• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Parniara
    Matillin skrev 2010-01-06 20:54:48 följande:
    När började du?
    Jag började i juli. Alltså jag är ingen strikt lchfare, mer en tankeomställare. Såhär är det för mig: efter lågkalori, vv, viktklubb osv har jag i längden bara gått upp. Visst det funkar, man går ner i vikt för en tid. Men franför allt tänker jag på mat hela tiden när jag räknar saker. När jag i somras bestämde mig för att nu är det nog insåg jag att det handlar inte om vad jag väger om ett år, utan om 10 år. Inte en enda dag sen jag sa hej till smöret har jag så där fanatiskt tänkt på mat. Jag har blivit fri bantaroket...det är min hälsovinst. Sen att jag gått ner 6 kg på köpet är ju liksom bonus.

Hrm detts ska jag skriva längre om på min blogg. Livsgnistan man får tillbaka av smör.

läs detta:
    http://helenaslchf.blogg.se/2010/january/monstret-i-kylskapet.html
  • Matillin

Sådär då var första frukosten avklarad
    Blev en äggomelett på 3 stora ägg med skinka, champinjoner, purjolök och kryddor.
    Tog lite keso på sidan och 1 kopp tee.
    Känner mig mätt i alla fall och inte sugen på något annat än så länge.
    Känns lite ovant att inte smälla i sig smörgåsar på morgonen.

Någon som har tips på bra frukostar som inte innehåller ägg?
    Och har någon nån bra soppa att tipsa om, tänkte jag skulle göra något sådant till lunch.
    Köttfärs är ju kanske gott att ha i och så grönsaker.
    Får man förresten äta morötter, sett flera recept med det men det står ju att man inte ska äta grönsaker i jord?

• Cam82
    helene306 skrev 2010-01-06 21:24:52 följande:
    Karo Lina: Rödvin är ganska sött så egentligen inget att rekommendera enligt lchf. Jag drack vin när jag körde fast vitt. Det är en ställning du får ta själv. Ska man köra helt strikt skulle jag inte ta något glas. Alkohol är inte bra överhuvudtaget med lchf. Tänk på att suget kan komma tillbaka om du tar dig ett glas. Cam: Är det ovanför naveln så är det mer troligt att ditt fuskande gett dig ett magknip. Man kan reagera ganska kraftigt om man uteslutit kolhydrater. Jag fick skitont i magen av en liten bit pizza en gång. Sen dess åt jag inte sånt mer. Det är inte värt att ligga resten av kvällen i fosterställning för att det krampar ...
    Jag fick alltså ont där innan jag fuskade, jag åt lite kolhydrater eftersom det gjorde så ont och då blev det bättre, idag har jag inte haft ont ännu, ska inte fuska mer, det var bara igår.
  • lillie
    frökenskabb skrev 2010-01-07 10:28:23 följande:
    Du ska se att snart kommer du både se och känna skillnad! Man måste ju börja någonstans och jag tror att LCHF är den rätta vägen. Har du något mål med denna diet? Det är bra pepp att skriva ner mål, några delmål, förväntningar och föra lite daganteckningar som du sedan kan se tillbaka på. det hjälper på vägen då det känns tungt. Jag kör strikt, men räknar inte. (för krångligt) Håller mig till det som är godkänt då det för mig fungerar bäst. Börjar jag "fuska" och lägga till lite här och lite där vet jag att det kommer falla i slutändan. Jag vill hitta mitt sätt att klara detta utan att behöva "fuska". Bevisa för mig själv att jag inte behöver belöningar i form av mat. En gång för alla! Det går att leva ändå! Ser detta som en livsstil då jag främst behöver få kontroll över mitt sockermissbruk (och därmed inte öka i vikt). Det är jobbigt och jag kämpar varje dag. Men jag är skyldig mig själv detta. Svävade iväg lite i mitt svar, men så ser jag på detta... :o)

Ja målet jag har är att gå ner till 64 kilo först och främst. Vägde 74,5 kilo till 160 cm vid lchf-start. Sen vill jag må bättre, få lugnare mage och slippa sötsuget. Har småätit väldigt mycket bitvis under livet. Har varit sjukskriven en längre tid och då tyvärr stoppat i mig en del kakor, godis och annat. Har även medicin som tyvärr dragit upp sötsuget. Men med lchf verkar det funka bra än så länge {#lang_emotions_smile}

När jag har nått mitt mål på 64 kilo så tänker jag ta ett nytt beslut om jag behöver gå ner mer eller om jag ska satsa på att stabilisera vikten där.

Vad hade du får mål?
  • Matillin

Ska vi göra en vikttråd och klistra in i ts?
    Så kan man följa hur mycket alla har gått ner och kommer gå ner i framtiden?
    Jag gör en i alla fall så kan ts klistra in den om hon tycker det är en bra ide.
    Ni får gärna skriva om den om ni kommer på något bättre att skriva men jag gör ett förslag i alla fall.

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49833531.html

Ni som har hållt på flera veckor kan ju skriva antal veckor, för mig blev det 0 veckor än så länge

• Matillin
    Parniara skrev 2010-01-07 10:29:06 följande:
    Jag började i juli. Alltså jag är ingen strikt lchfare, mer en tankeomställare. Såhär är det för mig: efter lågkalori, vv, viktklubb osv har jag i längden bara gått upp. Visst det funkar, man går ner i vikt för en tid. Men franför allt tänker jag på mat hela tiden när jag räknar saker. När jag i somras bestämde mig för att nu är det nog insåg jag att det handlar inte om vad jag väger om ett år, utan om 10 år. Inte en enda dag sen jag sa hej till smöret har jag så där fanatiskt tänkt på mat. Jag har blivit fri bantaroket...det är min hälsovinst. Sen att jag gått ner 6 kg på köpet är ju liksom bonus. Hrm detts ska jag skriva längre om på min blogg. Livsgnistan man får tillbaka av smör. läs detta:helenaslchf.blogg.se/2010/january/monstret-i-...
    Ja men det är ju huvudsaken att man behåller vikten i längden.
    Jag har inte heller lyckats behålla min vikt någon av gångerna jag gått ner med v-v
    Det går bra i början men sen går det någon vecka då jag frossar kakor och bullar.
    Känns som jag fått ätstörningar av att banta, men det är väl inte helt ovanligt.
    Och sen är det upp 2 kilo i taget vid varje sån frossperiod då jag inte bryr mig om vikten, och sen flera såna perioder så går jag upp efter som.
  • frökenskabb
    Matillin skrev 2010-01-07 10:38:31 följande:
    Ska vi göra en vikttråd och klistra in i www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49833531.htmlNi som har hållt på flera veckor kan ju skriva antal veckor, för mig blev det 0 veckor än så länge
    Vi har en viktlista som vi fyller i varje ny vecka, denna är från i början på veckan, bara att kopiera och fylla i med din vikt!
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      105.3        - 2.7         - 2.7                  4 dagar
  • lillie

Frökenskabb, då skriver man inte utgångsvikten där alltså utan nuvarande vikt?

• frökenskabb
    lillie skrev 2010-01-07 10:47:43 följande:
    Frökenskabb, då skriver man inte utgångsvikten där alltså utan nuvarande vikt?
    Ja precis, du skriver din nuvarande vikt. På totalt fyller du i hur mycket du gått ner sedan du började.
  • Matillin
    VIKTLISTA VECKA 1{#lang_emotions_cheers}

Namn                   Vikt          +/-         Totalt             Antal veckor
    sara1981              90,3          0              0                      0
    zaarah                  83,5          0              0                      0
    frökenskabb         63,4         -0,7          -3,8                   4
    cindorella              70,8          0             -3,2                   3
    Lindha                  121           -3,5         -3,5                   1
    Josefine                63,4         -1,6          -1,6                   1
    Sariat                   57.6            0             0                     0
    gemigsinnesro      105.3        - 2.7         - 2.7                  4 dagar
    Matillin                  81.5           0              0                    1 dag