Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

saltflingan skrev 2010-02-24 14:59:03 följande:
    Kan man äta oopsies direkt från ugnen eller behöver de som lebasbröden vila innan?
    jag låter aldrig mina lembas vila heller, äter dom nybakta, jätte gott :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    numberone skrev 2010-02-24 15:30:55 följande:
    Vet i tusan om det var lembas jag gjorde i går för det är inte samma recpet som står här i tråden... Det var bara ost, bakpulver, ägg och philadelpiha i dem jag gjorde
    låter som oopsies..

Jag höftar med mina lembas o de blir lite olika konsistens o smak varje gång, men de gör bara att ja inte tröttnar :)

Men jag tar 2 ägg
    ca 2dl ost
    en klick majonäs
    fibrex
    kruska-kli
    lite linfrö

Ta så mycket torrvaror så de blir en lagom konsistens att klicka ut små bröd på plåten med. Inte för rinnande men inte för torrt, man får pröva sig fram. Har aldrig misslyckats trots olika mänder med innehållena.

Jag gör ofta dubbel sats med. Har även gjort med vitlöksost vilket blev jätte gott
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    saltflingan skrev 2010-02-24 16:00:12 följande:
    Blir de inte väldigt sladdriga om man tar dem direkt?
    jag vet inte vad andra får för konsistens på deras men jag har aldrig upplevt dom som sladdriga :) kanske har mer torrvaror i lr nått.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    numberone skrev 2010-02-24 18:31:10 följande:
    Jag ar ätit 3 bitar 80% choklad idag, var på föräldraträff...
    jag har inte ätit något godis lr fuskat alls på 1-1½ månad nu.
    Funderar faktist till helgen på att köpa choklad, mörk alltså typ 80%
    Nu vet jag ju att de är ett antal kolisar per ruta iaf om ja inte missminer sig, men ca 3 rutor kan ju va gått att smaska på till något smaksatt vatten på Fredag kväll.

Annars kör vi med gurkstavar och dipp
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Pearl skrev 2010-02-24 20:28:18 följande:
    Kunde inte hitta pofiber i affären, men det fanns fibrex och det var 5,5g kolhydrater/100g. Tyckte inte det lät så mycket så tänkte att jag kan väl prova iaf. Det blev inget vidare gott. Men det gick ner. Nu har jag fått ont i magen och känner mig helt spänd. Inte kul alls.
    jag tycker fibrex:en är helt okej om man låter de stå och dra en stund först. Jag gillar bättre kruska-kli men den innehåller typ 15kh per 100g, men man har ju så lite i så de bryr jag mig inte om.

innehåller pofiber  mindre än fibrex lr?
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Pearl skrev 2010-02-24 20:37:49 följande:
    Jag har ingen aning om vad pofibern innehåller, men det var det som stod i receptet som jag läste här på FL så därför tänkte jag köpa det. Det finns kanske ett bättre "bröd" recept till fibrex än det jag gjorde efter. Bytte bara ut pofibern.
    finns alla möjliga recept på lembas, man får pröva sig fram :) googla kanske du hittar nått som passar dig bättre.

jag kör en näve fibrex och en näve kruska-kli, en nypa linfrö och sen 2 ägg, en klick majonäs och ca 2dl ost.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Lullisgirl skrev 2010-02-25 13:03:04 följande:
    Jag är inne på 9e veckan av LCHF och det har hittills gått superbra. De sista dagarna har jag känt mig väldigt hungrig och känt sug att småäta vilket jag inte har känt förut. Jag har lyckats att hålla mig till att småäta av tillåtna saker. Tex TY eller vispad grädde med liiite kakao i. Jag vet att mjölkprodukter kan trigga suget men är det nån annan som har märkt samma sak efter två månader? Jag har inte fuskat nämnvärt under dessa nio veckor, utan ätit strikt. Det enda som jag fuskat med var förra helgen när vi var på weekendresa o bodde på hotell. Då drack jag två glas rött vin och tog en liten tugga av en chokladtryffel (som inte smaka gott ens). Sen drack jag en halv öl och åt några nävar chips. Kan det vara helgens fusk som satt i gång mitt sug igen eller? Tycker att jag kan äta hur mycket som helst och ändå vara hungrig efter en stund. Detta har jag inte märkt av tidigare...
    jag har kört i 1½ månad nu och jag har också blivit hungrigare och fått ett ökat sug sista veckan, hoppas de har nått med att ja småblöder o göra och att det går över. Känns som ja börjar få brist på fantasi på vad jag ska äta också, speciellt i veckorna. Ägg och bacon, kotlett och sås lr kryddsmör. Samma sak vareviga dag :D På helgerna är ja lite duktigare o gör soppor och annat gott. I helgen tänkte ja testa hamburgare med hjälp av lembas.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

ett tag var ju favoriten bacininlindad kycklingfile.. men bar tanken ¨på lomanders beasås får mig att få kvälningar, men visst är icas bea okej?

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    minnapinna skrev 2010-02-25 19:14:37 följande:
    hej tjejer. har en fråga och vet nog redan svaret, men tänkte höra med er "inbitna" ändå. jag ammar, är det okej att köra lchf då? eller måste jag snällt vänta tills jag ammat klart?en till fråga: när ni är hungriga, går ni och äter vad som helst då? eller känner ni att ni måste "hålla igen" och äter t.ex. bär istället?
    jag äter de som är tillåtet, inte bär lr frukt lr liknande. Utan kanske ost och skinkrullar, steker ett ägg osv.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Tant Elin skrev 2010-02-25 20:20:54 följande:
    måste tipsa om ett kanogott mellamål!!lägg ut några skinkskivor på en tallrik, lägg ett par skivor ost på varje kör i micorn tills osten blivit lite varm, strö på pizzakrydda och rulla ihop till skinkrullar och njuuut Så gott för en som verkligen älskar varma mackor
    mm de ska ja pröva
    Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF