• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Parniara
    Karo Lina skrev 2010-01-06 18:28:26 följande:
    Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.
    Jag har på intet sätt kört hårt. Dvs jag räknar, skriver inte upp något,kör på förnuft när det gäller kolhydratinnehåll.  Jag äter alla grönsaker men försöker undvika majs, bönor, ärtor som jag vet innehåller mycket socker.

Jag har från att ligga stadigt på 84...gick upp till 86 efter semestern. Idag var det 79,9. Ooh då har jag inte ansträngt mig, inte motionerat. Om jag inte hade ändrat livsstil skulle jag säkert ligga kvar på 85kg.
  • Matillin
    Parniara skrev 2010-01-06 20:25:55 följande:
    Jag har på intet sätt kört hårt. Dvs jag räknar, skriver inte upp något,kör på förnuft när det gäller kolhydratinnehåll.  Jag äter alla grönsaker men försöker undvika majs, bönor, ärtor som jag vet innehåller mycket socker. Jag har från att ligga stadigt på 84...gick upp till 86 efter semestern. Idag var det 79,9. Ooh då har jag inte ansträngt mig, inte motionerat. Om jag inte hade ändrat livsstil skulle jag säkert ligga kvar på 85kg.
    När började du?
  • frökenskabb

Vill rekomendera nya anhängare att ge det minst 2 veckor! Kroppen måste få ställa om sig innan det är värt att utvärdera {#lang_emotions_laughing}

• helene306
    Karo Lina: Rödvin är ganska sött så egentligen inget att rekommendera enligt lchf. Jag drack vin när jag körde fast vitt. Det är en ställning du får ta själv. Ska man köra helt strikt skulle jag inte ta något glas. Alkohol är inte bra överhuvudtaget med lchf. Tänk på att suget kan komma tillbaka om du tar dig ett glas.

Cam: Är det ovanför naveln så är det mer troligt att ditt fuskande gett dig ett magknip. Man kan reagera ganska kraftigt om man uteslutit kolhydrater. Jag fick skitont i magen av en liten bit pizza en gång. Sen dess åt jag inte sånt mer. Det är inte värt att ligga resten av kvällen i fosterställning för att det krampar ...
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Ela007

Har läst lite på er tråd och blir ju klart sugen att hänga på MEN vet inte om jag vågar. Jag precis som många andra tycker ju att det känns knepigt med allt fett. Ivåras gick jag ner 12 kilo med VV så det vet jag ju är ett säkert kort, medans LCHF är lite mer min stil. Men jag vill bli av med 10-15 kg OMGÅENDE och vet då inte om jag vågar testa.....svårt!!

• frökenskabb
    Karo Lina skrev 2010-01-06 19:26:53 följande:
    Får man dricka ett litet glas rödvin?
    Enligt Annika Dahlqvist är 2 glas vin i veckan OK.

Drack några glas rosé vid jul och var sängliggande i 2 dagar så det gör jag inte om!
  • frökenskabb
    Ela007 skrev 2010-01-06 21:32:21 följande:
    Har läst lite på er tråd och blir ju klart sugen att hänga på MEN vet inte om jag vågar. Jag precis som många andra tycker ju att det känns knepigt med allt fett. Ivåras gick jag ner 12 kilo med VV så det vet jag ju är ett säkert kort, medans LCHF är lite mer min stil. Men jag vill bli av med 10-15 kg OMGÅENDE och vet då inte om jag vågar testa.....svårt!!
    Väg för och nackdelar, och om du vill prova (vilket jag tycker) så får du ge det minst 2 veckor och sedan utvärdera hur du mår. 
  • helene306
    Jag var också VV:are förut och nu anser jag att deras metod är skit. Visst, den funkar men man får ju bara äta ett visst antal points/dag dvs det är ett himla planerande och man är väldigt begränsad. Jag var alltdi vrålhungrig på em/kvällarna med VV och smååt mest hela tiden.
    Jag tycket det var lättare att gå ner i vikt med lchf än med VV. För det första försvann suget efter sött och annat. Det försvann aldrig med VV och jag har varit medlem där ett x antal gånger. Med VV behöver man äta jämna mål dvs frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag ev något kvällslätt. Så är det inet med lchf, man håller sig mätt 4-6 timmar och mellanmål behövs inte längre. Man äter när man är hungrig och äter tills man är mätt.
    Med VV blir man fettskrämd så jag förstår hur du tänker och känner men börjar du med lchf så kommer du tänka om och inse hur fel VV är. Jag har en kompis som äter VV nu och hon har visserligen gått ner närmare 30 kilo men det är ofta hon äter frukter, säger att hon är hungrig och har ångest för att hon inte tränar varannan dag. Jag var aldrig hungrig och tränade inte ett skit. Sen slipper man räkna points, man bara äter gott
  • helene306
    Föresten, vad har du att förlora på att testa? Det är ju ner i vikt du vill. På köpet mår du bra.