• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Lullisgirl
    Fantastic 4 skrev 2010-01-13 17:03:07 följande:
    Tänkte hacka på er!!! Har ätit LCHF förut och gick då ca 9 kg på 4 mån. Nu e jag taggad att bli av m resten !!!
    Välkommen! :)
    Har du mycket kvar att gå ner. Höll du vikten efter du gick ner som där 9? Jag har just börjat (2 veckor sen) och folk ser redan på mig att jag tappat vikt. Jag väger mig inte utan bara mäter midjan. Blir hispig av vågen.
  • Matillin
    Lullisgirl skrev 2010-01-13 17:21:27 följande:
    Välkommen! :) Har du mycket kvar att gå ner. Höll du vikten efter du gick ner som där 9? Jag har just börjat (2 veckor sen) och folk ser redan på mig att jag tappat vikt. Jag väger mig inte utan bara mäter midjan. Blir hispig av vågen.
    Du får skriva in dina mått i stället i viktlistan
    Hur mycket har det ändrats?
    Jag har nog mist ungefär 2 cm i midjan sen jag började förra torsdagen.
    Ska skriva in min vikt imorgon efter vägningen, ska bli spännande och se hur mycket det blir.

Gjorde fläskpannkakan till middag, helt ok men jag kände precis som när jag gjorde den vanliga pannkakan att jag blir illamående och får ont i magen av allt fett?
    Börjar bli lite fetttrött
    Imorgon blir det fil med hallon till frukost i stället för stekta ägg.

Får man äta kakao om det handlar om max ½ dl?
    Fick ett recept av en kollega idag som innehöll det?
  • Ogift Fru
    Matillin skrev 2010-01-13 17:29:25 följande:
    Du får skriva in dina mått i stället i viktlistan Hur mycket har det ändrats?Jag har nog mist ungefär 2 cm i midjan sen jag började förra torsdagen.Ska skriva in min vikt imorgon efter vägningen, ska bli spännande och se hur mycket det blir.Gjorde fläskpannkakan till middag, helt ok men jag kände precis som när jag gjorde den vanliga pannkakan att jag blir illamående och får ont i magen av allt fett?Börjar bli lite fetttrött Imorgon blir det fil med hallon till frukost i stället för stekta ägg.Får man äta kakao om det handlar om max ½ dl?Fick ett recept av en kollega idag som innehöll det?
    Kakao är väl inget NONO? Eftersom mörk choklad är OK. Dela gärna med dig av såna recept! I LOVE CHOKLAD!!!
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Matillin

Hur ska maten vara uppdelad under dagen?
    Hur stor procentdel ska vara kolhydrater, protein, fett?

• Matillin
    Ogift Fru skrev 2010-01-13 17:42:42 följande:
    Kakao är väl inget NONO? Eftersom mörk choklad är OK. Dela gärna med dig av såna recept! I LOVE CHOKLAD!!!
    Det är 10 kolhydrater i kakao, men i små mängder kanske det är ok?
    Minns inte exakt receptet nu bara för det, men det var avokado som man mosar, pressad citronsaft, kakao och något mer, hjärnsläpp.
    Skyller på kosten är helt tom i huvudet .-)
  • Ogift Fru
    Matillin skrev 2010-01-13 17:47:18 följande:
    Det är 10 kolhydrater i kakao, men i små mängder kanske det är ok?Minns inte exakt receptet nu bara för det, men det var avokado som man mosar, pressad citronsaft, kakao och något mer, hjärnsläpp.Skyller på kosten är helt tom i huvudet .-)
    I vårat hem anses det vara en välsignelse att vara lite "off" på hjärnverksamhetssidan (blir lätt kaotiskt med alla barn som busar), så här skyller vi inte på kosten utan säger att det är tack vare den.

Ang dagsupplägget har jag inte den blekaste, faktiskt.
    Kan tänka mig att det kan vara så att man ska äta minst kolhydrater på morgonen för att starta kroppens kolhydratförbränning, emn vet som sagt vad inte säkert.
  • Ogift Fru

Tror att Kakao är ok. Använder man bara lite så blir det ju som krydda, och även om du har i 100 g så får du ju bara i dig 10 g kolhydrater. Kan man gott lyxa till det med ibland.

• Ela007

Hej!
    Okej, har bestämt mej, jag hänger på er. Har varit VV:are innan så det känns mycket konstigt att köra Lchf. Jag gick då ner ca 12 kilo på 5 månader så jag vill ju på någotvis att detta ska ge samma resultat....HOPPAS!!!!

Är oxå en chokladare, har ni något tips?
    Pannkakan har jag gjort ett par gånger innan, tycker den är god.

Nu blir det ut en liten stund med min Tuva i vagnen!
    TILL SOMMAREN SKA JAG VARA SMAL!!! jag har ca 10-15 kilo att gå ner, snälla peppa mej och säg att det inte är omöjligt!

Har ni börjat tappa direkt eller tar det ett tag. Jepp frågorna är många.

• Ogift Fru
    Ela007 skrev 2010-01-13 17:54:27 följande:
    Hej!Okej, har bestämt mej, jag hänger på er. Har varit VV:are innan så det känns mycket konstigt att köra Lchf. Jag gick då ner ca 12 kilo på 5 månader så jag vill ju på någotvis att detta ska ge samma resultat....HOPPAS!!!!Är oxå en chokladare, har ni något tips?Pannkakan har jag gjort ett par gånger innan, tycker den är god.Nu blir det ut en liten stund med min Tuva i vagnen!TILL SOMMAREN SKA JAG VARA SMAL!!! jag har ca 10-15 kilo att gå ner, snälla peppa mej och säg att det inte är omöjligt!Har ni börjat tappa direkt eller tar det ett tag. Jepp frågorna är många.
    Det där med att tappa är väldigt individuellt. Kan ta upp till ett par veckor innan kroppen kommer in i Ketos och börjar förbränna fettet i kroppen. Vätskan brukar man kunna tappa ganska fort och man känner sig ofta smalare pga av det.
    För mig har LCHF inneburit att jag kan äta mat utan att känna mig uppblåst och däst efteråt.

Välkommen i gänget!