• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • frökenskabb
    Zaarah skrev 2010-01-06 07:05:39 följande:
    Ja åt oxå ganska mkt i början nu äter ja mkt mindre.Måste fråga. Ha ni sattt upp del mål ? Ja ha gjort de, å sen ha min käre sambo lovat mej en belöning varje gång ja når ett del mål :D Känns skönt måste ja säga. Känner man sig grymt peppad iaf, å han har inte sagt va de är för belöning :DJoo, de oxå. Är de bara jag ?? Men tycker som att mättnadskänslan blir annorlunda me lchf. Ha inte tänkt på det förut, förrän ja fuskat nu kring jul. å ja kände mej mer svullen å illamående  än mätt när ja åt kolhydrater.
    Ja, jag har både delmål och ett slutmål! Måste ha något att kämpa för de dagar det känns jobbigt och jag är sugen på allt jag inte får.

Min mättnadskänsla är också helt annan nu, det är ju det som är grejen med LCHF, att man faktiskt kan känna sig mätt och belåten!
    Förut var jag aldrig mätt, alltid små sugen och åt därefter.
    Tycker donken är ett exemplariskt exempel på hur mycket det går att svulla och ända vara hungrig efter nån timme!
  • sara1981
    Zaarah skrev 2010-01-06 07:05:39 följande:
    Ja åt oxå ganska mkt i början nu äter ja mkt mindre. Måste fråga. Ha ni sattt upp del mål ? Ja ha gjort de, å sen ha min käre sambo lovat mej en belöning varje gång ja når ett del mål :D Känns skönt måste ja säga. Känner man sig grymt peppad iaf, å han har inte sagt va de är för belöning :D Joo, de oxå. Är de bara jag ?? Men tycker som att mättnadskänslan blir annorlunda me lchf. Ha inte tänkt på det förut, förrän ja fuskat nu kring jul. å ja kände mej mer svullen å illamående  än mätt när ja åt kolhydrater.
    Har satt upp ett slutmål och ett delmål hittills. Har dock tänkt sätta upp små delmål också med intervaller på typ 3-5kg med lite mindre belöningar.
    Amilia 2006 Max 2008
  • Zaarah

Ja ha 5 kg mellan mina delmål, men däremot ha ja inget slutmål.
    Tänkte ja skulle se var ja trivs me för vikt. Än så länge vet ja iaf att ja ska ner ti 75 kg, sen eftter de så ha ja ingen aning.

• Matillin

Jag har läst på ännu mer om lchf nu och tänker testa

frökenskabb skrev 2010-01-05 18:38:44 följande:
    Jag tror inte på LCHF som en tillfällig lösning att snabbt gå ner i vikt. Tror inte överhuvudtaget på det sättet att leva då det för de flesta brukar innebära ännu mer övervikt i slutändan. Om du redan nu känner att du inte kan ge upp kolhydrater förstår jag inte varför du vill köra på LCHF? Jag vill inte låta otrevlig men det känns lite som att denna tråd gett fel intryck om de som läser tror att det är "lätt som en plätt" att gå ner i vikt med LCHF. Visst, kilorna rasar (samma som med många andra dieter) men det krävs ganska mycket för att kunna ge upp kolhydrater, speciellt om man kolhydratsfantast, sockermissbrukare osv.. Tänk på att den dag du börjar äta kolisar kommer du gå upp igen! Jag skulle i sånna fall hellre rekomendera Atkins (som innehåller den rivstart jag tror du är ute efter) eller GI.Du verkar redan ha kunskapen om vad som fungerar för din kropp och hur du ska göra för att inte gå upp i vikt, varför inte köra på det?Vill du testa LCHF ska jag inte hindra dig, du kanske blir övertygad då du känner skillnaden ;o)Som en tillfällig lösning tror jag bara att du kommer att må sämre. Jag skulle inte vilja gå igenom övergångsfasen om det bara är för ett kort tag jag ska dieta. inte alls värt.
    Nej jag har aldrig testat att äta så här förut så det är möjligt att det passar mig jättedåligt eller så funkar det jättebra.
    Har pratat med andra som ätit efter tex gi och vissa verkar spy på dieten efter ett tag medans det för andra funkar jättebra och dom fortsätter att äta så.
    Återstår väl att se vad som funkar för mig, jag tänker testa på det i alla fall.
    Jag blev medlem i giviktkoll för längesen och den rivstarten där påminner ju om lchf då man inte fick äta några kolhydrater dom första veckorna.
    Verkar vara ungefär samma tänk i alla dom här dieterna bara att man mer eller mindre utesluter kolhydrater?

Ska iväg till affären i eftermiddag och inhandla den mat man kan behöva sen blir det start torsdag morgon.
    Jag har 10 kilo jag vill gå ner.
    Är lite nyfiken på hur mycket ni ska gå ner och hur fort ni har gått ner sen ni började med lchf?
  • Saliro
    Matillin skrev 2010-01-06 10:38:15 följande:
    Jag har läst på ännu mer om lchf nu och tänker testa Nej jag har aldrig testat att äta så här förut så det är möjligt att det passar mig jättedåligt eller så funkar det jättebra.Har pratat med andra som ätit efter tex gi och vissa verkar spy på dieten efter ett tag medans det för andra funkar jättebra och dom fortsätter att äta så.Återstår väl att se vad som funkar för mig, jag tänker testa på det i alla fall.Jag blev medlem i giviktkoll för längesen och den rivstarten där påminner ju om lchf då man inte fick äta några kolhydrater dom första veckorna.Verkar vara ungefär samma tänk i alla dom här dieterna bara att man mer eller mindre utesluter kolhydrater?Ska iväg till affären i eftermiddag och inhandla den mat man kan behöva sen blir det start torsdag morgon.Jag har 10 kilo jag vill gå ner.Är lite nyfiken på hur mycket ni ska gå ner och hur fort ni har gått ner sen ni började med lchf?
    först vill ja säga lycka till=) sen jag väger ganska mkt 121kg jag har gått på lchf sen den 28dec jag väger idag 116.5  men för mig har det bästa varit inget sug mätt hela tiden och ja mår så bra..  jag har del mål med första är 114.9 hehe sen så e det 5kg i taget.. jag äter inga rena kolhydrater som potatis ris pasta eller nån sorts mjöl m.m sen även riktlinjer för mig är att vi äter inget som har mer än 5g/100g kolhydrater=)

lycka till och ha en bra dag alla
  • Lullisgirl

Uj uj! Har legat i magsjuka sen i måndags och känner mig nu lite bättre men vill VERKLIGEN inte ha någe fettigt i magen! Blä. Hoppas det går över. Just nu är blåbärsoppa och vitt bröd allt som går ner. {#lang_emotions_throwup}

• helene306
    Lullisgirl skrev 2010-01-06 12:53:02 följande:
    Uj uj! Har legat i magsjuka sen i måndags och känner mig nu lite bättre men vill VERKLIGEN inte ha någe fettigt i magen! Blä. Hoppas det går över. Just nu är blåbärsoppa och vitt bröd allt som går ner.
    Då äter du det. Fett kan göra att magen slår bakut ännu mer så ta det som går ner och smakar! Krya på dig!!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Cam82

Jag har de senaste dagarna fått så fruktansvärt ont i magen, kan det bero på att min mage inte tål så mycket fett? har ätit Lchf sedan 26/12, detta började alltså i förrgår, det gör så ont att jag måste sitta still och en natt avtog det inte förrän kl var 00.30, nu har jag ätit ett smörgåsrån, ett digestive samt 2 mariekex bara för att testa om det går över, och det känns lite bättre nu, kan någon hjälpa mig, dvs någon som varit med om samma? vad gör jag för fel? Jag vill ju fortsätta med detta men inte om det ska göra ont. Kram på er!

• gemigsinnesro
    Cam82 skrev 2010-01-06 14:36:00 följande:
    Jag har de senaste dagarna fått så fruktansvärt ont i magen, kan det bero på att min mage inte tål så mycket fett? har ätit Lchf sedan 26/12, detta började alltså i förrgår, det gör så ont att jag måste sitta still och en natt avtog det inte förrän kl var 00.30, nu har jag ätit ett smörgåsrån, ett digestive samt 2 mariekex bara för att testa om det går över, och det känns lite bättre nu, kan någon hjälpa mig, dvs någon som varit med om samma? vad gör jag för fel? Jag vill ju fortsätta med detta men inte om det ska göra ont. Kram på er!
    Hm..men genomgår inte du ett tidigt missfall? Då har man ju ont i magen ett tag både före och efter själva missfallet. I alla fall har jag haft det vid båda mina missfall och de har varit tidiga missfall, (v5+3).  Jag skulle tro att ditt missfall är den troligaste saken till magvärk.
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2010-01-06 14:36:00 följande:

Jag höll på att skita i brallan (fniss) den första tiden men det gick över. Jag körde på och så vände det efter någon vecka. Låg i sängen och stortjöt en kväll pga smärtan men som sagt, det vände.. Vet inte varför eller vad det berodde på.