• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • frökenskabb
    Matillin skrev 2010-01-05 12:26:17 följande:
    Jo det kanske är så.Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast Men jag ska ge det ett försök.Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.Man får pröva sig fram
    Jag tror inte på LCHF som en tillfällig lösning att snabbt gå ner i vikt. Tror inte överhuvudtaget på det sättet att leva då det för de flesta brukar innebära ännu mer övervikt i slutändan.
    Om du redan nu känner att du inte kan ge upp kolhydrater förstår jag inte varför du vill köra på LCHF? Jag vill inte låta otrevlig men det känns lite som att denna tråd gett fel intryck om de som läser tror att det är "lätt som en plätt" att gå ner i vikt med LCHF. Visst, kilorna rasar (samma som med många andra dieter) men det krävs ganska mycket för att kunna ge upp kolhydrater, speciellt om man kolhydratsfantast, sockermissbrukare osv..
    Tänk på att den dag du börjar äta kolisar kommer du gå upp igen!
    Jag skulle i sånna fall hellre rekomendera Atkins (som innehåller den rivstart jag tror du är ute efter) eller GI.
    Du verkar redan ha kunskapen om vad som fungerar för din kropp och hur du ska göra för att inte gå upp i vikt, varför inte köra på det?
    Vill du testa LCHF ska jag inte hindra dig, du kanske blir övertygad då du känner skillnaden ;o)

Som en tillfällig lösning tror jag bara att du kommer att må sämre. Jag skulle inte vilja gå igenom övergångsfasen om det bara är för ett kort tag jag ska dieta. inte alls värt.
  • frökenskabb
    gemigsinnesro skrev 2010-01-05 18:32:06 följande:
    Vi har haft tacomiddag härhemma. Jag gjorde ostchips åt mig själv då istället för tortillachips eller tacobröd. Jättegott.
    Ostchips? Tell me, Tell me!

Jag har köttfärsbiffar späckad med fetaost i ugnen. Är sugen på stekt ägg till.
    Och kanske en prinskorv eller två
  • gemigsinnesro
    frökenskabb skrev 2010-01-05 18:43:05 följande:
    Ostchips? Tell me, Tell me! Jag har köttfärsbiffar späckad med fetaost i ugnen. Är sugen på stekt ägg till. Och kanske en prinskorv eller två
    Ja du det är inget mer originellt än riven ost ihoprört med 1-2 ägg + de kryddor du tycker om (jag brukar ha lite salt och vitlök i mina) Man plattar sedan ut smeten i tunna rundlar på ett bakplåtspapper och gräddar i 200-225 grader tills chipsen är gyllenbruna och lite frasiga.
  • Cam82
    helene306 skrev 2010-01-05 15:58:50 följande:
    Nä, NEJ!! Beklagar verkligen! Har ni försökt länge??Kram till dig!!
    Nej det var 3:e försöket, då fick jag plus med sonen också, han är 9 månader nu :D Kram
  • cindorella
    lindha roger skrev 2010-01-05 18:15:49 följande:
    så vad äter ni ikväll då? själv här blir det kålpudding sallad och champoin sås
    Idag bjöd jag hem min pappa och min syster på ryggbiff med vitlökssmör, blomkålsmos och en smarrig sallad :) Mkt gott blev det! :)
  • sariat

godkväll alla LCHF:are!!

Dag 2 avklarad, har gått bra men jag har svårt att äta mkt åt gången och blir hungrig ganska snabbt igen.. kan man småäta eller det är "förbjudet"??
    Men jag känner mig inte illamående idag iallafall!
    till kvällsmat blev det kycklingfilé, currysås och stekta wokgrönsaker. 
    gott faktiskt.
    och nu innan läggdags tog jag en finn crisp med MYCKET smör och ost.. MUMS.
    Godnatt alla=)
  • helene306
    sariat: Du äter när du är hungrig men småäter du så betyder det att du fått i dig för lite fett. Vissa äter 5 gånger/dag andra 2 eller 3, det är så olika. Jag åt när jag var hungrig och åt i snitt 3 mål och ett kvällssnack/dag (typ oliver, Brieost eller ostskivor med Bregott)

Jag såg nog lchf i början som ett sätt att nå min målvikt. När vågen gick ner och jag märkte alla positiva fördelar med kosten insåg jag mer. Det är ingen tillfällig lösning men många kombinerar lchf på sitt sätt. Vissa klarar mer kolhydrater medans andra inte gör det alls. Med lchf insåg jag att frukter i själva verket gett mig mer hungerskänslor, pasta en tillfällig mättnad och som brev på posten kom ett sjujäkla sug inom någon timme, självklart efter mer eller något sött (läs choklad). När detta sug försvann efter 2 dagar hade jag stött på ett under. Aldrig trodde jag att det kunde vara så enkelt att bli av med ett sötsug! Dessa kolhydrater har varit boven i det hela hela tiden! När jag sen fick ork och energi som jag aldrig haft innan, inte ens när jag tränade 4 gånger/vecka, insåg jag mer. Man kan inet äta sig ner till sin målvikt och börja leva som vanligt igen, då skulle jag sitta där och må skit igen. Så, jag värderade om. Vad är mest värt? Att må bra och slippa ha ett förbannat sug eller att sitta och tycka illa om sin kropp? Nej, lchf är en livsstil att anamma under längre tid, inte några veckor eller månader.
    Jag saknar lchf och må så bra som jag gjorde något grymt och försöker varje dag att komma tillbaka. Det går bättre och bättre men än är jag inet nöjd. Kroppen vill ha kolhydrater och hjärnan säger annat. Kombinationen är inet den bästa när jag vet att jag mår bättre av fett och minimlat av kolhydrater. Tyvärr har jag nu under dessa 2 dagar märkt ett illamående komma och jag hatar att må illa men samtidigt hatar jag att äta kolhydrater ...

Många menar dessutom att: för att gå ner i vikt gäller äta mindre och motionera mer. Jag håller inte med. Jag motionerade inte ett skit under de 8-9 veckor jag körde. Ändå fick jag schysstare axlar och överarmar än vad jag hade när jag tränade. Magen plattades till utan en enda övning så nej, man behöver inte motionera för viktens skull. Motionera gör man för att må bra vilket lchf gör.
    Så ja, lchf är en livsstil.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • rasajj

Maste tipsa om den middag jag at igarkvall. Jag gjorde 'pytt-i-panna' med zuccini istallet for potatisen. Och sa hade jag skinka och en halv liten lok. Och sa stekt agg uppepa! Det blev verkligen jattemumsigt!!

Sedan en kommentar bara.. inlagg 211. Atkins ar ju LC. Det ar en livsstil, precis som den 'svenska' varianten som Dr Dahlqvist kallar LCHF. Laser man Dr Atkins bocker, vilket jag tycker att man ska gora om man vill folja den dieten, sa ser man ju att det ar low carb alltihopa.

Dr Atkins diet ar lite mer strukturerad bara, och mer anpassad till de amerikanska innehallsforteckningarna.

Att det kallas nogot annat ar nog for att Dr Atkins ideer inte fick det gehor det fortjanade, medan han levde och efterat sa har folk baktalat honom annu mer nastan.

Ska man nu ata mer kolhydrater an vad atkins foreslar, sa ar det nog Pauluns GI eller South Beach man ska kika lite mer pa.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • frökenskabb
    sariat skrev 2010-01-05 21:39:12 följande:
    godkväll alla LCHF:are!! Dag 2 avklarad, har gått bra men jag har svårt att äta mkt åt gången och blir hungrig ganska snabbt igen.. kan man småäta eller det är "förbjudet"?? Men jag känner mig inte illamående idag iallafall! till kvällsmat blev det kycklingfilé, currysås och stekta wokgrönsaker.  gott faktiskt. och nu innan läggdags tog jag en finn crisp med MYCKET smör och ost.. MUMS. Godnatt alla=)
    Ät när du är hungrig. I början åt jag dubbelt så mycket som nu och var jämt hungrig. För mig gick det över då kroppen fattade vad det var frågan om!
  • Zaarah

Ja åt oxå ganska mkt i början nu äter ja mkt mindre.
    Måste fråga.

Ha ni sattt upp del mål ? Ja ha gjort de, å sen ha min käre sambo lovat mej en belöning varje gång ja når ett del mål :D Känns skönt måste ja säga. Känner man sig grymt peppad iaf, å han har inte sagt va de är för belöning :D

Joo, de oxå. Är de bara jag ?? Men tycker som att mättnadskänslan blir annorlunda me lchf. Ha inte tänkt på det förut, förrän ja fuskat nu kring jul. å ja kände mej mer svullen å illamående  än mätt när ja åt kolhydrater.