Matillin skrev 2010-01-05 12:26:17 följande:
Jo det kanske är så.Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast Men jag ska ge det ett försök.Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.Man får pröva sig fram
Jag tror inte på LCHF som en tillfällig lösning att snabbt gå ner i vikt. Tror inte överhuvudtaget på det sättet att leva då det för de flesta brukar innebära ännu mer övervikt i slutändan.
Om du redan nu känner att du inte kan ge upp kolhydrater förstår jag inte varför du vill köra på LCHF? Jag vill inte låta otrevlig men det känns lite som att denna tråd gett fel intryck om de som läser tror att det är "lätt som en plätt" att gå ner i vikt med LCHF. Visst, kilorna rasar (samma som med många andra dieter) men det krävs ganska mycket för att kunna ge upp kolhydrater, speciellt om man kolhydratsfantast, sockermissbrukare osv..
Tänk på att den dag du börjar äta kolisar kommer du gå upp igen!
Jag skulle i sånna fall hellre rekomendera Atkins (som innehåller den rivstart jag tror du är ute efter) eller GI.
Du verkar redan ha kunskapen om vad som fungerar för din kropp och hur du ska göra för att inte gå upp i vikt, varför inte köra på det?
Vill du testa LCHF ska jag inte hindra dig, du kanske blir övertygad då du känner skillnaden ;o)
Som en tillfällig lösning tror jag bara att du kommer att må sämre. Jag skulle inte vilja gå igenom övergångsfasen om det bara är för ett kort tag jag ska dieta. inte alls värt.