Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

Avokado Per  100Gram         Energi kcal: 168,00   Energi kJ: 701,00   Proteiner: 2,00   Fiber: 3,30   Kolhydrater: 4,40   Vatten: 74,00   Alkohol: 0,00        
    Fetter:   Fett: 15,30   Kolesterol: 0,00   E-mättade: 11,50   Mättade: 1,80   F-mättade: 1,30         Vitaminer:   A: 0,00   B1: 0,10   B2: 0,10   B3: 1,90   B6: 0,30   B9: 62,00   B12: 0,00   C: 8,00   D: 0,00   E: 1,30   Mineraler:   Fosfor: 41,00   Järn: 1,00   Kalcium: 11,00   Kalium: 600,00   Magnesium: 39,00   Natrium: 10,00   Selen: 1,00   Zink: 0,40  
    så där de står kolhydrater 4,40 så är de alltså inga gram;)? bara ja som gårr tunt och varit tokig, haha

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 22:22:15 följande:
    Jag förstår inte hur du menar nu men en avokado innehåller alltså 4,4 gram kolhydrater per 100 gram avokado. Man kan också säga 4,4 %, annat ord för samma sak.
    Jag är med.. Men det är alltså 20% av kaloriintaget som ska va kolhydrater? Inte max 20g som ja tänkt fel om?  NU börjar jag nog reda ut mtt missförstånd i hjärnan.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Penno skrev 2010-01-25 22:23:04 följande:
    Hmm, nu blir jag oxå lite förvirrad :) Jag har läst "Gi noll" av Sten Sture Skaldeman och jag har fattat det som att 5g kolhydrater/100 g är en mål att gå efter. Matvaror som innehåller mer kolhydrater än så /100 g ska man rata. Däremot så kan man bara för att en vara innehåller under 5 kh/100 g inte äta en massa av det. För mig som ingår i Skaldemans så kallade 10 + (har mindre än 10 kilo att gå ner) så är målet att hålla sig under 27 gram/dag, så det innebär att man bör ha lite koll på hur mycket som man stoppar i sig. Jag gör som Jen nifer och gissar på ett ungefär hur mycket som jag ätit väger. Kanske jag missuppfattat eran diskussion och gör en massa förvirrade nu :)
    Precis tack, då tänker ja ju inte alls fel,, jag har också läst just rekomendationer om hur många gram kolhydrater om dagen man ska äta. Har läst 27g någonstans o 20g någonstans..
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Penno skrev 2010-01-25 22:27:05 följande:
    Jag håller absolut inte koll på varj dag, hur mycket som jag äter. Har bara gjort det nu under de två senaste dagarna för att se om jag håller mig under rekommenderat kolhydratintag...
    jag kollar med bara vissa dagar, för att se så jag ligger okej till :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 22:23:19 följande:
    Det jag reagerade på var att du skrev att du ätit 3 STYCKEN kolhydrater och det hade jag svårt att förstå hur du kunde veta.
    haha okej, jag menade alltså 3 gram då :D skrev fel, tröött...
    3 st gram kolhydrater, hahah

så galet de blev, trodde ja hade lärt mig helt fel :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    elinl skrev 2010-01-25 22:30:29 följande:
    Hur mycket tränar eller rör ni på er när ni äter denna kost? Jag är nyfiken på LCHF men är lite feg för att testa. Det känns lite mräkligt att man kan gå ner i vikt genom att äta massa korv, majonäs och annan fet mat samtidigt som jag vet att det funkar kanon för många. Berätta gärna för mig hur ni gör!
    jag går småpromenader varje dag, ingen träning just nu tyvärr, men de går fint ändp:D jag hade lite svårt att få i mig tillräckligt mycket fett första dagarna, men man lär sig :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    jagäraf skrev 2010-01-25 22:32:50 följande:

ja men alltså de finns ju rekomendationer om hur många gram man ska äta per dag när man vill ner också.. som rönnen skrev hade skalderman angivitmax 27g på en dag.

och de är så jag tänkt och räknat hur många gram ja får i mig per dag, och har alltså hållt de på ca 5 gram,, och brukar få ut ca 1% på mätningen med. lite olika, olika dagar

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Sagalin skrev 2010-01-26 05:58:50 följande:
    Jag har lärt mig att det är max 20g kolhydrater per dag som gäller vid viktnedgång.Energiprocenten= E% ska fördelas följandeProteiner 25E%Fett 70E%Kolhydrater 5E%Det enklaste att få fram E% är att kostregistrera.
    Ja de är så jag läst mig till med.
    rasajj skrev 2010-01-26 03:08:14 följande:
    Jag ar nyfiken pa vad du ater for att fa sa pass lite/fa kolhydrater under en dag. 5g skulle jag nog inte klara av, da jag ater agg tex, och varje agg har ju  1g kolisar. Sa ater jag tre agg sa ar det ju genast 3g kolhydrater. . Sa.. Hur ser en vanlig dag ut for dig?
    Jag äter 2 kokta ägg till frukost + bacon, där får jag ju i mig ca 2g kolhydrater varje dag. Jag äter inga direkta grönsaker utan håller mig till kött stekt i smör + sås, ex beasås som innehåller lite kolhydrater. Annars brukar ja  ta 50-100g cf istället för sås till maten och de ger ju ett par kolhydrater.. Men som sagt brukar hålla mig runt 5g om dagen. Brukar göra en uträkning ett par gr i veckan för att se lite olika dagar va det ligger på.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

någon som vet hur de är med bjärnbär? jag plockade i mammas trädgård i somras o frös ner :)

Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF