 g

Så japp de ligger runt där.
    Men eftersom ja ska öka på med lite kolhydrater nu då ja nått min egentliga målvikt så gör de mig inget. Har jag i en hel påse i köttfärsen och äter ungifär en tredjedel skulle de bli 6-7 kolisar, har jag i en halv påse som ja haft nu på sista tiden blir de alltså 3-4 kolhydrater per måltid.

Men funderar ändå på att testa den hemgjorda mixen för o slippa stärkelse och tillsatser, är den lika god ärter ja ju hellre de men annars så gillar ja den köpta :D

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-27 19:32:09 följande:
    Jag överväger faktiskt också att överge LCHF, har inte gått ner nånting inte ens första veckan....mår dock väldigt bra på kosten men saknar att kunna äta vanlig mat, godis osv.Idag brast det helt för mig och jag har vräkt i mig smågodis...få se hur magen reagerar nu....Jag är inte en sån person som kan förbjuda mig saker, tids nog klarar jag inte och då vräker jag i mig enorma mängder istället. Denna gången på LCHF trodde jag det skulle gå, då jag inte ätit godis på över ett halvår, och faktiskt inte ens varit sugen på slutet. Men som sagt, idag åkte jag dit rejält.Nej, jag ska nog prova att smyga in lite mera kolhydrater och minska på fettet lite, dock kommer jag inte äta som jag gjorde förut utan mycket mindre kolhydrater än normalt men inte så strikt som LCHF, kanske lite mera åt GI hållet....få se hur magen mår, men jag ska prova nån vecka få se
    jag kommer så småningom ha en fri dag i veckan, där jag får äta som jag vill :) Hur länge har du kört?
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-27 19:45:24 följande:
    sen i augusti, dock inte superstrikt hela tiden men har inte ätit godis, potatis, ris, pasta eller liknande sen dess...dock har jag ätit mörk choklad och idag massor med plockgodis
    men har du mycket att gå ner lr kan kanske kroppen tycka att du ligger på en bra vikt=)? jag har med ätit mörk choklad idag :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

Nu bakar ja scones till familjen och sen slänger ja in lite lembas till mig.

Har noll idee om middag idag, men är sugen på tacopaj.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-28 12:26:47 följande:
    min mage mår jättebra idag, trots allt godis igår, humöret är också på topp Lite trött bara, men det beror nog mera på att jag haft svårt att sova inatt + att det var min tur att gå upp med barnen.Jag har bestämt mig för att fortsätta med lågkolhydrat kost, men inte lika strikt, ingen potatis/ris/bröd men mera grönsaker och mindre fett. Kommer även tillåta mig mera mejeriprodukter. Kanske landa på runt 50-100g kh/dag och då tänka på kalorierna mkt mera än jag gjort nu. (inte ösa på med smör och grädde)Som det har blivit nu så törs jag knappt äta en morot eftersom det innehåller mera stärkelse....sjukt från fett-rädd till kolhydrat-rädd....vill inte vara rädd för att äta saker, utan kommer gå över på mera normal mat, dock hoppa över potatis/ris och istället unna mig att äta nåt extra 1dag/vecka, tex godis, chips, nötter eller liknande.Men jag hänger gärna kvar här, vem vet jag kanske inte alls mår bra på att övergå till mera kh, utan kommer tillbaka till strikt LCHF, vem vet
    jag kommer snart göra precis som du, jag har nått min målvikt så därför kommer ja dra ner på fettet o öka på med lite kolhydrater, även ha en dag i veckan som jag får unna mig lite extra. Jag vill nog ner 1-2kg till eftersom man ofta ökar upp lite när man börjar äta mer kolhydrater igen, men som sagt om 1-2 kg gör ja som du :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-28 14:48:13 följande:
    jag är som sagt inte helt nöjd med min vikt, men jag har inte 100% motivation att göra nåt åt det, och jag ska försöka ta mig i kragen och börja träna lite, framförallt magen för att få den plattare.Vem vet, om jag sköter mig och drar ner lite på kalorierna kanske det kan lossna lite? Har ju ätit väldigt mycket fett nu, och om man hela tiden fyller på med fett så tas det väl inte från reserverna antar jag. Men ändå skönt att jag inte gått upp
    jag har alltid räknat kalorier så de kändes nästan helt sjukt när jag gick över till lchf, första veckorna kollade jag och räknade på allt. Även om man ökar på med mer kolhydrater kan man ju äta förnuftigt :) Ja kommer inte börja äta vanligt bröd, pasta och sånt för de är inget jag längtar efter. Sen tackar jag inte nej till kolhydrater om jag blir bjuden i framtiden som ja gjort nu, utan tar lite istället.

Får väl se om ja kan gå ner 1-2 kg till, jag väger redan mindre än vad jag gjort dom senaste 6 åren så de kan ju lika gärna ta stopp för mig med nu. Men då får ja försöka se mig som nöjd.

Jag har faktist "fuskat" för första gången idag, gjorde en tacopaj och orkade inte göra special till mig. Tog bort ganska mycket botten men en del gick ner i min mage med ;)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

helgens bravader med svärmors sås med redning, gårdagen med vanlig tacopaj och en del mörk choklad resulterade faktist i en viktuppgång på ett halvt kilo och en lite uppblåst mage. Så nu blir de strikt igen för att bli av med de :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    saltflingan skrev 2010-03-01 11:08:05 följande:
    Jaha, så har man gått upp igen då. *suck* Visst att jag har druckit vin i helgen men den stora boven tror jag är all choklad. Kan inte bara ta en ruta mörk choklad utan jag äter minst 2 och gärna 4...efter varje mål. Inte konstigt att man går upp!  När denna choklad är slut ska jag inte köpa hem mer!Har ni något lunchtips när äggen och grädden är slut?
    mellan fredag-måndag har ja lyckats äta upp 2 chokladkakor på 100g var, 86% :D
    Men jag tycker inte de är så farligt. hela chokladkakan på 100g innehöll 19kolhydrater, och jag åt kanske 5 rutor om dagen, 9,5 kolisar alltså :) Är de helg så får ja unna mig de ;)

Sen synda ja tyvärr med lite annat, ska se vad vågen står på imrogon när ja ätit bättre idag :D Egentligen borde man nog inte vägsa sig förens framåt Onsdagar efter helgerna bravader ;)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

så nu är vikten nästan nere på samma som innan helgen. Så efter en fuskande helg ska ja helt enkelt väga mig på tis-ons istället för måndagen;)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

jag har inga vägdagar längre:) Jag väger mig lite nu och då. Ganska ofta så efter en vecka skulle de klia i fingarna efter att ställa mig på vågen, haha.  Men de är nog ingen dum idee, väga sig varje Fredag ska jag nog börja med. Sen inte tillåta mig att ställa mig på den därimellan. Då kan ja unna mig lite extra på helgerna utan att få ångest för de när ja ställer mig på vågen ;)

dock talar min kropp om de väldigt väl när ja ätit lite mycket kolhydrater, blir uppsvullen om magen direkt.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

skulle aldrig ge mina barn lättmjölk heller.

Jag är ensam med mina barn i veckan och ser ingen anledning att koka pasta/ris potatis extra till bara dom då. På helgerna kokar jag dock potatis till sambon och dottern till rätter som det passar. Men någon pasta lr ris blir de inte här hemma. Min dotter äter bröd och sånt men har bytt ut till bättre nyttigare alternativ. Jag ser ingen anledning att helt utesluta kolhydrater för barnen, men att minska ner de tror jag bara är väldigt gott för dom.

nu har jag ätit currykryddad fläskfile med en skitgod kebabdressing jag har, 3Kh/100g

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

idag har jag ätit dåligt, lr dåligt men för lite.
    Ligger i sängen och längtar efter frukost. Kom hem sent och orkade inte laga middag så blev ost med smör på.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

hur lätt kastas man ur ketosen?

De känns som ja kanske gjorde de i helgen, då ja åt tacopaj och sås med redning osv. Även mörk choklad gick ju ner 200g på hela helgen. ;)

Idag har ja huvudvärk o känner mig lite matt i kroppen precis som sist, på 3:e dagen de slår aldrig fel på mig :)

Men iaf, känns som de kanske va bra för min kropp att få sig en tankeställare och börja om lite, för idag stod vågen på mindre än någonsin på dne här resan :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    numberone skrev 2010-03-03 16:00:49 följande:
    nu ger jag snart upp totalt ... jag som tyckte att det var mycket att äta, det är ju fan helt hopplöst. Det är ju bara ägg och broccoli typ.
    va? he, är du allergisk lt nått? ny tråd förresten
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Krulltott07 skrev 2010-03-04 12:48:12 följande:
    Ja har ätit enligt LCHF nu e en vecka, jag har gått ner 3 kg =)De måste väl va ett tecken på att ja får i mej tillräckligt me fett?
    första veckan/veckorna är de inte ovanligt att man tappar en hel del, när man utesluter ör minskar kolhydrater blir man av med en hel del vätska eftersom kroppen binder de. Grattis till att de gått så bra iaf :) Håller du dig mätt så äter du säkert lagom fett.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    TessanE skrev 2010-03-04 22:39:03 följande:
    Jag vill vara med er!!! Jag försöker hålla mej till LCHF men är inte jätte strikt... Men jag har en del kilon jag vill bli av med!! Hur går det för er andra? Hur länge har ni ätit enligt LCHF? Resultat? Jag har kört förut, men inte hållt i det på det sättet jag skulle vilja, men tror på det stenhårt!
    kul att du vill hänga på, vi har startat en foirtsättningstråd då den här snart stängs.
    Probably the best in the skrev 2010-03-03 12:00:49 följande:
    Eftersom TS inte finns längre tar jag mig friheten att starta del 2.... LCHF del 2
    Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF