• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson
    sunflower33334 skrev 2010-01-17 20:35:15 följande:
    Lycka till på praktiken En Liten Blå, jag hoppas det går bra (och blir lite nyfiken på vad du ska göra)!
    tack snälla du, jag ska ut på praktik på lasarettet, läser till usk
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • cindorella

Hur stor skada tror ni en halv flaska vitt gör? Jag har låtit bli alkohol i alla former sen jag börja med lchf förutom på juldagen då jag drack några fruktiga drinkar och sen var vikten uppe med två kilo nästan direkt (hade väl lite med julmaten att göra också) och vikten gick inte ner helt förs på två veckor kanske.

Nu ska min kära syster komma hem till hemstaden och det vore trevligt att få dela en flaska vitt bara. Hur mkt kolisar är det i det, ngn som vet?

• jagäraf
    cindorella skrev 2010-01-17 21:32:00 följande:
    Hur stor skada tror ni en halv flaska vitt gör? Jag har låtit bli alkohol i alla former sen jag börja med lchf förutom på juldagen då jag drack några fruktiga drinkar och sen var vikten uppe med två kilo nästan direkt (hade väl lite med julmaten att göra också) och vikten gick inte ner helt förs på två veckor kanske. Nu ska min kära syster komma hem till hemstaden och det vore trevligt att få dela en flaska vitt bara. Hur mkt kolisar är det i det, ngn som vet?
    Nu ska jag återigen citera Skaldeman. Enl honom är det helt okej med ett par glas vin men EFTER en fet måltid. Dricker man det före/till så stoppar det upp fettförbränningen.
  • NoMercy
    En Liten Blå skrev 2010-01-17 18:12:28 följande:
    ja, kanske ska jag inte gnälla över sömnen, menade bara att det kändes sjukligt att sova så där fruktansvärt länge...men antar att kroppen tar igen det man behöver om den får tillfälle vilket min fick idag... jo absolut ska jag dela med mig av fläskpannkakareceptet, det är från Airam: airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.h...och jag lovar att den är lika god, om inte godare, att äta KALL! Säg vad du tyckte om den när du provat den!
    Tack, det ska jag absolut göra! Gör ju supergoda kesoplättar annars (som någn kallade pannkaka här högre upp) så det här borde ju vara typ samma men smidigare att göra.
    Den som sa de den kan va de.....
  • NoMercy
    LummePrinsessan skrev 2010-01-17 20:28:51 följande:
    Jag har läst att när man kör så; nötter, mörk choklad så stoppar man viktnedgången.
    Var har du läst det? Beror väl på hur man ätit resten av dagen och hur känslig man är för kolhydraterna.
    Den som sa de den kan va de.....
  • Fru Gustavsson
    NoMercy skrev 2010-01-17 21:55:33 följande:
    Tack, det ska jag absolut göra! Gör ju supergoda kesoplättar annars (som någn kallade pannkaka här högre upp) så det här borde ju vara typ samma men smidigare att göra.
    åt de plättarna vill jag testa! och jag har börjat digga fläskpannkakan mer än äggåbaconmuffins, mycket frasigare och mindre meckiga att göra, perfekt att slänga i sig tidiga morgnar OCh att ha som lunchlåda (med lite lingonsylt som jag syndar med mellan varven)
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Kenzie
    cindorella skrev 2010-01-17 21:32:00 följande:
    Hur stor skada tror ni en halv flaska vitt gör? Jag har låtit bli alkohol i alla former sen jag börja med lchf förutom på juldagen då jag drack några fruktiga drinkar och sen var vikten uppe med två kilo nästan direkt (hade väl lite med julmaten att göra också) och vikten gick inte ner helt förs på två veckor kanske. Nu ska min kära syster komma hem till hemstaden och det vore trevligt att få dela en flaska vitt bara. Hur mkt kolisar är det i det, ngn som vet?
    I torrt vin är det i princip inga kolhydrater (ca 3 per flaska) så det är helt okej att dricka.
    Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • cindorella
    jagäraf skrev 2010-01-17 21:37:38 följande:
    Nu ska jag återigen citera Skaldeman. Enl honom är det helt okej med ett par glas vin men EFTER en fet måltid. Dricker man det före/till så stoppar det upp fettförbränningen.
    Tack! Då är det helt okej med några glas med syrran då :)
  • Kenzie
    cindorella skrev 2010-01-17 22:46:01 följande:
    Tack! Då är det helt okej med några glas med syrran då :)
    Japp För somliga har alkohol en tendens att tillfälligt stoppa upp viktminskningen då kroppen i första hand koncentrerar sig på att förbränna alkoholen. Jag har dock aldrig märkt något av det.
    Lights will guide you home...
  • Tristanya

postade detta i en annan tråd men slänger in det i denna också o hoppas på snabba svar!

hej allihopa!
    har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
    har ätit lchf kost i tre omgångar nu ,första gången för över ett år sen, sen ett uppehåll på flera månader, körde en omgång i somras o nu igen, gått ner ca 20kg o är väldigt stolt o glad över det.

nu till min fråga..verkar ha stannat i viktnedgången, väger ca 76 kg nu o gått ner från ca 79.
    har fortfarande övervikt kvar så tycker inte att min kropp borde ha hittat sin "idealvikt". jag är ca 166cm lång.
    trodde att jag skulle rasa lika mycket i vikt denna gång som dom tidigare, men icke.. hållt på sen i början av december, o vet att jag kommit över den första "fasen" när man vänjer sig av med kolhydraterna.

men vill ju så gärna tappa mer i vikt, börjar känna att motivationen sviker nu när jag står still i vikt.

en typisk dag för mig ser ut såhär:
    frukost: mezeyoghurt med grädde o lite vaniljpulver, te
    lunch: rester eller ca 2 ägg,några skinkskivor, några ostskivor o lite majonäs.
    middag: kyckling, fisk, kött, korv (försöker inte äta det mer än nödvändigt men svårt) eller liknande med sås.
    kväll: ibland bara te med grädde eller nån skiva ost.

har börjar dricka kaffe/latte o där kan det nog va en bov (men sååå gott), blivit lite väl mycket unnande av choklad (mörkare)..

snälla, hjälp mig tappa några kilon till!
    försöker inte dricka mjölk till maten då jag vet att mjölkprodukter kan störa viktnedgången.. ska jag byta ut min mezeyoghurt på morgonen mot ägg/baon/ost isället? älskar dock mezeyoghurten med grädden o håller mig mätt på det länge.

blev mycket nu men hoppas ni kan hjälpa mig!