• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Topdog
    Lady Dahmer skrev 2010-02-15 21:02:13 följande:
    men nu känns det som att du inte förstår vad lchf går ut på? Svält ställer kroppen in sig på om du får i dig för lite energi. Äter du enligt lchf så hamnar kroppen aldrig i svältläge. DET varnar man för.
    Jo, jag förstår till fullo vad LCHF går ut på. Det går ut på att man ska äta så få kolhydrater att kroppen hamnar i ketos, vilket är ett svälttillstånd som varit till stor nytta för människans överlevnad under årtusenendena när tillgången på kolhydrater var väldigt liten/obefintlig under vintern.
  • jagäraf

Det handlar inte alls om svält utan fettförbränning. Kroppen lär om s a s genom att lära sig omvandla fettet till energi när det inte finns lättillgängliga kolhydrater att göra energi av.

Jag tror också att lchf är en mer hållbar livsstil än många andra "dieter" just för att man inte behöver gå hungrig. Vem klarar sånt i längden?

• Lady Dahmer
    Jen nifer skrev 2010-02-15 21:22:41 följande:
    det är precis de jag läst och tänker med. Men enligt vissa så är alltså att va inne i ketos och svält samma sak?!
    nej det är det inte. Att vara i ketos innebär inte svält men svälter man så hamnar man däremot i ketos. Jag hamnar i ketos relativt enkelt och jag äter drygt 3000 kalorier om dagen. (så jag svälter med andra ord INTE!)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Topdog skrev 2010-02-15 21:26:12 följande:
    Jo, jag förstår till fullo vad LCHF går ut på. Det går ut på att man ska äta så få kolhydrater att kroppen hamnar i ketos, vilket är ett svälttillstånd som varit till stor nytta för människans överlevnad under årtusenendena när tillgången på kolhydrater var väldigt liten/obefintlig under vintern.
    riktigt så är det inte. Jag är i ketos när jag äter konstant. Jag svälter alltså inte. Om du läst lite böcker i ämnet så varnar man just för svält och uppmanar att man ska äta MER om man misstänker att man hamnat i svältläge.

SVält innebär ketos, men ketos innebär inte svält.
  • Filbunke
    Lady Dahmer skrev 2010-02-15 21:02:13 följande:
    men nu känns det som att du inte förstår vad lchf går ut på? Svält ställer kroppen in sig på om du får i dig för lite energi. Äter du enligt lchf så hamnar kroppen aldrig i svältläge. DET varnar man för.
    Precis. Om kroppen är inställd på svält förbränner den nada!
  • Jen nifer
    Filbunke skrev 2010-02-15 21:48:45 följande:
    Precis. Om kroppen är inställd på svält förbränner den nada!
    det är precis min tanke med, då gör den ju allt för att hålla kvar det som finns.
    Mollys & Minnas mamma
  • Filbunke
    Jen nifer skrev 2010-02-15 21:54:34 följande:
    det är precis min tanke med, då gör den ju allt för att hålla kvar det som finns.
    Det är så, dessutom så har jag för mig att om du svälter dig under väldigt lång tid så kommer kroppen göra av med din muskelmassa först...kommer inte ihåg varför. Men det är ju logiskt med Lchf...du äter massa fett så kroppen får ett överflöd, vilket gör att förbränningen av fett ökar markant..det i sin tur gör att kroppen förbränner det fett du har lagrat också ...hoppas jag har fattat rätt haha.
  • Lady Dahmer
    Jen nifer skrev 2010-02-15 21:54:34 följande:
    japp och det är det som kan vara en risk när man gått på lchf länge, att man till slut äter för lite. Men då ska man öka på fettet lite. Samma sak när man når plattåer, då kan det ofta handla om att kroppen blir lite orolig (för mycket viktnedgång) -- tillsätter man lite mer fett så blir kroppen lugn och släpper till.
  • Emmi2

Tror också på risken med att om man äter för lite så ställer kroppen in sig på svält. Och där är fettet "räddningen". För ca 7-8 år sedan, när jag försökte bli av med gravkilona från min första graviditet så hände nada föränn jag gav fanken i allt vad light heter och istället åt "riktigt fett". Och det här var ju några år innan allt vad Gi och LCHf var kännt för allmänheten.

Sen kan man ju dividera om LCHF är en livsstil eller en diet. Märkte själv att jag blev som en religiös fanatiker från början, men det är ju svårt att låta bli när man märker hur mycket bättre man mår. Man vill ju frälsa hela världen känns det som hihi.

Min IBS har blivit mycket bättre, jämnare humör, inge blodsosockerfall osv.

Men det bästa av allt är att mina impulser att "hetsäta" allt vad socker heter har försvunnit. Har hållit på nu i fyra veckor, utan att känna att jag offrar något. Fyra veckor är då rekord i mitt liv, för jag har urusel karaktär i vanliga fall {#lang_emotions_smile}

• Jen nifer
    Lady Dahmer skrev 2010-02-15 22:31:56 följande:
    japp och det är det som kan vara en risk när man gått på lchf länge, att man till slut äter för lite. Men då ska man öka på fettet lite. Samma sak när man når plattåer, då kan det ofta handla om att kroppen blir lite orolig (för mycket viktnedgång) -- tillsätter man lite mer fett så blir kroppen lugn och släpper till.
    Går genast och steker ägg och bacon till frukost* ;) Har ju ätit lite dåligt, och vikten har stannat. SÅ ska försöka slänga på lite mer fett nu och sen väga mig om en vecka lr två får vi se om de börjar hända nått.
    Mollys & Minnas mamma