• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • jagäraf

Ang det där med våg eller inte: jag väger mig varje dag och har gjort så i flera år nu. Jag vet att många tycker att det är jättedumt men för mig blir det en sporrning. Väger jag lite mer än dagen innan så tänker jag mig för extra mycket. Ett tag i höstas tog jag bort vågen men då gick jag upp ett par kg så den plockades fram igen.

• Lullisgirl

Hur e de med lök egentligen? Kom på att dom växer ju under jord men lök bara älskar jag! :(

• jagäraf
    Lullisgirl skrev 2010-01-16 15:46:05 följande:
    Hur e de med lök egentligen? Kom på att dom växer ju under jord men lök bara älskar jag! :(
    Lök innehåller egentligen för mycket kolhydrater men eftersom man oftast tar ganska lite så är det okej. Allt enl min nya guru Skaldeman
  • jagäraf

Skaldeman igen: spenat innehåller mycket få kolhydrater så det kan man äta till. Babyspenat tycker jag är jättegott. Avocado är också bra. Och som jag skrev igår, helst i slutet av måltiden.

• USB
    NoMercy skrev 2010-01-16 15:36:07 följande:
    Måset man ha nåt istället för? Tänk om, tänk rätt En måltid består av protein och fett och en liten gnutta kolhydrater som kan komma från tex lite sallad. Men det måste inte. Kryddor innehåller också kolhydrater. Det känns konstigt i början men  man kommer snart in i det. Och blir dessutom riktigt mätt när man vant sig vid nyordningen.
    Ja det blir nog till att tänka om. Försöker läsa in mig innan jag kör igång. Är rädd för att det kommer att bli svårt så jag skjuter upp det hela tiden men nu kör jag på måndag. Det får väl bli kött och grönsaker då....
  • Joual

Vi äter en hel del broccoli här hemma (istället för ris, pasta och potatis). En annan favorit är blomkålsmos - välkryddat! Men jag håller med om att man faktiskt inte behöver något till maten. En bit kött/fisk/fågel med en god sås och lite grönsaker är allt jag behöver

• rasajj
    USB skrev 2010-01-16 16:40:00 följande:
    Ja det blir nog till att tänka om. Försöker läsa in mig innan jag kör igång. Är rädd för att det kommer att bli svårt så jag skjuter upp det hela tiden men nu kör jag på måndag. Det får väl bli kött och grönsaker då....
    Det ar knepigt att tanka om sadar, jag kanner ocksa att 'bara' kott med sas ar ratt sa trakigt och ibland ackligt. Sa jag anvander mycket broccoli, blomkal, spenat och sparris till maten. Det kanns som ett bra potatissubstitut.

Sedan sa har jag tillgang till en del saker som jag ar osaker pa finns i Sverige.. tex spagettisquash. det ar en squash som tradar sig som spagetti nar man kokar den.

Vitkalsstrimlor blir bra spagetti ocksa.

Sedan finns har i USA Dreamfields low carb pasta. Valdigt god pasta, for bara 5g kolisar per portion.

Annars en skiva hembakat lowcarbbrod pa tallriken, for att suga upp god sas tex.

Jag ater ocksa garna nan skiva knackebrod om dagen, ar jag forsiktig sa gar det. finncrisp gar ocksa. Da kan jag klamma in en hel del smor och nan fet ost pa, till middagen.

Gott recept pa sparris.

Farsk sparris, bryt avstjalken dar den bryts av naturligt. Linda baconskivor i spiral over en bunt av ca 3-4 sarrisar, lagg pa plat och gradda i 175 grader tills baconet ar genomkokt.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • NoMercy
    USB skrev 2010-01-16 16:40:00 följande:
    Jag tycker det är superviktigt att man läser på och förstår fysiologin bakom varför detta funkar! För gör man inte det så blir det massor med frågetecken och det är lätt att ge upp. Kolhydrater, insulinpåslag, glukos, fettinlagring osv osv.
    www.kostdoktorn.se är en bra sida tycker jag!
    Den som sa de den kan va de.....
  • Fru Gustavsson

hej fellow LCHF:are

Idag har jag mått så förbannat illa och bara väntat på att det ska komma från ena eller andra hållet men hittills nada.. har VERKLIGEN inte råd och tid att bli krasslig nu inför den väldigt sista, väldigt viktiga och väldigt prestationsångestfyllda praktiktiden
    Har således inte haft nån vidare matlust men tvingat i mig
    2 kokta ägg med smör o gräddkaffe till frukost
    köttfärsröra med ostskivor till lunch
    och nyligen keso med grädde, ost och valnötter till kvällsmat..
    blä.
    verkligen TVINGAT mig att äta... skulle ställt mig att steka karre´o laga fläskisar ikväll men det är bara att fetglömma när man nästan går under av bara tanken på föda...
    Hu, så jag beklagar mig

Vad har ni andra ätit idag?

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • jagäraf

Jag "fuskade" i morse och åt två finncrisp med massor av Bregott och så en kopp te med grädde. Inom baran någon timme var jag superhungrig igen!

Till lunch blev det rester av kyckling med gräddsås.

Mellanmål tyvärr ett par finncrisp igen och till middag blir det helstekt fläskkotlett med gräddsås och avokado.

Ingen bra dag så det lär nog synas på vågen om några dagar.