Inlägg från: Scratchy |Visa alla inlägg
  • Scratchy

Tråddödare forts....

Velour skrev 2010-01-30 01:03:50 följande:
    Men du brukar låtsas vara det, enligt dig själv..så jag tänkte prova och se det var en låtsasutloggning..sen tänkte jag på att du kanske skulle jobba ikväll. Men så var du kanske utloggad på riktigt.
    Jag var faktiskt hos personen som bakom Confligere och åt hemmalagad pizza och kollade på Kill Bill.
    Det finns ett namn för det psykologiska fenomenet, men jag kommer inte på det just nu..
  • Scratchy
    Isnogood skrev 2010-01-29 21:35:35 följande:
    Ja, TS frågar ju förstås den oerhört knepigt svåra frågan om hur ofta ni karlar byter kallingar...-O DET är ju inte det lättaste att svara på...  för en karl...
    Jag lyckades och jag är väldigt stolt...
    Det finns ett namn för det psykologiska fenomenet, men jag kommer inte på det just nu..
  • Scratchy
    Velour skrev 2010-01-30 01:06:16 följande:
    Vad har koppel med det att göra
    Det inlägget du skrev som jag citerade i #8190.
  • Scratchy
    Velour skrev 2010-01-29 23:01:30 följande:
    Jag håller med dig i mycket. Men jag vill inte partypoopa och säga att de sådär Men folk beter sig som om det är jätteovanligt att inte dricka. Visst, jag är inte helnykterist då jag drack med Scratchy på nyårsafton, dock utan att bli onykter. Men jag har av några anledningar slutat med alkohol, eller så ser jag till att dricka så sällan det går.
    Du drack ju som en kamel!!!
  • Scratchy

Alla sova släckta äro ljusen?

• Scratchy

Jaha...

• Scratchy
    Velour skrev 2010-01-30 01:25:30 följande:
    mmmm.... va mumsigt att slicka på Roses tår...
    Oj, sånna saker kanske du borde skriva som privata meddelanden...
  • Scratchy

Pratar du med mig i inlägg #8209?

• Scratchy
    Velour skrev 2010-01-30 01:33:46 följande:
    Ja vem annars? Hade alla andra varit inne i tråden hade jag skrivit ditt nick, men nu är ingen här förutom du och jag så jag tyckte inte att jag behövde det.
    Okej, jag svarar strax... städar...
  • Scratchy

Okej, jag tror att det är så här. Om vi tar till exempel läkare så är det viktigt för dem att ha namn på alla muskler, ben, nerver och så vidare. Det skulle vara jobbigt om man hade en skada i en lårmuskel och kom till en allmänläkare som remitterade till en ortoped och på remissen skrev att man har ont i "den där muskeln som sitter du vet typ bakom den andra lite snett på insidan, bakom den stora, fast inte bakom den där lite slafsiga utan typ bredvid". Så läkare behöver namn på saker för att kunna kommunicera smidigt med varandra. Likadant inom sociologin, fast inte lika påtagligt. Jag tror att man använder svåra ord för att man laddat orden med en viss specifik betydelse. Så för att inte behöva förklara ett fenomen hundra gånger i en bok så ersätter man det med ett specifikt ord som definieras lite annorlunda jämfört med liknande ord. Sånna ord finns inom alla ämnen.

Det var det första jag tror. Det andra är att de som skriver akademiska böcker är extremt textorienterade. Olika människor tar till sig budskap på olika sätt och de flesta föredrar att ha text varvat med bilder eller illustrationer eller film, och ett ytterst fåtal tycker om att läsa hårdpackad text sida upp och sida ner. Man orkar inte hålla sin språkliga nivå uppe utan tappar koncentrationen och då framstår texten som mer avancerad än den är.

Det var säkert inte alls svar på din fråga, men det var vad jag kom på...

Svar på tråden Tråddödare forts....