• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • gemigsinnesro
    cindorella skrev 2010-01-05 10:19:28 följande:
    tusan alltså, det har slutat röra på sig.. har stått stilll på samma vikt ett tag nu, dom första veckorna gick det ner några hekton varje dag.. antar bara det var vattenvikten som försvann då, och nu kommer den riktiga vikten. Men varför inte ens ett ruttet hekto ner? Jag äter ju så lite kolhydrater, är garanterat inte mer än 20 gram per dag.. Jag vill ju hinna ner några kilon till solsemestern! åååh suck..
    Du har nog hamnat på en "platå" helt enkelt. Kroppen har förlorat vikt och funderar nu på om den ska släppa mer vikt eller inte, om det är ofarligt så att säga. Enligt Skaldeman ska man då visa kroppen att svält inte råder och att det är ok att släppa vikt genom att äta ännu mer fett en period. Hoppas det löser sig i alla fall och att du fortsätter neråt om ett tag. Det är så tråkigt med platåer :)
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-05 10:02:19 följande:
    När jag började beställde jag böcker om lchf och läset på nätet för att få någorlunda grepp om lchf. Googla på lchf är mitt tips! Det är olika hur mycket kolhydrater man kan äta för att gå ner i vikt. Vill du gå ner fort är det väldigt lite kolhydrater du bör äta. Jag höll mig på ca 20-50 g kolhydrater/dag när jag körde. På 8-9 veckor gick jag ner 5,6 kilo och då unnade jag mig en liten lördagspåse, någon bulle/kaka och färskpotatis då och då. En jobbarkompis gick ner 5 kilo på lika många veckor och hon körde betydligt striktare än jag så det går att gå ner fort om man vill.
    Jag har börjat kika runt lite på nätet och tänker helt klart testa det här, verkar för dom allra flesta ge bra resultat snabbt vilket jag är ute efter.
    Tror inte att lchf skulle passa mig resten av livet, men det återstår väl att se.
    Gick din jobbarkompis också ner 5 kilo fast hon körde strikt och du fuskade lite?
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-05 11:54:23 följande:
    Jag har börjat kika runt lite på nätet och tänker helt klart testa det här, verkar för dom allra flesta ge bra resultat snabbt vilket jag är ute efter.Tror inte att lchf skulle passa mig resten av livet, men det återstår väl att se.Gick din jobbarkompis också ner 5 kilo fast hon körde strikt och du fuskade lite?
    Lchf är en livsstil och jag tror det är svårt att ha den som en tillfällig lösning. Då blir det upp och ner med vikten kan jag tro. Någon form av lchf-tänk måste man behålla om vikten ska stabiliseras. Jag tyckte inte det var svårt att leva efter lchf och jag såg det som mitt sätt att leva. Jag gillar egentligen inte frukter eller grönsaker i överflöd vilket VV propsar på. Man måste nog hitta en balans i fortsättningen.

Jag sommarjobbade bara med henne så jag vet inet hur mycket hon hade gått ner när vi skiljdes åt men hon körde strikt, riktigt strikt och fuskade ingenting. Jag fuskade Jag ville leva lite också och känna att allt inet blir förbjudet. Då sitter jag där och svullar ändå. Grejen är ju att allt sug försvann och det lockade inet att fuska längre. Visst jag åt lördagsgodis men påsen minskades från 30-40:- till 10:- och det höll jag mig väldigt nöjd på!
    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-05 12:15:44 följande:
    Lchf är en livsstil och jag tror det är svårt att ha den som en tillfällig lösning. Då blir det upp och ner med vikten kan jag tro. Någon form av lchf-tänk måste man behålla om vikten ska stabiliseras. Jag tyckte inte det var svårt att leva efter lchf och jag såg det som mitt sätt att leva. Jag gillar egentligen inte frukter eller grönsaker i överflöd vilket VV propsar på. Man måste nog hitta en balans i fortsättningen. Jag sommarjobbade bara med henne så jag vet inet hur mycket hon hade gått ner när vi skiljdes åt men hon körde strikt, riktigt strikt och fuskade ingenting. Jag fuskade Jag ville leva lite också och känna att allt inet blir förbjudet. Då sitter jag där och svullar ändå. Grejen är ju att allt sug försvann och det lockade inet att fuska längre. Visst jag åt lördagsgodis men påsen minskades från 30-40:- till 10:- och det höll jag mig väldigt nöjd på!
    Jo det kanske är så.
    Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast
    Men jag ska ge det ett försök.
    Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.
    Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.
    Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.
    Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.
    Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.
    Man får pröva sig fram
  • helene306
    Matillin skrev 2010-01-05 12:26:17 följande:
    Jo det kanske är så.Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast Men jag ska ge det ett försök.Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.Man får pröva sig fram
    Du kan ju glida in på en GI-variant sen om du ändå vill ha kolhydrater? Ibland kan jag sakna pasta eller en riktigt smarrig smörgås, jag rostade tex alltid fralla på söndagarna men det var inga problem att släppa det alls. De gånger jag fuskade protesterade magen (knip och ont) eller så blev jag illamående så i slutänden var valet inte så svårt. Men som sagt, var och en måste hitta sitt sätt att leva och få det att fungera.
    De gånger jag kört VV har jag blivit helt manisk och tänket "jag får inte äta det eller det eller det och jag har inga points kvar" Det har alltid slutat med att jag hoppat av eftersom jag varit vrålhungrig på kvällarna och är jag hungrig vill jag inte äta frukt eller havregrynsgröt. Så jag smååt, smååt och smååt istället. Allt skåpätande och sug försvann med lchf och jag ser det som den största vinsten. Nu i efterhand har jag märkt hur kolhydratkänslig jag är. Jag menar, mina +14 kilo bevisar det ganska väl och det kan jag inte skylla på bebis i magen  Det är alla kolhydrater jag stoppat i mig.
  • Cam82

Bara att fortsätta med strikt LCHF ett tag till, det blev ingen bebis, fick ett tidigt mf idag, trist medn tur att det kom på en gång istället för senare iaf.

• helene306
    Cam82 skrev 2010-01-05 15:34:50 följande:
    Bara att fortsätta med strikt LCHF ett tag till, det blev ingen bebis, fick ett tidigt mf idag, trist medn tur att det kom på en gång istället för senare iaf.
    Nä, NEJ!!
    Beklagar verkligen! Har ni försökt länge??
    Kram till dig!!
  • Saliro
    Cam82 skrev 2010-01-05 15:34:50 följande:
    beklagar verkligen men lycka till med fortsättning med lchf..
  • Saliro

så vad äter ni ikväll då? själv här blir det kålpudding sallad och champoin sås

• gemigsinnesro

Vi har haft tacomiddag härhemma. Jag gjorde ostchips åt mig själv då istället för tortillachips eller tacobröd. Jättegott.