• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • lillamye
    Cam82 skrev 2010-02-19 10:04:58 följande:
    Igår kväll hade jag så där ont i magen igen, har haft det 4-5 kvällar nu, jag har kört lchf sedan 11/11(omstart) från början fick jag tokont av att äta avocado, tror att det var den som gjorde det iaf, det konstiga är att magontet kommer runt 21 varje kväll. Vad tror ni? ska jag ta bort kaffet eller kokosfettet tex? Idag har jag ännu inte druckit kaffe, men är väldigt sugen, har heller inte använt kokosfett i teet, jag tog äggmjölk istället.
    vad är  äggmjölk?hur får man tag i kokosfett?
  • Sagalin
    numberone skrev 2010-02-19 09:16:55 följande:
    Är färska kryddor ok, som basilika, gräslök, persilja??
    Helt ok.

Men glöm inte att kolla bland dina kryddburkar, en del kryddblandningar innehåller socker. Sen undviker jag glutamat (E621) också. Jag mår inte bra av det.
  • helene306
    lillamye skrev 2010-02-19 10:07:42 följande:
    vad är  äggmjölk?hur får man tag i kokosfett?
    Man kan ersätta mjölk/grädde i kaffe/te med äggmjölk om man vet att man använder mycket mjölk/grädde under dagen och dte drar iväg med kolhydrater. Man kan dricka den som den är smaksatt med kanel, kardemumma, kakao, kaffepulver, vaniljpulver osv. också.

Äggmjölk:

3 ägg (jag tar bara äggulan)
    30 g smör/kokosfett
    3 dl kokande vatten

Ska jag ha en skvätt i kaffe/te brukar jag anpassa receptet och ta 2 av varje.

Kokosfett kan man köpa i hälsokostbutik eller i affären. Jag köper den som finns i affären och det finns delade meningar om den är bra eller ej men eftersom jag sällan är i stan och oftare i affären blir inte valet så svårt  Jag har kokosfett i teet på morgonen.
  • Felicia Adrian

Någon som har några bra idér på soppor utan tuggmotstånd i som är LCHF vänliga?

Sedan i söndags bara blivit värre och värre. Nu fått tid på onsdag nästan vecka för koloskopi för att se om det är Crohns Sjukdom jag har eller om det "bara" är IBS eller om det kan vara något annat...
    Men iaf kan jag inte äta fastföda då magen inte klarar det alls. Omeletten jag åt igår haverera min mage totalt på igen...

Men har tröttnat på buljong och fil.
    Och hjärnan fungerar inte som den skall just nu så står totalt still vad jag kan äta...

• lillamye

vad äter ni alla som käkar lchf?

vad är mkt bra och mättande?

jag käkar mkt ägg då jag älskar de men lite idetorka har man.

• numberone

Jag funderar på en del ostar..... ädelost och bavaria blue t.ex. är dem ok... ädelost är ju så gott som det är och i mat....

Ellen 080618, Agnes 090615
  • Lullisgirl
    lillamye skrev 2010-02-19 12:44:08 följande:
    vad äter ni alla som käkar lchf? vad är mkt bra och mättande? jag käkar mkt ägg då jag älskar de men lite idetorka har man.
    Kolla mattråden uppe i trådstarten. Där finns en tråd där alla skrivit vad dom ätit, brukar gå in där o kika när jag får idetorka. :)
  • Mamasnest

Får man hänga med här? Jag äter inte helt LCHF, men väldigt inspirerat av det. Jag har gått ner ca 5 kg på en dryg månad och kämpar vidare. Mår som en prinsessa och avstår inget jag inte kan vara utan.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • juzze
    lillamye skrev 2010-02-19 12:44:08 följande:
    vad äter ni alla som käkar lchf? vad är mkt bra och mättande? jag käkar mkt ägg då jag älskar de men lite idetorka har man.
    *Omeletter av olika slag
    *Äggsmör
    *Kött med bea eller någon annan god sås och sallad
    *Köttsfärsbiffar med gräddsås och grönt
    *Egna köttbullar med blomkålsmos
    *Tacogratäng
    *Korv med väldigt hög kötthalt och räksallad
    *Egna hamburgare med salladsblad som bröd, dressing, stekt lök och fet ost
    *keso a la malta
    *Lax med kall sås på creme fraiche, sparris
    *Räkor med aioli

Det finns hur mycket som helst. Kolla receptsidor för recept. Mycket bra och mättande är smör, feta mejeriprodukter, kött/fisk/kyckling, ägg.. I diverse kombinationer.
  • juzze
    Mamasnest skrev 2010-02-19 12:51:49 följande:
    Får man hänga med här? Jag äter inte helt LCHF, men väldigt inspirerat av det. Jag har gått ner ca 5 kg på en dryg månad och kämpar vidare. Mår som en prinsessa och avstår inget jag inte kan vara utan.
    Självklart. Hej på dig!