Topdog skrev 2010-02-15 16:58:04 följande:
Visst kan man sakta ner förbränningen om man äter väldigt kalorifattigt. Men ketos är ketos och det är en helt annan förbränning än den vanliga förbränningen. Cambrige-kuren är ju en diet som också går ut på ketos. Då äter man 500 kalorier om dagen och rasar i vikt, trots att man inte får i sig mycket fett.Jag tror att man fåt ta det LCHF-fanatikerna säger med en nypa salt. Nej, LCHF är inte räddningen för mänskligheten. LCHF botar inte cancer och är inte någon enkel väg till att gå ner i vikt. För VISSA är det en mycket bra väg att gå ner i vikt, för andra funkar den inte särskilt bra. Precis som med dom flesta dieter.Sen är det ju som så att gör man uppoffringar, räknar på vad man får i sig och inte slarvar, så går man ner i vikt, nästan oavsett vilken metod man väljer. Vissa tycker att det lättare att (nästan helt) avstå från kolhydrater, andra passar det bättre att minska ner på det totala kaloriintaget. Andra tycker att en totalkur på enbart soppor under några veckor är det bästa sättet att gå ner i vikt. Själv gick jag ner 16 kilo på 16 veckor med Viktväktarna för ett par år sedan. Nu hoppas jag på samma viktminskning med LCHF. Egentligen tycker jag bättre om Viktväkarnas filosofi, men den här gången vill jag vill åt ketosen.
ja du har verkligen rätt i det du skriver.
Men då kör ja helt enkelt på att jag äter när jag är hungrig. Jag ha rju käkat väldigt strikt och gått ner fort i vikt. Jag har aldrig haft svårt att hålla vikt, och tror inte de kommer bli svårt den här gången. För nu har jag verkligen för första gången lagt om livsstilen. Jag dricker ingen läsk längre, äter inget godis. Kan inte ens tänka mig äta massa pasta och sånt igen. Jag saknar inte bröd, och kommer fortsätta äter mitt lembas. Skönt att kunna införa lite potatis då och då känner jag dock :D