• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Cam82
    Filbunke skrev 2010-02-15 10:19:23 följande:
    Jag har två bra tips jag brukar variera mig med.Turkisk yoghurt, hallon och blåbär och till det nötter.Det andra är mosad avokad med creme fraiche (34%) och valnötter . Mumma!
    Jag törs inte äta avocado tyvärr då jag fått superont i magen av det förut, turkiska yoghurten ska jag prova att hoppa ett tag, tack ändå
  • Filbunke

Hårt Lchf-bröd-tips!

2 dl hela linfrön
    1 1/2 dl sesamfrön
    1 dl pumpakärnor
    1 dl solroskärnor

Lägg alla frön i en bunke och häll över 3 dl vatten. Låt stå över natten. Bred ut ett väldigt tunt lager med t ex slickepott på bakplåstklädd plåt.
    Grädda ca 1 timme i 125 grader, håll koll så det inte bränns.
    Klart! Bryt i bitar, bregott på! Mumma!

• juzze
    MysMärta skrev 2010-02-15 10:54:44 följande:
    Men hur gör ni med bröd? Skippar ni det helt? Jag har ätit Low carb,men det börjar ju stå en upp i halsen! Annat förslag?
    Lembasbröd, nötbröd och oopsies funkar bra att variera mellan tycker jag.
  • IssaBL

Åh, mosad avocado med creme fraiche ska jag testa! Jag älskar avocado! :)

helene306 skrev 2010-02-15 10:28:40 följande:
    Har du problem med frukosten, skippa den eller är du hungrig på morgonen så du behöver äta? Ät annars när du är hungrig. Jag brukar äta 2 kokta ägg, några skivor bacon och te med kokosfett i. Annars har jag ätit: Lembasbröd med bregott och ost eller äggröra och bacon. Jag gillar äggen till frukost så det blir dte här.
    Ibland är jag hungrig på mornarna, men jag börjar bli lite less på ägg och bacon. Iofs har jag mest stekt ägg så jag kanske ska börja koka dem för variation. Och lembasbröd får jag nog testa, är det gott så blir det ju lite enklare med frukost :)

Jag dricker bara mjölk till kaffet, men det är alltså bra att byta till grädde? Det är den feta mjölken jag dricker.

Jag har stått still nu ett bra tag och undrar om det kanske är så att jag äter för lite? Jag är oftast hungrig den här tiden men sen äter jag bara när jag kommer på att jag måste äta... blir ni andra hungriga? Kanske måste ställa en mat- o sovklocka :P

Blandar ni i nånting i era oopsies? Jag tyckte det var jättegott när jag gjorde men nu efteråt får jag nästan lite äckelkänslor pga. konsistensen de hade...
  • jagäraf

Till frukost äter jag bara ett kokt ägg med ca 1-2 msk majonnäs och så en kopp te med grädde i. Det står jag mig bra på från kl sju fram till lunch vid tolvtiden. Fast efter ett års ätande är jag ganska trött på kokta ägg...

• helene306
    IssaBL skrev 2010-02-15 11:49:39 följande:
    Åh, mosad avocado med creme fraiche ska jag testa! Jag älskar avocado! :) Ibland är jag hungrig på mornarna, men jag börjar bli lite less på ägg och bacon. Iofs har jag mest stekt ägg så jag kanske ska börja koka dem för variation. Och lembasbröd får jag nog testa, är det gott så blir det ju lite enklare med frukost :) Jag dricker bara mjölk till kaffet, men det är alltså bra att byta till grädde? Det är den feta mjölken jag dricker.Jag har stått still nu ett bra tag och undrar om det kanske är så att jag äter för lite? Jag är oftast hungrig den här tiden men sen äter jag bara när jag kommer på att jag måste äta... blir ni andra hungriga? Kanske måste ställa en mat- o sovklocka :PBlandar ni i nånting i era oopsies? Jag tyckte det var jättegott när jag gjorde men nu efteråt får jag nästan lite äckelkänslor pga. konsistensen de hade...
    Lembasbrödet kan jag rekommendera! Det är dte enda bröd jag testat hitills som jag tyckt varit gott Jag gillade inte Oopsies, tyckte inte om smaken eller dess konsistens och det kan äckal mig. De åkte till fåglarna .-)

Grädde och mjölk skiljer sig i kolhydrater. Jag dricker 1,5% mellanmjölk som har 5g/100 och grädden 36% har 3 g/100 så där görs ju en liiiten vinst och grädden ger mer mättnad. Alternativt är att ersätta mjölk/grädde med äggmjölk.

Jag har svårt att släppa på mattiderna och det jobbar jag med fortfarande. Nu är dte så att frukost äts efter 8, lunch vid 12, ev något mellanmålstugg vid 15-16 och middag runt 17-18. Eftersom jag har ett barn så försöker jag hålla på tiderna och kan äta även om jag inte är hungrig men i mindre mängd. Annars äter jag när jag är hungrig.
  • Filbunke
    IssaBL skrev 2010-02-15 11:49:39 följande:
    Åh, mosad avocado med creme fraiche ska jag testa! Jag älskar avocado! :) Ibland är jag hungrig på mornarna, men jag börjar bli lite less på ägg och bacon. Iofs har jag mest stekt ägg så jag kanske ska börja koka dem för variation. Och lembasbröd får jag nog testa, är det gott så blir det ju lite enklare med frukost :) Jag dricker bara mjölk till kaffet, men det är alltså bra att byta till grädde? Det är den feta mjölken jag dricker.Jag har stått still nu ett bra tag och undrar om det kanske är så att jag äter för lite? Jag är oftast hungrig den här tiden men sen äter jag bara när jag kommer på att jag måste äta... blir ni andra hungriga? Kanske måste ställa en mat- o sovklocka :PBlandar ni i nånting i era oopsies? Jag tyckte det var jättegott när jag gjorde men nu efteråt får jag nästan lite äckelkänslor pga. konsistensen de hade...
    Det är superdupergott! Ta gärna i lite valnötter också, det är yammi! Vad är oopsies?
  • Jen nifer

jag har varit så slarvig sista veckan. Jag fuskar inte, men känner inte av hunger på samma sätt längre. Jag har glömt bort frukost flera gånger och kommit på runt 1-tiden när ja ska göra lunch att de blir första målet.

Idag tog jag två ostskivor , var verkligen inte sugen på frukost.
    Nu har jag precis ätit baconinlindad kycklingfile med beasås.

Ska försöka komma in på rätt spår igen, förut åt jag alltid 2 kokta ägg+ bacon till frukost. Tror jag ska börja koka äggen på kvällen så de bara är att steka på lite upptinad bacon.

Min idee om att nu köra med 1 fri dag eftersom jag nått min första målvikt lägger ja lite på is. Visst att ja kan få äta mer kolisar någon dag, men igår åt jag bakad potatis och fick såå ont i magen, så de va de inte värt. Blev ju iof ganska mycket potatis.

Mollys & Minnas mamma
  • Liten måne

nu kommer jag med lite fler frågor igen ;)

Är gravid i v 8 och pga olyckliga omständigheter så har jag 10 kg kvar från min förra grav (fick en dotter i oktober som dog i november). Vill därför göra vad jag kan för att hålla viktuppgången till ett minimum i början. Och i största allmänheten för att må bra och därför äter jag så gott jag kan enligt lchf. Men nu har jag varit jättedålig i magen (lös, ursäkta infon) i minst en vecka. Och jag vet inte riktigt vad jag ska stoppa i mig för att få ordning på det hela. Har ni några bra råd till mig??