• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Matillin
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 16:17:33 följande:
    Fast inte riktigt... Svålen sitter precis under skinnet på grisen.Har man tur så kan man få tag på en fin skinkstek med svålen kvar.Då skårar man den i tärningsstora rutor innan man sätter in steken i ugnen, och så saltar man. Blir krispigt och supergott!Jag hade turen att ha föräldrar som födde upp och slaktade grisar själva när jag var liten, så vi ungar slogs jämt om svålen.
    Haha, ok

Jag har haft ont till och från i magen sen jag började med den här kosten.
    Gör ont på vänster sidan om magen, känns som det är precis där magsäcken sitter.
    Borde man ha ont där och vad kan det bero på om någon vet?
  • Ogift Fru
    Matillin skrev 2010-01-15 16:19:02 följande:
    Haha, ok Jag har haft ont till och från i magen sen jag började med den här kosten.Gör ont på vänster sidan om magen, känns som det är precis där magsäcken sitter.Borde man ha ont där och vad kan det bero på om någon vet?
    Kan bero på att din mage inte är van vid så mycket fett. Steker du mycket av din mat? För det kan bli för mycket på en gång för magen, eftersom maten är fetare än den är van vid. Isf kan man bara börja ugnsteka eller koka mat en period.

Vatten är också superviktigt. Jag får ont i magen med en gång om jag dricker för lite. Blir för starkt med allt fett.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Matillin
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 16:31:17 följande:
    Kan bero på att din mage inte är van vid så mycket fett. Steker du mycket av din mat? För det kan bli för mycket på en gång för magen, eftersom maten är fetare än den är van vid. Isf kan man bara börja ugnsteka eller koka mat en period.Vatten är också superviktigt. Jag får ont i magen med en gång om jag dricker för lite. Blir för starkt med allt fett.
    Jag tycker jag har druckit mycket men behöver kanske få i mig ännu mer.
    Inte ätit så mycket idag heller känns nästan värst då när man är hungrig men det är inget jag är van att ha annars när jag är hungrig?
    Kanske är så att magen reagerar på allt fett helt enkelt.
  • Matillin

Angående mitt recepet jag länkade till så kan man ju då ersätta mjölken till största del av grädde, och ha i fiberhusk i stället för vetemjöl tänkte jag.

• jagäraf
    Matillin skrev 2010-01-15 16:19:02 följande:
    Haha, ok Jag har haft ont till och från i magen sen jag började med den här kosten.Gör ont på vänster sidan om magen, känns som det är precis där magsäcken sitter.Borde man ha ont där och vad kan det bero på om någon vet?
    Jag vet inte hur länge du hållit på men jag fick också ordentligt ont i magen under en tid några veckor efter jag börjat. Jag tror nästan det var gallan som fick lite spader eller kanske rensade ur av kosten. Jag hade också ont på vänster sida och mådde även illa. Det gick över efter några dagar/någon vecka och har inte återkommit.
  • Karo Lina
    Ogift Fru skrev 2010-01-15 11:04:08 följande:
    Ajajaj! Hade du inte ont i magen?! Här är det inte försoppning som är problemet iaf. Får racermage av LCHF-maten. Skönt att du kom på vad det var som "stoppade" (förlåt, kunde inte låta bli ) din viktminskning.
    Jag hade hyteriskt ont i magen, trodde det var en äggstock som vridit sig runt sin egen axel för det kom som fruktansvärda knip i intervaller!
    Nu tar jag laktulos varje dag trots att det är som sirap!
  • jolan27

Här är en till som kan känna av magen till o från. Dock inte hysteriskt ont utan mer som illamående. Tror starkt på att det kan bero på fettmängden.

• Matillin

Min moussaka vart helt ok, skippa fiberhusken ifall ni gör den bara
    Men jag börjar bli riktigt trött på allt fett.
    Känns inte som att någonting jag äter är riktigt gott längre, känner liksom inte smasken vad gott det här är.
    Kanske är jag som lagar fel mat tar gärna emot tips på något ni gillar?
    Kyckling blir jag aldrig trött på men saknar kolhydrater idag

Usch sen ska jag iväg till jobbet och jobba natt snart, stekte med 4 ägg så jag har något att äta på.
    Det skulle jag också vilja ha tips på något man kan äta som går fort att tillaga?
    Man är ju van att kunna smöra sig en smörgås, hälla upp lite flingor och mjölk som går på 1 min och som är gott när man bara är sådär småhungrig.
    Man vill ju inte äta varm lagad mat hela tiden som inte är sallad?
    Tips?

• Penno

Matillin: Varför inte desta LCHF brödet. Är tydligen väldigt lite kolhydrater per skiva i det. Enligt receptet som jag gjorde efter är det bara 1.1 kolhydrat/skiva, hur bred nu en skiva är ;) sen smör, skinka o ost på detta. Mums!

• musli
    sariat skrev 2010-01-15 12:48:29 följande:
    Mattilin: Nä det är aubergine.. jag gjord een variant på det i förrgår.. SKITGOTT. lchf-kost.blogspot.com/2008/07/aubergine-fyll... här e receptet.. super tyckte jag.mannen gillade också det.. och han brukar inte tycka om aubergine
    Jag varvar aubergine och squash med köttfärsen i moussaka. Blir super-gott!
    Hanna 050511 & Elias 090910