• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • jolan27

Idag så prövade jag en grej som jag läste på Anna Jacobssons blogg för ett tag sedan. Jag tycker ibland att man kör fast lite i variation på tillbehör till köttet el kycklingen så därför tänkte jag ge detta en chans och det var verkligen KANONGOTT!!! Strima vitkål och stek i olivolja, soja och en liten skvätt sambal. Wow säger jag bara! Till det åt jag en grillad fläskkotlett och en klick majjo. Mums! Ett hett tips.

• isvinter

Verkar vara många sockerberoende som använder sig av den här dieten. Själv är jag inget för sött direkt. Min last är däremot salt, dvs chips och sådant skräp. Om det tex blivit ris över kan jag dränka det med soya och äta, har grillkrydda på knäckebrö osv. Skulle kunna äta upp en hel ost bara för att ha nåt o tugga på haha. Innan barnet kom jag undan med nästan allt, åt pizza var och varannan dag. Men detta funkar ju inte längre (tydligen:)... Tror ni denna kost/diet är något för mig, tar den bort suget?

• WillElv

Har inte läst tråden och undrar om ngn vänlig själ kan har lust att berätta för mig vad det är för skillnad på GI-metoden & LCHF??

Tack

• Ogift Fru
    WillElv skrev 2010-01-14 16:13:54 följande:
    Har inte läst tråden och undrar om ngn vänlig själ kan har lust att berätta för mig vad det är för skillnad på GI-metoden & LCHF??Tack
    GI-metoden "tillåter" långsamma kolhydrater medan LCHF går ut på att inte äta kolhydrater alls (eller åtminstone så lite som möjligt).
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru
    isvinter skrev 2010-01-14 16:09:58 följande:
    Verkar vara många sockerberoende som använder sig av den här dieten. Själv är jag inget för sött direkt. Min last är däremot salt, dvs chips och sådant skräp. Om det tex blivit ris över kan jag dränka det med soya och äta, har grillkrydda på knäckebrö osv. Skulle kunna äta upp en hel ost bara för att ha nåt o tugga på haha. Innan barnet kom jag undan med nästan allt, åt pizza var och varannan dag. Men detta funkar ju inte längre (tydligen:)... Tror ni denna kost/diet är något för mig, tar den bort suget?
    Jag har varit både chips- och sockerberoende och LCHF har tagit bort det suget för mig iaf.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • TheLove

Hej hej! Får man göra er sällskap?

Själv är jag ej i behov av dieten men har alltid ätit ganska mycket fett och lite kolhydrater så detta är en diet jag tror på. Har dock en sambo som är överviktig och behöver lite tips på vad som man ska utesluta om man använder denna metod...

Är det mycket kolhydrater i morötter, kålrot, rotselleri och liknande? Är det ok att äta i denna diet? Kan man reda en sås eller stuvning på lite vetemjöl eller ska man reda med något annat? Vad?

Hoppas det är ok att jag frågar här?

• Matillin
    TheLove skrev 2010-01-14 18:53:30 följande:
    Hej hej! Får man göra er sällskap?Själv är jag ej i behov av dieten men har alltid ätit ganska mycket fett och lite kolhydrater så detta är en diet jag tror på. Har dock en sambo som är överviktig och behöver lite tips på vad som man ska utesluta om man använder denna metod... Är det mycket kolhydrater i morötter, kålrot, rotselleri och liknande? Är det ok att äta i denna diet? Kan man reda en sås eller stuvning på lite vetemjöl eller ska man reda med något annat? Vad? Hoppas det är ok att jag frågar här?
    lchf betyder att du ska utesluta all mat som innehåller mer än 5 g kolhydrater per 100 gram i stort sett.
    Vet ej exakt hur mycket rotfrukter innehåller men man ska inte äta det och inte heller något vetemjöl eller bröd, pasta, ris, potatis, socker.
  • WillElv
    Ogift Fru skrev 2010-01-14 16:52:19 följande:
    GI-metoden "tillåter" långsamma kolhydrater medan LCHF går ut på att inte äta kolhydrater alls (eller åtminstone så lite som möjligt).
    TACK!!!
  • Fru Gustavsson

Ogift fru: WOOOW!!! Gud vad inspirerad jag blir av din historia!!! Jag gick upp 25 kilo när jag träffade sonens pappa, sedan dök det på 30 kilo till under graviditeten. Efter graviditeten gick jag snabbt ner de 30 grav- kilona men 25 resterande satt som fastnaglade till jag började med LCHF. Jag har gått ner 15 nu men vill bli av med åtminstone 15 till...
    Men återigen STORT GRATTIS TILL DINA MINUSKILON!!!

Funderingar...

Skinnet på magen är så himlans jobbigt, det sitter där det sitter och väger antagligen massor. Har försökt läsa mig till någon mirakelträning eller tablett som bara kan radera detdär skinnet men det enda jag kommer fram till hela tiden är bukplastik...
    Jag har hört att vissa landsting beviljar sådana om vecket är mer än 7 cm djupt i hänget, men det är inget jag går och räknar med...

En väninna säger att "plankan" ska kunna ge en tillbaka dendär muskeln som förslappade sig under graviditeten, samt att en bra gördel kan underlätta, men vete fanken om det hjälper när man är ett hängbukssvin som jag är... nån som vet??

I ren desperation snubblade jag över en träningscoach på nätet som hävdar att nånting som heter "Gotu kola" eller nåt sådant ska "äta" överflödsskinn?

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Penno

Fick ett riktigt chokladsug i kväll så jag blandade vispad grädde, äggvita, äggula och 70% mintchoklad. Kan säga att mitt sug är definitivt borta efter detta! Kändes extremt onyttigt och blev alldeles för mycket kolisar... fy på mig!