• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Matillin
    Penno skrev 2010-01-15 19:42:32 följande:
    Matillin: Varför inte desta LCHF brödet. Är tydligen väldigt lite kolhydrater per skiva i det. Enligt receptet som jag gjorde efter är det bara 1.1 kolhydrat/skiva, hur bred nu en skiva är ;) sen smör, skinka o ost på detta. Mums!
    Jo jag ska testa att baka det igen såg att det fanns fler recept tyckte inte det jag gjorde var speciellt spännande
    musli skrev 2010-01-15 21:09:43 följande:
    Jag varvar aubergine och squash med köttfärsen i moussaka. Blir super-gott!
    Det ska jag nog också testa, kanske blir godare.
  • NoMercy
    Matillin skrev 2010-01-15 21:50:40 följande:
    Jo jag ska testa att baka det igen såg att det fanns fler recept tyckte inte det jag gjorde var speciellt spännande Det ska jag nog också testa, kanske blir godare.
    Du har inte kört så länge va?
    Efter några veckor så blir man mindre hungrig. När jag var i toppform med LCHF kanske jag åt nåt ordentligt 2 gånger om dagen. Sen kunde det bli nån näve nötter, turkisk yoghurt med hallon, några ostskrivor med bregott. Fick jag bara kaffe eller te under dagen så var jag så nöjd så.
    men det är kämpigt i början, mat är så socialt också så det är svårt innan man hittar flytet.
    Den som sa de den kan va de.....
  • Matillin
    NoMercy skrev 2010-01-15 21:59:54 följande:
    Du har inte kört så länge va?Efter några veckor så blir man mindre hungrig. När jag var i toppform med LCHF kanske jag åt nåt ordentligt 2 gånger om dagen. Sen kunde det bli nån näve nötter, turkisk yoghurt med hallon, några ostskrivor med bregott. Fick jag bara kaffe eller te under dagen så var jag så nöjd så. men det är kämpigt i början, mat är så socialt också så det är svårt innan man hittar flytet.
    Jo jag har bara hållit på i 8 dar.
    Jag är egentligen inte så jättehungrig heller, eller vissa dagar men sen äter jag något och så känner jag mig mätt direkt.
    Det är lite av problemet att jag senaste dagarna inte tycker maten jag äter är god, men jag är sällan sugen på något annat specifikt.
    Det jag har saknat mest är typ mjölk och flingor, banan, havregrynsgröt och sånt lite fräshare mat men inte potatis ris och pasta.
    Är liksom trött på all lagad mat med massa fett, vill äta någonting kallt och gott som inte innehåller sallad, vilket är gott med som jag äter två g varje dag

Idag köpte jag mörk choklad för första gången och åt några bitar.
    Fast egentligen var jag inte så där supersugen på det heller, inte som jag brukar vara, kändes mest som jag köpte det av gammal vana *skumt*
  • Karo Lina
    Matillin skrev 2010-01-15 22:55:28 följande:
    Jo jag har bara hållit på i 8 dar. Jag är egentligen inte så jättehungrig heller, eller vissa dagar men sen äter jag något och så känner jag mig mätt direkt. Det är lite av problemet att jag senaste dagarna inte tycker maten jag äter är god, men jag är sällan sugen på något annat specifikt. Det jag har saknat mest är typ mjölk och flingor, banan, havregrynsgröt och sånt lite fräshare mat men inte potatis ris och pasta. Är liksom trött på all lagad mat med massa fett, vill äta någonting kallt och gott som inte innehåller sallad, vilket är gott med som jag äter två g varje dag Idag köpte jag mörk choklad för första gången och åt några bitar. Fast egentligen var jag inte så där supersugen på det heller, inte som jag brukar vara, kändes mest som jag köpte det av gammal vana *skumt*
    När jag är sugen på något riktigt fräscht brukar jag äta en halv gul paprika, ev doppar jag i guacamole. Det är så saftigt och krispigt och gott med paprika. Även gurkstavar är gott!
    Så länge man håller koll så man inte äter för mycket är ju grönsaker en bra grej att lägga de få kolhydraterna man äter på.
  • NoMercy
    Matillin skrev 2010-01-15 22:55:28 följande:
    Jo jag har bara hållit på i 8 dar. Jag är egentligen inte så jättehungrig heller, eller vissa dagar men sen äter jag något och så känner jag mig mätt direkt.Det är lite av problemet att jag senaste dagarna inte tycker maten jag äter är god, men jag är sällan sugen på något annat specifikt.Det jag har saknat mest är typ mjölk och flingor, banan, havregrynsgröt och sånt lite fräshare mat men inte potatis ris och pasta.Är liksom trött på all lagad mat med massa fett, vill äta någonting kallt och gott som inte innehåller sallad, vilket är gott med som jag äter två g varje dag Idag köpte jag mörk choklad för första gången och åt några bitar.Fast egentligen var jag inte så där supersugen på det heller, inte som jag brukar vara, kändes mest som jag köpte det av gammal vana *skumt*
    Det är ju mkt gamla vanor man måste jobba bort. Första vändan jag körde LCHF gick det väldigt lätt, men så trillade jag tebax..och sen har det varit svårare. Men samtidigt så vet jag ju att kommer jag bara över det här första så går det så mkt enklare sen. En kopp te, med eller utan grädde räcker för att jag ska bli nöjd,  mkt smak av nåt annat kan man få där. Men kan bli väldigt sugen på frukt ibland. Men går jag i mål med vikten så kan jag äta nån frukt då och då sen. Nötter tycker jag om, paranötter har lågt med kolisar. Lite yoghurt med hallon som jag skrev. Men dra ner lite på fettet om det är jobbigt att äta, hellre det och var kvar i tänket ett tag så kan du säkert öka på fettet sen igen. Lite kokosfett extra nånstans här och där så får du ändå i dig.
    Den som sa de den kan va de.....
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-15 22:57:41 följande:
    När jag är sugen på något riktigt fräscht brukar jag äta en halv gul paprika, ev doppar jag i guacamole. Det är så saftigt och krispigt och gott med paprika. Även gurkstavar är gott!Så länge man håller koll så man inte äter för mycket är ju grönsaker en bra grej att lägga de få kolhydraterna man äter på.
    Äter du någon frukt?
    Har för mig att jag läste att 1 frukt om dagen max är ok?
    Det har jag hållt mig borta ifrån men det kanske annars skulle vara något att börja med?
    Typ en mandarin om dagen?
  • jagäraf

Macadamiannötter ska visst vara bland de bästa. Mycket feta och få kolhydrater. Jordnötter bland de sämsta men jag har ätit rejäla mängder såna och ändå gått ned.

• Karo Lina
    Matillin skrev 2010-01-15 23:00:37 följande:
    Äter du någon frukt? Har för mig att jag läste att 1 frukt om dagen max är ok? Det har jag hållt mig borta ifrån men det kanske annars skulle vara något att börja med? Typ en mandarin om dagen?
    Nej jag äter ingen frukt än, men kommer absolut göra det sen när jag gått ner lite mer i vikt. Clementiner innehåller ungefär 5g kh/st så det är ju inte så mycket.

Idag köpte jag alpro soyayoughurt, den innehåller 2,8g kh/100g och kändes väldigt fräsch att äta på morgonen! Du kanske kan hacka paranötter som är den mest kh-fattiga nöten jag hittat så får du lite "fil med flingor känsla".
  • jagäraf

I Annika Dahlqvist och Airams lchf-kokbok finns ett recept på musli som är riktigt god.

• Fru Gustavsson

har ni ätit idag?
    här såg det ut som såhär:

frulle: en chorizo och två kokta ägg, gräddkaffe
    lunch: några valnötter och en påse miniölkorv (bussen hem från stan, vrålhungrig!!!)
    middag: kebabsallad på lokala pizzerian
    kväll: gräddkaffe

har bunkrat hem fläskkotletter, ägg, fläskfärs, för nästa vecka börjar min sista praktik och dagarna de närmsta fyra månaderna kommer bli sjukligt låååånga. Ska laga massa fläskpannkaka och annat och frysa in i helgen.

Hur man än vänder sig har man arslet bak