• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson
    Penno skrev 2010-01-14 21:05:12 följande:
    Fick ett riktigt chokladsug i kväll så jag blandade vispad grädde, äggvita, äggula och 70% mintchoklad. Kan säga att mitt sug är definitivt borta efter detta! Kändes extremt onyttigt och blev alldeles för mycket kolisar... fy på mig!
    äsch skitsamma, det är som jag säger: har man ett sug som inte vill gå över är det bättre att frossa och sedan gå vidare

Vad har ni käkat idag? (Anna Jacobssons vitkål måste jag klart testa!!!)

här såg det ut såhär:

frulle: 2 kokta ägg med smör och gräddkaffe (för liiite, blev hungrig som en gnu kort därefter)
    lunch: 2 bratwurst med keso
    middag: torskfilé med grädde och chilicremefraiche och ost, åt upp hela alltet!! Skyller på stundande tant röd
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • sariat

nu har jag ätit detta i 1,5 vecka och jag är fortfarande alltid hungrig tycker jag. Vad kan vara fel? 

tycker jag gör inget annat än att äta.. känner sånt hungersug i magen hela tiden. Jag kan inte äta för lite fett... det fullkomligt dryper fett om maten ju. Äter mkt smör och ost. Mkt TY med vispad grädde ..o rejält med smör i maten jag lagar. blir proppmätt när jag äter och sen en stund efter kommer det förbannade suget igen..
    någon som har nån tanke om vad som är "fel"?
    man ska ju vara mätt hela tiden sägs det.. på måndag när det är vägdag slår jag vad om att jag gått upp istället... känner mig fetare
  • Fru Gustavsson

Sariat: hur ser en vanlig dag ut för dig? Frulle, lunch, middag?

• jagäraf

Har inte läst i tråden särskilt mycket men vill komma med ett tips. Jag har börjat läsa "Ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman (39:- hos Bokus) och fått massor av tips. Har ätit LCHF i ca ett år men uppenbarligen missat en del "matnyttiga" tips som boken ger. T ex kan man skippa frukost och ta en längre promenad och med hjälp av det gå ned de sista kg som brukar vara så svåra att gå ned.

Och om man vill fuska lite, kanske t e x dricka lite vin så är det helt okej - om man gör det efter en lchf-måltid. Absolut inte före för då blockeras fettförbränningen. Dricker man det efter en måltid med ordentligt med fett så händer i princip ingenting.Sånt hade i alla fall inte jag en aning om.  Läs den, är mitt tips som sagt.

• jagäraf

Missade att skriva att den längre promenaden alltså ska vara på fastande mage.

• Fru Gustavsson
    jagäraf skrev 2010-01-14 21:52:29 följande:
    Har inte läst i tråden särskilt mycket men vill komma med ett tips. Jag har börjat läsa "Ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman (39:- hos Bokus) och fått massor av tips. Har ätit LCHF i ca ett år men uppenbarligen missat en del "matnyttiga" tips som boken ger. T ex kan man skippa frukost och ta en längre promenad och med hjälp av det gå ned de sista kg som brukar vara så svåra att gå ned.Och om man vill fuska lite, kanske t e x dricka lite vin så är det helt okej - om man gör det efter en lchf-måltid. Absolut inte före för då blockeras fettförbränningen. Dricker man det efter en måltid med ordentligt med fett så händer i princip ingenting.Sånt hade i alla fall inte jag en aning om.  Läs den, är mitt tips som sagt.
    tack för bra tips! sugen på hans bok... billigt med 39 spänn!!!
  • TheLove
    Matillin skrev 2010-01-14 19:31:07 följande:
    lchf betyder att du ska utesluta all mat som innehåller mer än 5 g kolhydrater per 100 gram i stort sett. Vet ej exakt hur mycket rotfrukter innehåller men man ska inte äta det och inte heller något vetemjöl eller bröd, pasta, ris, potatis, socker.
    Tack för ditt svar... Då har jag lite mer koll i alla fall :)Frukt, är det okej?  Läste någonstans att man skulle undvika det och någonstans att man kunde äta mycket frukt... Vad reder ni såser med?
  • sariat

Frukost: Gräddkaffe, TY med vispad grädde o kanel 1 finn crisp med 3 cm bregott, 5 skivor ost och gärna en tjock skiva brieost på det=)

mellanmål: gräddkaffe.. ost..
    lunch: rester från gårdagen typ.. moussaka..ingen potatis utan bara aubergine..
    mellanmål: gräddkaffe.. . finncrisp igen med samma som morgonen
    kvällsmat: ja.. fläskfile o gräddsås.. broccoligratäng
    sen är jag så sugen på kvällen.. så då blir det gärna ty m vispgrädde o kanel igen.. tycker det är så gott.. fläskasvålar kan jag också trycka i mig..men 30 minuter efter känns det som sug i magen igen.. jag är inte sugen i munnen utan det är i magen det känns.. obehagligt..
  • sariat

förta veckan gik jg ner 2.7 kg så det va ju toppen men denna känns inte helt hundra..

har börjat träna.. kan det vara därför magen strejkar?
  • TheLove

Just det, en fråga till... Hur tränar ni eller är det bara kosten ni ändrat?