• Me o Mike

Smaklös inredning?

Jag blev lite inspirerad av en tråd som handlar om smaklösa kläder!!

Så nu undrar jag här om ni kan komma med exempel på riktigt smaklös inredning?? Vad är det värsta ni vet som man kan ha i hemmet???

Allt från tavlor till sänggavlar!

• Svar på tråden Smaklös inredning?
  • Puss och Kram

Sånt som ser billigt ut..., i mina ögon material som ska se ut som nåt annat än vad det är, Kakel som ska se ut som marmor, klickgolv som ska se ut som trä, plastmattor som ska se ut som både kakel och trägolv osv...

Vill du ha marmor, köp marmor eller välj något du har råd med...

• Dr Mupp

Vårt hem.

Några riktiga höjdare.

Vardsgrum:
    * furutrappa
    * Blekt vinröd hörnsoffa i plysh.
    * Slistet och fult soffbord i nått okänt träslag
    * Grön flagnad byrå
    * skrivbord med ljusblå och vita lådor och träfärjad skiva allt såklart gjort i spånskiva
    * TV bord i björkfaner (spånskiva) med tjock-TV.
    * Bokylla i mörkbrun faner.

• Pirum

Jag skulle inte gå så långt som att säga att det är smaklöst men alltså, jag spyr på fondväggar vid det här laget.

Antingen är tapeten tillräckligt snygg för hela rummet, och då sätter man den i hela rummet, eller också kan man välja något annat.

Valvbågar i dörröppningar, eller en "portal" som det brukar beskrivas..
    Pojkrumsblått, gärna i form av tapet så det ser "svampmålat" ut, lite oregelbundet så där. Gärna matchat med gul motsvarande tapet i vardagsrummet, glasbord, mörk bokhylla/vitrin/tv-skåp/spritskåp i ett, svart skinnsoffa från Finska möbler. Alternativt svarta skinnfåtöljer med vilfunktion.
    Bårder. Terrakotta. Badrumsset från sådan där postordertidning som kom hem innan man tackade nej till reklam: genomskinlig plast med delfiner på toasits, duschdraperi, toaborstshållare, tvålflaska osv osv i det oändliga. Delfiner hör inte hemma någonstans i ett hem.

Annars överlag saker som inte passar ihop stilmässigt. Att göra shabbychic i en mexitegelkåk från 69 är lika begåvat som att inreda sekelskiftesvillan väldigt stramt och modernt.

• Stackhouse

New england, shabby chick, malm byråer från IKEA och flertalet av deras opersonligaste möbler. Alla hem som saknae en personlig touch är klart dålig smak, inreder man sitt hem utan personliga detaljer eller något som sticker ut och fångar ögat, låt mig säga en fotölj i avvikande färg eller en cool taklampa man hittat på loppis tex så säger det ganska mycket om ens personlighet också. Dötråkig. Har varit hemma hos folk som har kallare, opersonligare och dödare hem än ikeas "rum".

• tebax

Mossgröna väggar är vidrigt eller blommiga tapeter med brunt tema. *Kräks*

Eller när folk har ett Ikea inspirerat hem..

• Stackhouse

Ikea-konst, hellre kala väggar än Ikea-konst.

• tebax
    Turran skrev 2009-12-16 16:56:44 följande:
    Här är ett hem som tickar många boxar gällande smaklöshet, i mitt tycke... www.hemnet.se/beskrivning/480540
    inte den vackraste inredningen kanske..
  • Stackhouse
    tebax skrev 2009-12-16 17:50:29 följande:
    inte den vackraste inredningen kanske..
    De hade ju inte renoverat på ca 20-30 år. På den tiden var det säkert top of the line
  • NorthLondon

Jag tycker att det fulaste som finns - både när det gäller heminredning och kläder - är när det skriker "kopia". D.v.s. som någon annan har sagt ovan, när det syns att man är ute efter en viss still/material (eller vad det nu kan vara) men inte har råd och så blir det heeeeeeeelt fel.

Svar på tråden Smaklös inredning?