• frökenskabb

LCHF

Någon här som också äter enligt LCHF? Eller sugen på att börja?
    Hade varit kul att komma i kontakt med likasinnade! :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-14 12:47
    Startvikt 6/12
    67,2 kg
    170 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 10:28
    Våran Vikttråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m49194604.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 09:55
    Mat-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50353024.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 10:49
    Dagens Meny:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m50275051-1.html

• Svar på tråden LCHF
  • Fru Gustavsson
    Tristanya skrev 2010-01-17 23:35:20 följande:
    postade detta i en annan tråd men slänger in det i denna också o hoppas på snabba svar!hej allihopa! har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.har ätit lchf kost i tre omgångar nu ,första gången för över ett år sen, sen ett uppehåll på flera månader, körde en omgång i somras o nu igen, gått ner ca 20kg o är väldigt stolt o glad över det.nu till min fråga..verkar ha stannat i viktnedgången, väger ca 76 kg nu o gått ner från ca 79. har fortfarande övervikt kvar så tycker inte att min kropp borde ha hittat sin "idealvikt". jag är ca 166cm lång.trodde att jag skulle rasa lika mycket i vikt denna gång som dom tidigare, men icke.. hållt på sen i början av december, o vet att jag kommit över den första "fasen" när man vänjer sig av med kolhydraterna.men vill ju så gärna tappa mer i vikt, börjar känna att motivationen sviker nu när jag står still i vikt.en typisk dag för mig ser ut såhär:frukost: mezeyoghurt med grädde o lite vaniljpulver, te lunch: rester eller ca 2 ägg,några skinkskivor, några ostskivor o lite majonäs.middag: kyckling, fisk, kött, korv (försöker inte äta det mer än nödvändigt men svårt) eller liknande med sås. kväll: ibland bara te med grädde eller nån skiva ost.har börjar dricka kaffe/latte o där kan det nog va en bov (men sååå gott), blivit lite väl mycket unnande av choklad (mörkare)..snälla, hjälp mig tappa några kilon till! försöker inte dricka mjölk till maten då jag vet att mjölkprodukter kan störa viktnedgången.. ska jag byta ut min mezeyoghurt på morgonen mot ägg/baon/ost isället? älskar dock mezeyoghurten med grädden o håller mig mätt på det länge.blev mycket nu men hoppas ni kan hjälpa mig!
    ja för vissa är det mejeriprodukter som kan stoppa upp viktnedgången, du äter yoghurt, grädde, latte. Kan vara en bov. Och som du skriver att du unnat dig väl mkt choklad...
    Sen är det så att man står still periodvis för att sedan gå neråt igen, har hänt mig flera gånger trots att jag äter enligt regelboken.
    Vad har du ätit i dina "uppehåll"? Kolhydrater gissar jag? LCHF är ju lite mer en livsstil än en diet som man sedan kan hoppa in och ut ur, eller hur man ska uttrycka det, kanske bara tar ett tag för din kropp att förstå att det är lågkolhydratkost som är på tapeten igen.
    Varför har du gjort uppehåll? *nyfiken*
    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • sariat

godmorgon! vecka 2 avklarad och jag   har gått UPP 8 hg.. kul. vad fan gör jag nu. enda synden jag gjort i veckan var vin i lördags. 

ska iofs mens men fan nästan 1 kg. 
    jaja försöker en v till o fortsätter jag gå upp så får jag väl börja med nutrilett istället.. hmm. 
  • jagäraf
    sariat skrev 2010-01-18 08:08:44 följande:
    godmorgon! vecka 2 avklarad och jag   har gått UPP 8 hg.. kul. vad fan gör jag nu. enda synden jag gjort i veckan var vin i lördags.  ska iofs mens men fan nästan 1 kg.  jaja försöker en v till o fortsätter jag gå upp så får jag väl börja med nutrilett istället.. hmm. 
    Det är så med lchf att man faktiskt kan gå upp i vikt i början. Det kan ta flera månader i allra värsta fall innan det syns på vågen. Om jag inte minns helt fel så handlar det om att kroppen bygger muskler även om man inte tränar. Prova att strunta i vågen och mät midjan istället. Kanske du tappat flera cm där.
  • Tristanya
    En Liten Blå skrev 2010-01-18 03:43:03 följande:
    ja för vissa är det mejeriprodukter som kan stoppa upp viktnedgången, du äter yoghurt, grädde, latte. Kan vara en bov. Och som du skriver att du unnat dig väl mkt choklad...Sen är det så att man står still periodvis för att sedan gå neråt igen, har hänt mig flera gånger trots att jag äter enligt regelboken. Vad har du ätit i dina "uppehåll"? Kolhydrater gissar jag? LCHF är ju lite mer en livsstil än en diet som man sedan kan hoppa in och ut ur, eller hur man ska uttrycka det, kanske bara tar ett tag för din kropp att förstå att det är lågkolhydratkost som är på tapeten igen. Varför har du gjort uppehåll? *nyfiken*
    mmm är nog mejeriprodukterna som jag får dra ner på då.. men gått bra förut då jag gick ner mina första 18kg..
    under mina "uppehåll" hr jag ätit som vanligt, alltså ganska mycket kolhydrater men ändå legat still i vikt.. men uppehållen har varit på många många månader o jag känner att kroppen ställt om sig till lchf igen, bla märker jag det på min mage o att jag känner mig bättre.
    var kanske dumt att göra uppehåll, men blir ju lätt så nmär man fuskar lite för mycket o sen trillar man dit, men vet gott o väl att jag mår mycket mycket bättre ¨på kolhydratfattig mat, o jag tror fortf att det är det bästa för folk o äta, men ändå så fuskas det hehe
    ska testa o se om mindra mjölkprodukter hjälper, men tycket det är lite svårt o få i sig fett då.. tänkte p creme fraiche, grädde osv..
  • Lullisgirl

Mår toppen! :) Magen känns mindre, jag är mätt och belåten, humöret på topp och depressionen som jag dragits med till och från ett år känns avlägsen! :) Har en massa kul inplanerat i dag. 

Jag har kommit på mig själv att inte tänka på mat hela tiden. "vad ska jag äta", "Hur länge till lunch", "Har jag någe hemma i skåpet som jag kan trösta mig med i kväll när sambon är borta?" Jag vågar fara till affären själv utan att riskera att köpa upp hela deras kak- och godislager. Jag vågar äta lunch ute utan att tro att alla stirrar på min tallrik.
    Detta är iofs bara dag 18 på denna diet (av hundra prövade) men det känns annorlunda i kroppen och i huvvet. Det känns som kroppen är i balans. Är det detta som varit fel i alla dessa år? Det känns som om det har fallit ganska många pusselbitar på plats den sista tiden. Kanske är jag redo för den här förändringen nu? Att kunna fokusera bort från vågen, magen och sockret som varit både min bästa vän och min värsta fiende på samma gång. Min mask där jag gömt mig för omvärlden, både nära och kära och främlingar. Kanske det är min tur att få vara lycklig utan denna klump i bröstet som orsakat så mycket lidande både för mig men även för min familj. 
    Just i dag ser jag långt in i framtiden. Jag vågar drömma om vad som kanske väntar, jag vågar tro och hoppas. Allt kommer bli bra! Allt kommer lösa sig till det bästa!
  • Ogift Fru
    Lullisgirl skrev 2010-01-18 09:15:04 följande:
    Mår toppen! :) Magen känns mindre, jag är mätt och belåten, humöret på topp och depressionen som jag dragits med till och från ett år känns avlägsen! :) Har en massa kul inplanerat i dag.  Jag har kommit på mig själv att inte tänka på mat hela tiden. "vad ska jag äta", "Hur länge till lunch", "Har jag någe hemma i skåpet som jag kan trösta mig med i kväll när sambon är borta?" Jag vågar fara till affären själv utan att riskera att köpa upp hela deras kak- och godislager. Jag vågar äta lunch ute utan att tro att alla stirrar på min tallrik. Detta är iofs bara dag 18 på denna diet (av hundra prövade) men det känns annorlunda i kroppen och i huvvet. Det känns som kroppen är i balans. Är det detta som varit fel i alla dessa år? Det känns som om det har fallit ganska många pusselbitar på plats den sista tiden. Kanske är jag redo för den här förändringen nu? Att kunna fokusera bort från vågen, magen och sockret som varit både min bästa vän och min värsta fiende på samma gång. Min mask där jag gömt mig för omvärlden, både nära och kära och främlingar. Kanske det är min tur att få vara lycklig utan denna klump i bröstet som orsakat så mycket lidande både för mig men även för min familj.  Just i dag ser jag långt in i framtiden. Jag vågar drömma om vad som kanske väntar, jag vågar tro och hoppas. Allt kommer bli bra! Allt kommer lösa sig till det bästa!
    Vad skönt för dig! Är många som har börjat må mycket bättre både fysiskt och psykiskt när de gått på LCHF.

Här har man helt oförklarligt gått upp 2 kg på två dar. Fattar ingenting, faktiskt... {#lang_emotions_undecided}
    Har ju inte ens ätit grönsaker, bara för att det ska hända nåt. Karln har fått order att köpa gravtest. Måste börja nånstans med att utesluta alternativ till varför magen är uppsvälld och jag går upp...

Nån som har nån idé?
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • zummar

hej, jag hoppar in här. Är inne på min andra gång med LCHF, var tvungen att sluta när jag blev gravid för jag mådde så djuriskt dåligt av allt fett o broccolli...
    Men nu är pojken 4mån å jag har bestämt mig för att börja om igen!

Ligger lite lågt ännu, började förra veckan med att sluta småäta, den här veckans mission är att äta ett kolhydratfritt mål per dag...sen ska jag öka till två mål osv...

SItter här med en mugg äggmjölk o njuter, ät asäckligt när jag läste om det men var tvungen att prova då det fått så brae kritik, å jisses va mumsig.
    Nu smaksatte jag det dock med lite vaniljsocker (hade ingen bara vanilj hemma) men det blev tokigt mumsig!

Godare än vam mjölk =)

KRam på er alla LCHFare =)

• LummePrinsessan
    NoMercy skrev 2010-01-17 22:00:18 följande:
    Var har du läst det? Beror väl på hur man ätit resten av dagen och hur känslig man är för kolhydraterna.
    Jag har läst det på en länk via google. Ska försöka hitta den. Det behöver ju inte stämma och givetvis beror det ju på vad man ätit resten av dagen, men förmodligen utgår de ifrån att man har ätit bra under dagen. Jag tror även att de tog med alkohol. 
  • Kenzie
    Tristanya skrev 2010-01-18 08:58:23 följande:
    mmm är nog mejeriprodukterna som jag får dra ner på då.. men gått bra förut då jag gick ner mina första 18kg.. under mina "uppehåll" hr jag ätit som vanligt, alltså ganska mycket kolhydrater men ändå legat still i vikt.. men uppehållen har varit på många många månader o jag känner att kroppen ställt om sig till lchf igen, bla märker jag det på min mage o att jag känner mig bättre.var kanske dumt att göra uppehåll, men blir ju lätt så nmär man fuskar lite för mycket o sen trillar man dit, men vet gott o väl att jag mår mycket mycket bättre ¨på kolhydratfattig mat, o jag tror fortf att det är det bästa för folk o äta, men ändå så fuskas det hehe ska testa o se om mindra mjölkprodukter hjälper, men tycket det är lite svårt o få i sig fett då.. tänkte p creme fraiche, grädde osv..
    Även jag tror att du ska dra ner på mejerierna. Jag har inte särskilt många kilon kvar som jag vill gå ner och jag har märkt att jag måste snåla med mejerierna och öka på fettet (typ byta ut gräddsåsen mot kryddsmör) för att bli av med de sista kilona.

Men a och o är givetvis att du slutar med att fuska
    Lights will guide you home...
  • jagäraf
    LummePrinsessan skrev 2010-01-18 09:52:09 följande:
    Jag har läst det på en länk via google. Ska försöka hitta den. Det behöver ju inte stämma och givetvis beror det ju på vad man ätit resten av dagen, men förmodligen utgår de ifrån att man har ätit bra under dagen. Jag tror även att de tog med alkohol. 
    Vissa "tål" att äta nötter, andra inte. Mörk choklad är väl okej i små mängder men den innehåller ju en hel del kolhydrater så man bör väl nöja sig med en bit då och då. Och då gärna direkt efter en fet måltid.