• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    sariat skrev 2010-01-04 12:24:12 följande:
    usch... jag har redan huvudvärk haha .. de e ju ändå 15 timmar utan kolhydrater... hur länge mår man kass?
    Huvudvärken tror jag ger med sig inom någon vecka. Jag hade aldrig huvudvärk men var något fruktansvärt seg i kroppen i nästan 3 veckor innan det vände.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • sariat

tack.. då ska jag stå ut. Det känns skitkonstigt att trycka i sig massa fett.. man är så inlärd med att man ska akta sig för fett speciellt mättat då. fast det ska ju vara bra så..

Har ni förslag på vad man kan ha till kyckling o currysås? är bönor tillåtet?
  • frökenskabb
    sariat skrev 2010-01-04 12:38:23 följande:
    tack.. då ska jag stå ut. Det känns skitkonstigt att trycka i sig massa fett.. man är så inlärd med att man ska akta sig för fett speciellt mättat då. fast det ska ju vara bra så.. Har ni förslag på vad man kan ha till kyckling o currysås? är bönor tillåtet?
    Nej inte bönor.

Kokt broccoli, blomkål, stekta wokgrönsaker, sallad, eller varför inte en stor klick smör
    Tyckte också det var jätte konstigt med all fett, du vänjer dig.
  • Lullisgirl

Har igenom tråden och undrar lite om mjölkprodukter. Vad jag har förstått ska man vara försiktig med dom eftersom det är en del kolhydrater i. Jag har hållit på i nästan en vecka och har tänkt vara rikitgt strikt den första månaden och sen se vad jag klarar. Är verkligen sockerberoende. Räknas grädde och typ den fetaste cremefraischen till de mjölkprodukter man ska vara försiktiga med? Är verkligen svårt att få i sig fettet annars tyker jag. Jag gillar TY men läste nånstans att det är relativt mycket kolisar i det oxå.

Jag kommer inte väga mig, bara se på kläderna vad som händer. Jag har myyyyyyyyyyycke övervikt(typ 30-40 kg) Ni som har många kilos övervikt och hållit på med detta ett tag, har det gått fort först och sen stannat av som i andra bantningskurer?

• rasajj
    Josefine85 skrev 2010-01-04 12:07:25 följande:
    Jag har också svårt för frukosten. Jag tycker att det är vidrigt rent utsagt. För det mesta blir det bara kaffe med mjölk/grädde. Dödstrött är jag på ägg också!
    Det finns massa gott till frukost som inte nodvandigtvis ar agg.

Tex rester av middagen.

kycklingsallad (det ar latt att gora i forvag och ha i en bytta i kylskapet) Jag gor det av kokt kyckling, tarnad ost, 1/4 gron paprika, tarnad, en liten tunn skiva apple, tarnad och lite solrosfron och en slev majonas. blanda och salta/peppra efter smak. den ar valdigt god som frukost.

en annan favorit nar jag ar trott pa agg.

Tonfisk och en stor msk majonas, blanda och lagg i en halv avocado.

'Tunnbrodsrulle' med skinka, ost, gurka, paprika etc inrullat i salladsblad istallet for tunnbrodet.

Annars sa finns det ju olika recept pa LC muslin att ha pa filmjolk. Det skulle jag inte klara av for att halla mig tillrackligt low carb, men det finns ju de som fixar av det..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • gemigsinnesro
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      105.3        - 2.7         - 2.7                  4 dagar
  • frökenskabb
    Lullisgirl skrev 2010-01-04 13:13:34 följande:
    Har igenom tråden och undrar lite om mjölkprodukter. Vad jag har förstått ska man vara försiktig med dom eftersom det är en del kolhydrater i. Jag har hållit på i nästan en vecka och har tänkt vara rikitgt strikt den första månaden och sen se vad jag klarar. Är verkligen sockerberoende. Räknas grädde och typ den fetaste cremefraischen till de mjölkprodukter man ska vara försiktiga med? Är verkligen svårt att få i sig fettet annars tyker jag. Jag gillar TY men läste nånstans att det är relativt mycket kolisar i det oxå.Jag kommer inte väga mig, bara se på kläderna vad som händer. Jag har myyyyyyyyyyycke övervikt(typ 30-40 kg) Ni som har många kilos övervikt och hållit på med detta ett tag, har det gått fort först och sen stannat av som i andra bantningskurer?
    Nej, jag tycker inte att grädde och creme fraice är så värst dåligt ur kolhydratssynpunkt. Inte heller Turk youghurt, (däremot innehåller den Grekiska mer). Allt handlar väl om mängd.
    Att dricka mjölk och överdosera andra mjölkprodukter är kanske inte så smart om man vill vara strikt.
    Men att hålla sig till produkter med runt 3g kolisar/100g tycker jag är ok.
    Att bara äta fett och protein tror jag man tröttnar på i längden.
  • gemigsinnesro
    Josefine85 skrev 2010-01-04 12:07:25 följande:
    Jag har också svårt för frukosten. Jag tycker att det är vidrigt rent utsagt. För det mesta blir det bara kaffe med mjölk/grädde. Dödstrött är jag på ägg också!
    Jag brukar äta 2 kokta ägg mosade med bregott eller majonnäs, eller ägg och bacon till frukost. Ibland äter jag en smörgås sesambröd med valfritt lchfvänligt pålägg på och 1 glas laktosfri mjölk (2.6g kolhydrater/100g) , otroligt gott tycker jag då jag är en obotlig smörgås och mjölkfrukostätare :). Förra svängen jag höll på med lchf kunde det även bli bantarbiff, lövbitsrullad eller något annat smaskigt på morgonen.
  • helene306
    Josefine85 skrev 2010-01-04 12:13:56 följande:
    aaah, fy :(Nu är det snart lunch. De enda jag fått i mig är kaffe. Jaja. Har alltid haft svårt för frukost. Det bara är så :P
    Har du svårt med frukost och inte är hungrig tycker jag inet du ska försöka tvinga i dig någon. Har du testat med att ha i kokosfett i kaffet? Det kan hjälpa dig att ge en mättnadskänsla och kokosfettet ger ingen smak men bra läppsmörj
    Många äter även rester efter lunch/middag till frukost. Är man inte hungrig och inte känner behov av frukost kan man lika gärna skippa den, det gjorde Sten Sture Skaldeman bland annat. Var och en måste hitta sitt sätt.

Lullisgirl: TY innehåller 3,8g/100g om jag inte minns helt fel så den är ok men äter man en del/dag så drar det lätt iväg. Grädde är väl 5g/100g så det är samma sak där. Det är lätt att man pytsar på med lite extra grädde och sen rör sig inte vågen. Då får man tänka till med mejeriprodukterna och få in mer fett i kosten.

sariat: Jag tyckte också det var skumt i början med allt fett. Jag har varit Viktväktare innan och där blir man hjärntvättad med att undvika fett och allt ska vara så fettsnålt som möjligt. När jag märkte hur bra jag mådde och jag gick ner i vikt började jag tänka om Till kyckling och currysås: som ovan föreslår eller en sallad? Jag gillar gröna oliver så jag kan mumsa i mig enbart det till kyckling och currysås.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • linn78
    sariat skrev 2010-01-04 12:38:23 följande:
    tack.. då ska jag stå ut. Det känns skitkonstigt att trycka i sig massa fett.. man är så inlärd med att man ska akta sig för fett speciellt mättat då. fast det ska ju vara bra så.. Har ni förslag på vad man kan ha till kyckling o currysås? är bönor tillåtet?
    jo, gröna bönor (haricot verts) är helt ok och det är ju bara så gott med smält smör på

Jag började med lchf i mitten av oktober och det gick skitbra!! Sen åkte vi på semester och sen var det helt plötsligt jul och under hela denna tiden åt jag precis allt och i mängder, struntade helt i lchf för jag vill helt enkelt. Men nu 1 jan började jag på nytt och det känns skönt att ta tag på vikt och mat igen. Det otroliga är dock att jag faktiskt fortsatt ner i vikt trots vanlig mat under nästan 4 veckor. Väldigt lite men så som jag moffat i mej borde jag gått upp flera kg... Nu har jag bara några få kilo kvar till mitt delmål eller om jag känner mej fin och fräsch så är det kanske mitt mål!
    Nu ska jag lägga in mej i listan...