Inlägg från: Jen nifer |Visa alla inlägg
  • Jen nifer

LCHF

3 barns mor skrev 2010-02-03 12:31:50 följande:
    Ok jag tänkte att man kanske börjar med typ fullkornsris och pasta och grovs bröd så småningom men jag kanske tänkte fel.
    jag kör lchf och jag kommer när ja nått mitt mål att då och då tillföra lite fullkornsris lr pasta, någn potatis ibland.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

En bajafråga igen ;)
    Alltså jag går på toa kanske 1 gång i veckan nu, nu är de snart en vecka igen. Så va de inte förr. De finns lixom inget som kan komma ut känns de som ;) Men jag äter ju. Idag stod vågen + nästan ½kg. Har inte fuskat. Men är de normalt?

Ne borde sluta väga mig och hålla mig till mätningen. På 2½ vecka har ja tappat ca 7 cm.  Men lite omotiverad blir man när vågen vänder upp igen.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Penno skrev 2010-02-04 08:39:54 följande:
    Låter som att du har problem med förstoppning. Att inte bajsa mer än 2 ggr/v. räknas till detta. Kanske ditt + beror på det? ;)
    Fast jag är inte förstoppad, när jag väl går på toa har jag inga problem och är inte hårt lr så. Men de kommer väldigt lite och alltså typ 1 gång i veckan. Vilket känns konstigt. Men om ja ändå vore förstoppad borde jag fått ont i magen vid de här laget :) ?

haha ja jag hoppas på de, får ta ett mickrolax som ja har hemma o tömma systemet då ;) haha
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

Jag skulle aldrig ta bort kolhydrater för mina barn, men såklart välja bättre och långsamma kolhydrater först.

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Lumut skrev 2010-02-05 01:08:39 följande:
    läst igenom dagens alla inlägg:) gilalr denna aktiva tråd...o angående bröd så tycker ja ni ska göra LEMBAS bröd! det vart såå gött, smakar INTE ÄGG! Åh ser att fler än jag haft problem med "trög" mage. Idag gick de bättre än för x antal dagar sen men det är annars överskott av kolhydrater som blir de som hamnar i toan..nu tillgodogör sig kroppen mer av det man äter.  Men någon som har tips på nåt annat än linfrön?  Man har ju inga gaser...o ja känner mig inte förstoppad men när ja väl ska på toa ere lite trögt. men jag snusar så det+kaffe e bra;) HAHA Imorrn kväll f¨år det bli pizza! tänkte köra lembas börd "geggan" till botten på min pizza...värt o testa iaf...
    åh de vore gott, ska jag nog med testa.
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Åsalie skrev 2010-02-05 20:09:12 följande:
    Jen nifer - Varför vill du inte ta bort kolh för barnen? (frågar för att jag e nyfiken inte för att va dryg ;) Ja, jag ska åxå ge långsamma och inte ta bort helt, mest för enkelheten och husfridens skull och inte för att jag tror att barn behöver kolhydraterna mer än vi vuxna gör...
    Därför att jag tror att långsamma kolhydrater är bra för barnen, eller varierad kost både med fett protein och kolhydrater. Även jag kommer så småningom då och då tillföra lite långsamma kolhydrater till mig själv. Ja alltså jag tycker helt enkelt inte det finns någon anledning att ta bort alla kolhydrater för barnen. Så därför gör jag inte det :)  Och som du skriver för husfridens och enkelhetes skull med för den delen :D
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

nu har jag bakat lembasbröd. GOTT.
    Jag hade nog dock inte det mest kolhydratsnåla, för jag hade inte så mycket hemma. Hade iaf utöver grundreceptet i kruska kli och linfrö, lite salt.

Ska köpa fiberhusk imorgon och se om jag hittar några andra roliga frön :)

Men dom vart perfekta, galet mättande.. Men precis som ett grovt bröd. Så de kan absolut bli frukost någon gång i veckan. Ska absolut testa som pizzabotten och hamburgebröd också :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer

nu har jag köpt fiberhusk så jag får lite mindre kolisar i mina bröd.

jag har hört att köper man hela linfrön så tar inte kroppen upp energin(kalorierna) det gör den dock om man har krossade, som jag har. Det är ganska mycket kalorier i så funderar på att köpa hela linfrön nästa gån istället. Det åär ju dock 0 kolisar i så de är ju bra :)

Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    Probably the best in the skrev 2010-02-06 17:29:59 följande:
    Men det är ju nyttigt fett! Glöm kalorierna....
    fast om jag redan ligger på en bra nivå om dagarna och går ner i den takt jag vill känns de onödigt att tillföra massa överflödiga kalorier, vet att man inte ska räkna men kan jag välja hela linfrön och slippa dom så gör jag gärna det :)
    Mollys & Minnas mamma
  • Jen nifer
    musli skrev 2010-02-06 23:24:25 följande:
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."   Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!! Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 
    fast jag äter aldrig mer än 2 matskedar om dagen, kanske ett par i veckan :)
    Mollys & Minnas mamma
Svar på tråden LCHF