Tristanya skrev 2010-01-17 23:35:20 följande:
postade detta i en annan tråd men slänger in det i denna också o hoppas på snabba svar!hej allihopa! har lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.har ätit lchf kost i tre omgångar nu ,första gången för över ett år sen, sen ett uppehåll på flera månader, körde en omgång i somras o nu igen, gått ner ca 20kg o är väldigt stolt o glad över
det.nu till min fråga..verkar ha stannat i viktnedgången, väger ca 76 kg nu o gått ner från ca 79. har fortfarande övervikt kvar så tycker inte att min kropp borde ha hittat sin "idealvikt". jag är ca 166cm lång.trodde att jag skulle rasa lika mycket i vikt denna gång som dom tidigare, men icke.. hållt på sen i början av december, o vet att jag kommit över den första "fasen" när man vänjer sig av med kolhydraterna.men vill ju så gärna tappa mer i vikt, börjar känna att motivationen sviker nu när jag står still i vikt.en typisk dag för mig ser ut såhär:frukost: mezeyoghurt med grädde o lite vaniljpulver, te lunch: rester eller ca 2 ägg,några skinkskivor, några ostskivor o lite majonäs.middag: kyckling, fisk, kött, korv (försöker inte äta det mer än nödvändigt men svårt) eller liknande med sås. kväll: ibland bara te med grädde eller nån skiva ost.har börjar dricka kaffe/latte o där kan det nog va en bov (men sååå gott), blivit lite väl mycket unnande av choklad (mörkare)..snälla, hjälp mig tappa några kilon till! försöker inte dricka mjölk till maten då jag vet att mjölkprodukter kan störa viktnedgången.. ska jag byta ut min mezeyoghurt på morgonen mot ägg/baon/ost isället? älskar dock mezeyoghurten med grädden o håller mig mätt på det länge.blev mycket nu men hoppas ni kan hjälpa mig!
ja för vissa är det mejeriprodukter som kan stoppa upp viktnedgången, du äter yoghurt, grädde, latte. Kan vara en bov. Och som du skriver att du unnat dig väl mkt choklad...
Sen är det så att man står still periodvis för att sedan gå neråt igen, har hänt mig flera gånger trots att jag äter enligt regelboken.
Vad har du ätit i dina "uppehåll"? Kolhydrater gissar jag? LCHF är ju lite mer en livsstil än en diet som man sedan kan hoppa in och ut ur, eller hur man ska uttrycka det, kanske bara tar ett tag för din kropp att förstå att det är lågkolhydratkost som är på tapeten igen.
Varför har du gjort uppehåll? *nyfiken*