• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • helene306
    Cam: Jag skulle tro som gemigsinnesro skriver, att det kan vara relaterat till missfallet. Annars tror jag det kan vara att du troligen har ätit fett och fått i dig aningens för mycket kolhydrater, det kan ge ett jädra magknip. Det fick jag. Första gången jag provade lchf trodde jag mer eller mindre att det var att tillsätta mer fett och grädde i maten och minska liiiite kolhydrater men annars äta som vanligt. Jag gick 1 månad med konstant ont i magen ...

När jag började med lchf åt jag mer än när jag hållt på ett tag. Mättnadskänslan var underbar och det är ju den som bidrar till att man inet känner sug och småäter. Kroppen har ingen anledning till mer bränsle när den inte är hungrig. Efter ett tag märkte jag att jag åt så mycket mindre mat än innan. Jag kommer ihåg att jag stekte isterband och gräddstuvade grönsaker. Hur 17 skulle jag hålla mig mätt på det där lilla?? När portionen var uppäten höll jag mig otroligt länge. Så skönt! Jag tror man äter mer i början för att kroppen stabiliserar sig med omställningen. Om man tänker efter äter man rätt mycket som "normalt". Dvs frukost 1, (ev frukost 2) mellanmål, lunch, mellanmål/fika, middag, kvällsmacka eller liknande. Man äter inet så mycket med lchf.
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Karo Lina

Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.

Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?

Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!

Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.

• gemigsinnesro
    Karo Lina skrev 2010-01-06 18:28:26 följande:
    Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.
    Tomat och paprika är inte så bra att äta men sallad och gurka är ofarligt. Du kan även äta blomkål,broccoli,gröna bönor o vitkål i måttliga mängder.
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-06 18:28:26 följande:
    Hej allihop. Kan jag få hänga med här? Jag började med LCHF idag. Först slängde jag ut alla mini-matlagningsgrädde etc som fanns i kylen och sen åkte jag och storhandlade. Massa ost, kött och feta mejeriprodukter.Men gud vad nervöst detta är. Aldrig har jag tryckt i mig så feta saker! Orkade inte ens äta upp hela portionen eftersom allt var så fett! Kan man verkligen gå ner i vikt av detta?Jag har bestämt mig för att ge det en vecka och har jag inte gått ner något då så går jag över till lågkalori-dieten igen för detta gör mig jättenervös!Sen undrar jag lite, får man verkligen äta vanliga grönsaker (typ tomat, paprika, sallad, gurka)? De har ju mer än 5% kolhydrater i sig.
    Jag är också ny.
    Nu ikväll var vi och storhandlade allt som jag sett på listor över vad man ska ha hemma så imorgon är D-dagen.
    Jag tänker precis som du att jag ska ge det 1 vecka för det känns otroligt att det ska funka när man bara äter fett.
    Har bara ätit efter v-v tidigare.
    Men funkar gör det ju uppenbarligen när man läser om hur mycket folk gått ner
    Det blir ju ett helt nytt mattänk för mig eftersom man är van att äta ris, pasta och potatis till i stort sett all mat.
    Och bröd är ju det som alltid gällt för mig som frukost.
    Ska bli jättespännande och se hur det funkar och om sötsuget blåser bort.
  • helene306

Ni som är precis nya, jag skulle råda er att ge det mer tid än 1 vecka. En del går inte ner i vikt på vågen och får resultat via att mäta sig.

Visst är det konstigt att äta fett men när man märker hur bra man mår börjar man ifrågasätta allt annat skit som finns i butikerna och som man tidigare stoppat i sig.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Joual

*kikar in*

Jag hoppas också att ni som är nya LCHF:are ger det mer än en vecka. Kroppen måste få ställa om från lågkalori till lågkolhydratkost, och det kan ta ett tag. Men tro mig - det funkar utmärkt i längden!
    Här är min middag idag: 
    Broccoli, fetaost, oliver, vitkål och harissakyckling. Gott, mättande och nyttigt! 
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-06 19:20:46 följande:
    Ni som är precis nya, jag skulle råda er att ge det mer tid än 1 vecka. En del går inte ner i vikt på vågen och får resultat via att mäta sig. Visst är det konstigt att äta fett men när man märker hur bra man mår börjar man ifrågasätta allt annat skit som finns i butikerna och som man tidigare stoppat i sig.
    Jag hoppas att det är så jag kommer känna.
    Och jo jag kommer säkert ge det mer än 1 vecka.
    Men är helt oförutberedd på hur det ska bli att bara äta fett, är som sagt helt nytt för mig så tänker att om man skulle må skit så ska jag i alla fall ge det en vecka.
  • Karo Lina

Får man dricka ett litet glas rödvin?

• Cam82
    gemigsinnesro skrev 2010-01-06 16:30:50 följande:
    Hm..men genomgår inte du ett tidigt missfall? Då har man ju ont i magen ett tag både före och efter själva missfallet. I alla fall har jag haft det vid båda mina missfall och de har varit tidiga missfall, (v5+3).  Jag skulle tro att ditt missfall är den troligaste saken till magvärk.
    Men det gör ju ont ovanför naveln, kan det ändå ha med det att göra?
  • Cam82
    helene306 skrev 2010-01-06 17:35:50 följande:
    Cam: Jag skulle tro som gemigsinnesro skriver, att det kan vara relaterat till missfallet. Annars tror jag det kan vara att du troligen har ätit fett och fått i dig aningens för mycket kolhydrater, det kan ge ett jädra magknip. Det fick jag. Första gången jag provade lchf trodde jag mer eller mindre att det var att tillsätta mer fett och grädde i maten och minska liiiite kolhydrater men annars äta som vanligt. Jag gick 1 månad med konstant ont i magen ...När jag började med lchf åt jag mer än när jag hållt på ett tag. Mättnadskänslan var underbar och det är ju den som bidrar till att man inet känner sug och småäter. Kroppen har ingen anledning till mer bränsle när den inte är hungrig. Efter ett tag märkte jag att jag åt så mycket mindre mat än innan. Jag kommer ihåg att jag stekte isterband och gräddstuvade grönsaker. Hur 17 skulle jag hålla mig mätt på det där lilla?? När portionen var uppäten höll jag mig otroligt länge. Så skönt! Jag tror man äter mer i början för att kroppen stabiliserar sig med omställningen. Om man tänker efter äter man rätt mycket som "normalt". Dvs frukost 1, (ev frukost 2) mellanmål, lunch, mellanmål/fika, middag, kvällsmacka eller liknande. Man äter inet så mycket med lchf.
    Ja det kan ju ha med det att göra, men det känns inte så eftersom det gör ont ovanför naveln, men det är ju bara att vänta och se, jag har fuskat lite idag eftersom jag fick så ont, men men det går nog bra ändå.