• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson

Lovelyy: nej ingen frukt, det innehåller fruktos (socker)

Sariat: hmm... jobbigt läge! Vad är TY? Kan det vara finncrispen (som ska vara harmlös) som spökar? Tänker om det är det faktum att det är bröd som sätter griller i huvudet? För mkt grönsaker?

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Fru Gustavsson

såser reder jag inte alls, det räcker så bra med grädde eller creme fraiche för att tjocka till dem

• sariat

ty=turkisk youghurt

jag har ingen aning.. men det blir kanske bättre med tiden..
  • Fru Gustavsson

jag igen kom på att många hamnar i dödläge när de äter för mkt grädde...

• Fru Gustavsson

(har inget bättre för mig idag än att skriva av mig här, verkar det som)
    När jag har hamnat i platåer äter jag extra mycket fett och drar ner ordentligt på mjölkprodukter, äter massa makrill/annan fet fisk, fett kött med smör, bacon. Alltså "fakirar" lite för att få nåt kilo att lossna...

• jolan27
    Lovelyy: Jag tränar ung som jag gjort tidigare...alltså inga ändringar på den punkten. Det brukar oftast bli mellan 2-4 pass/v. Däremot så försöker jag promenera lite mer än jag brukar. Frukt anses väll inte vara okej som jag förstått det. En del smyger in frukt när de kört LCHF ett tag men då är det de frukterna med lägst kh.

Sariat: Vad märkligt. Du verkar ju få i dig tillräckligt under dagen. Fast jag har oxå ett väldigt sug på kvällarna. Hoppas d går över!

jag af: Förra svängen som jag uteslöt kh så körde jag efter Skaldemans ord. Hans böcker är jättebra och jag köpte själv den han skrivit anpassat just till kvinnor. Kanon! Man fick verkligen en förståelse för vad som händer i kroppen och vad man ska tänka på. Där fanns även en hel del recept och tips på hur man ska lägga upp måltiderna.

Jag tycker att det är svårt när man är bortbjuden eller när man går ut och äter. Jag vill verkligen inte synda men ibland så känns det som att man inte har ngt val. Numera så brukar jag faktiskt äta lite innan vi åker bort så jag inte behöver trycka en massa kh i onödan. 

• jagäraf
    En Liten Blå skrev 2010-01-14 22:05:49 följande:
    (har inget bättre för mig idag än att skriva av mig här, verkar det som)När jag har hamnat i platåer äter jag extra mycket fett och drar ner ordentligt på mjölkprodukter, äter massa makrill/annan fet fisk, fett kött med smör, bacon. Alltså "fakirar" lite för att få nåt kilo att lossna...
    Platåer är enl Skaldeman naturligt, ett sätt för kroppen att så att säga kolla läget. Men de ska tydligen inte kunna inträffa om man har mycket övervikt, i så fall beror de helt enkelt på att man fuskat. Annars kan man bara ha tålamod och vänta ut platåerna eller så sätter man in extra fett för att få igång fettförbränningen igen.

Frukt är inte tillåtet och finncrisp är tyvärr inte heller att rekommendera trots det låga kolhydratinnehållet. Varje skiva innehåller 4 kolhydrater men per 100 gram är det betydligt mer och det är det man bör sträva efter, att hålla sig under 5 gram/100 gram alltså,
  • jagäraf
    En Liten Blå skrev 2010-01-14 22:02:18 följande:
    såser reder jag inte alls, det räcker så bra med grädde eller creme fraiche för att tjocka till dem
    Man kan reda med lite philadelphiaost om man vill. Annars vänjer man sig med tunna såser efter ett tag.
  • Fru Gustavsson
    jagäraf skrev 2010-01-14 22:14:26 följande:
    Platåer är enl Skaldeman naturligt, ett sätt för kroppen att så att säga kolla läget. Men de ska tydligen inte kunna inträffa om man har mycket övervikt, i så fall beror de helt enkelt på att man fuskat. Annars kan man bara ha tålamod och vänta ut platåerna eller så sätter man in extra fett för att få igång fettförbränningen igen.Frukt är inte tillåtet och finncrisp är tyvärr inte heller att rekommendera trots det låga kolhydratinnehållet. Varje skiva innehåller 4 kolhydrater men per 100 gram är det betydligt mer och det är det man bör sträva efter, att hålla sig under 5 gram/100 gram alltså,
    aha, mer intressant skaldeman-läsning, gudars så bra! men jag har verkligen inte fuskat de gånger jag hamnat i dödläge, utan har varit så strikt som jag är alltsomoftast.. ja jag sätter in extra fett och det river igång processen igen, funderar på att dra till en sån i veckan, känns som magen är tyngre än nånsin förr och det är en trååkig känsla.