• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    Filbunke skrev 2010-02-15 06:39:25 följande:
    Hallå där. Jag använder också Lchf-kosten, och har gjort det sen i julas. Jag har minskat ca 4-5 kg i vikt, vilket jag tycker är en normal viktnedgång...ja, ca 1 kg i veckan. Jag har mjölk i kaffet, jag äter mycket nötter såsom både hasselnötter, mandlar, paranötter och valnötter. Det heter ju Low Carb High Fat. Jag har dessutom unnat mig något litet sött då och då till kaffet för att slippa förbuden. .
    Jag brukade unna mig en ruta mörk choklad varje dag till kaffet. Nyss märkte jag att en sån ruta innehåller 6 g kolhydrater! Hoppsan ... Jag gick ner ändå, inte i rasande fart men jag tänkte ändå till på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag fick i mig/dag. Klart man kan unna sig av både det ena och det andra men man måste vara medveten om att även om det är lågt kolhydratinnehåll i vissa livsmedel så drar det iväg på det totala innehållet under dagen om man mumsar på. Vill man då ner i vikt står man still eller går upp och blir frustrerad för att vågen inte rör på sig.
  • Filbunke
    helene306 skrev 2010-02-15 09:49:55 följande:
    Jag brukade unna mig en ruta mörk choklad varje dag till kaffet. Nyss märkte jag att en sån ruta innehåller 6 g kolhydrater! Hoppsan ... Jag gick ner ändå, inte i rasande fart men jag tänkte ändå till på ett ungefär hur mycket kolhydrater jag fick i mig/dag. Klart man kan unna sig av både det ena och det andra men man måste vara medveten om att även om det är lågt kolhydratinnehåll i vissa livsmedel så drar det iväg på det totala innehållet under dagen om man mumsar på. Vill man då ner i vikt står man still eller går upp och blir frustrerad för att vågen inte rör på sig.
    Hej! Jag har också unnat mig mörk choklad då och då ...86-procentig, mycket gott till kaffet. Sedan julas har jag mått kanon, ingen svullen orolig mage...som jag får så fort jag äter SOCKER. Har minskat flera centimetrar i omfång här och var och känt mig sund och stark. Visst, den här kosten passar inte alla. Men gör den det så tycker i varje fall jag att den är kanon. Och mitt mål har inte varit att rasa i vikt heller . Då jag inte är så fruktansvärt överviktig så tycker jag att min viktminskning har gått i bra takt. För några år sedan rasade jag 23 kg på 10 veckor, mådde inte så bra fysiskt efter det...men psykiskt .
  • jagäraf
    Filbunke skrev 2010-02-15 09:46:26 följande:
    Jo i min nötmixpåse jag har hemma står det 5 gram kolhydrater per 100 gram. Om jag inte minns fel så bör man hålla sig till livsmedel som innehåller max 6 gram kolhydrater per 100 gram .
    5 g/100 g brukar man säga. Jag gick ned 10 kg, inte med lchf utan med gi men har senaste året ätit lchf. Har inte direkt gått ned, pendlar ett par kg upp och ned, men jag äter ganska mycket nötter och det går bra för mig. Jordnötter äter jag mest och de innehåller 16 g/100 g om jag inte minns fel. Jag äter också mycket grädde men om jag vill gå ned något kg måste jag i princip sluta med grädde. Annars, om jag är nöjde med vad jag väger kan jag äta flera dl grädde per dag utan att gå upp. Man får helt enkelt testa sig fram till vad som passar en själv.
  • Filbunke
    jagäraf skrev 2010-02-15 09:56:07 följande:
    5 g/100 g brukar man säga. Jag gick ned 10 kg, inte med lchf utan med gi men har senaste året ätit lchf. Har inte direkt gått ned, pendlar ett par kg upp och ned, men jag äter ganska mycket nötter och det går bra för mig. Jordnötter äter jag mest och de innehåller 16 g/100 g om jag inte minns fel. Jag äter också mycket grädde men om jag vill gå ned något kg måste jag i princip sluta med grädde. Annars, om jag är nöjde med vad jag väger kan jag äta flera dl grädde per dag utan att gå upp. Man får helt enkelt testa sig fram till vad som passar en själv.
    Ja absolut, vi är ju alla olika .
  • helene306
    Filbunke skrev 2010-02-15 09:55:25 följande:
    Hej! Jag har också unnat mig mörk choklad då och då ...86-procentig, mycket gott till kaffet. Sedan julas har jag mått kanon, ingen svullen orolig mage...som jag får så fort jag äter SOCKER. Har minskat flera centimetrar i omfång här och var och känt mig sund och stark. Visst, den här kosten passar inte alla. Men gör den det så tycker i varje fall jag att den är kanon. Och mitt mål har inte varit att rasa i vikt heller . Då jag inte är så fruktansvärt överviktig så tycker jag att min viktminskning har gått i bra takt. För några år sedan rasade jag 23 kg på 10 veckor, mådde inte så bra fysiskt efter det...men psykiskt .
    Det är det jag tycker är så otroligt bra med lchf: att man mår så bra! Jag var hos min bm nyss och hon tycker det är bra att jag äter på ett sätt som gör att jag mår bra (även om jag fuskar alltför ofta numera) och hon undrade om jag ska tillbaka till "ordentlig" lchf när bebis är ute. Det är mitt mål, jag sa att så bra som jag mådde med bra lchf har jag aldrig mått och den känslan vill jag ha tillbaka. Sötsuget försvann, orken kom tillbaka, jag kände mig pigg och fräsch, jag sov bättre och vikten gick neråt. Kroppen tonades fram också och jag såg muskler på mina axlar jag inte ens såg när jag tränade 3 gånger i veckan. Valet är inte så svårt då: äta kolhydrater och må blä eller äta fett och må bra?
    Sen måste jag bara lägga av med alla ovanor jag lagt till med nu ... *visslar *
  • helene306

Jag jämförde föresten mina siffror i mvc-journalen idag mot när jag väntade sonen 2005. Vikten skiljer sig några kilon och glukosen är nästintill detsamma. Hb:t är bättre nu och då åt jag extra järn hela graviditeten med sonen. Det som skiljer sig är mitt blodtryck, det är lägre nu än 2005 och det anser jag vara pga lchf

• sara1981
    Filbunke skrev 2010-02-15 09:46:26 följande:
    Jo i min nötmixpåse jag har hemma står det 5 gram kolhydrater per 100 gram. Om jag inte minns fel så bör man hålla sig till livsmedel som innehåller max 6 gram kolhydrater per 100 gram .
    De flesta nötter ligger över 10gram / 100, och man säger max 5gram / 100 inom LCHF.
    Som någon annan skrev så får man ju titta på hur mycket man äter totalt under dagen, det är lätt att det springer iväg i kolhydrater även om det är under den tillåtna gränsen.

Sen är det ju olika, om det funkar för dig så är det väl bara att köra på. Sen om vågen börjar stanna av kan man ju börja ta bort det som är på gränsen.
    Amilia 2006 Max 2008
  • Filbunke
    helene306 skrev 2010-02-15 10:07:59 följande:
    Det är det jag tycker är så otroligt bra med lchf: att man mår så bra! Jag var hos min bm nyss och hon tycker det är bra att jag äter på ett sätt som gör att jag mår bra (även om jag fuskar alltför ofta numera) och hon undrade om jag ska tillbaka till "ordentlig" lchf när bebis är ute. Det är mitt mål, jag sa att så bra som jag mådde med bra lchf har jag aldrig mått och den känslan vill jag ha tillbaka. Sötsuget försvann, orken kom tillbaka, jag kände mig pigg och fräsch, jag sov bättre och vikten gick neråt. Kroppen tonades fram också och jag såg muskler på mina axlar jag inte ens såg när jag tränade 3 gånger i veckan. Valet är inte så svårt då: äta kolhydrater och må blä eller äta fett och må bra? Sen måste jag bara lägga av med alla ovanor jag lagt till med nu ... *visslar *
    Wow, det är ju superduperbra! Jag håller med dig till hundra. Jag mår precis som du beskriver. Och det lustiga är att när jag har stoppat i mig alldeles för mycket lösgodis t ex, då får jag skitont i magen och blir svullen som en ballong. För mig är då valet enkelt, skippa kolhydraterna framförallt socker och ät mer protein och fett. På så sätt bevarar man muskelmassan och förbränner fettdepåerna. Jag har styrketränat sen i december och de resultat jag uppnått är fantastiska. Den största vinsten är förlusten av det där fettet som hängde över behån under armhålorna hahaha . Jag är numera platt där! Tjihoo!
  • IssaBL

Alltså, vad äter ni till frukost? Det är här jag faller...jag har så svårt att äta frukost i "vanliga fall" och så ska jag nu äta "mat" till frukost, det blir skitjobbigt för mig.
    Och om jag ska äta nåt men inte ids laga mat, vad ska man äta då?
    Förra gången jag körde lchf hade jag inga problem men nu är det inte lika lätt...

• Filbunke
    IssaBL skrev 2010-02-15 10:17:11 följande:
    Alltså, vad äter ni till frukost? Det är här jag faller...jag har så svårt att äta frukost i "vanliga fall" och så ska jag nu äta "mat" till frukost, det blir skitjobbigt för mig.Och om jag ska äta nåt men inte ids laga mat, vad ska man äta då? Förra gången jag körde lchf hade jag inga problem men nu är det inte lika lätt...
    Jag har två bra tips jag brukar variera mig med.
    Turkisk yoghurt, hallon och blåbär och till det nötter.
    Det andra är mosad avokad med creme fraiche (34%) och valnötter . Mumma!