• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • MammaMila
    Amia01: 
    Ja visst har man många obesvarade frågor... varför blev det så här? Kunde jag har gjort något annorlunda etc...
    Det enda vi här har kommit på är att i vissa forskningsrapporter står det att det ökade intaget av folsyra under graviditeten kan ha påverkat det ökade antalet kraniofaciala missbildningar. Men det är ju inte fastställt alls...
     Om man bara visste... det skulle kännas bättre och man skulle göra det annorlunda inför nästa graviditet.
    Jag har inga svar på dina frågor... min son har metopica och har annars varit frisk hittills. Men det finns flera med sagittal här som kanske har svar?

• MammaMila
    tess863 skrev 2010-02-08 21:47:11 följande:
    Jag ville bara berätta att jag har också lagt ut lite bilder på min sida när Alex opererades och hur det ser ut. Alex op bilder ligger under starka bilder. Bilden som är tagen på huvudet innan han op hamnade sist i listan. Kika om ni är intresserade. Alex ärr går inte från öra till öra utan mitt på huvudet.
    Det är verkligen kul att se bilder... man blir lite öfrberädd på hur det kommer att se ut. Tack för att ni delar med er alla i tråden All info har verkligen gjort skillnaden för mig. Allt har bara ordnat sig till det bästa
    Jag undrar över hur det blir på avdelningen efter op.
    Kan man amma efter op? (vet inte om jag frågat redan?) Och hur reagerar de på att inte se de första dagarna? Var det kämpigt eller sov de mest??
    Castor har lite svårt att somna själv, eller gör det inte alls, jag måste amma eller vagga honom i famnen. Jag är rädd att det blir problem på sjukhuset?
    Hur blev det för er?
  • tess863

aima:
    Jag har läst så mycket jag bara får tag på om kraniosynostos och kan inte hitta några samband mellan detta och benbrott. Men som sagt så vet dom inte så mycket ännu. Psykologen som var med på vårat första möte på SU sa att de enda sambanden mellan barn med kraniosynostoser är att det i oftare fall än andra barn har problem med språkinlärning.
    Vi kommer att få gå på alla stora kontroller som man brukar göra hos BVC vid 1år 3år och 5års koller på SU, bara för att fortsätta ta reda på om detta påverkar barnen på något mer sätt än dom vet. (antar att alla skulle göra det?)
    Jag tycker verkligen att du ska byta BVC sköterska!
    Det där med flera op, Alex kommer troligen bara göra två. Första när dom sätter in fjädrarna och andra när dom tar ut. Men det blir väl svårare destu äldre barnen är. En flicka som jag känner till gör fortfarande op och hon är 6år gammal nu. Vet inte hur sent dom upptäckte hennes diagnos?

Jag har kännt mer och mer att jag skulle vilja plugga upp mina gymnasieämnen för att senare söka in på läkarlinjen och bli barnläkare, för att rädda alla dessa små från okompetens i vården! Jag skulle ju kunna det i och med att jag bara är 23 år än...

29oktober:
    Grannen till mig på avdelningen hade en son som opererades för samma, sagital synostos, och hon lyfte upp honom och ammade direkt på CIVA. Han var dock två månader äldre än Alex. Vet inte om det har någon betydelse...?
    Alex somnar också bara om man vaggar honom. Det gick ganska bra ändå på sjukhuset. Man kunde gunga barnsängen som han låg i och sen så höll jag bara honom i handen och sjöng vaggvisor.

• SofiaD

amia: Kan bara tala om hur det är för oss. Oskar var som sagt 11 mån vid sin op och det räcker med en för honom. Skriv ner alla dina frågor och ta dem med dig vid besöket, är så lätt att man glömmer annars.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • tess863
    Clavi skrev 2010-02-09 09:08:49 följande:
    gd.se/nyheter/babyboom/1.1139530Här är den enda artikeln i serien om Hugo som fortfarande ligger på nätet
    Var det din Hugo som dom hade utklipp ur tidningen som hängde på avdelningen?
    Det måste det ha varit.
    Jag stod och tittade och läste ur artiklarna som en galning, om och om igen under tiden som Alex låg under op.
    Det är skönt att förbereda sig genom att se/höra liknandes situation.
  • amia01

Tack alla för alla bra svar! Får ta med mig mina frågor till SU oxå, så får vi se vad dom säger.
    Folsyra åt jag ingen vid den här graviditeten. Däremot konstaterades på KUB att hormonvärdena var "dåliga". Men vid utökade ultraljud syntes inga problem. Vilket jag förstått kan tyda på något syndrom. Kanske det inte visar sig på något annat sätt än genom synostosen, men om man läser på socialstyrelsens sida för ovanliga diagnoser finns ju vissa samband mellan synostos och skelettets uppbyggnad, så lite undrar man ju...   Fast mest försöker jag att bara leva i nuet och glädjas över den superglada och livliga lilla kille vi har
    Tyvärr är både hanoch styrasyster ruskigt förkylda just nu, och sover superdåligt  så det är dax för mig med att lägga huvudet på kudden och sova ikapp lite

• Shanti1981
    MammaMila skrev 2010-02-05 08:12:45 följande:
    Jasså...hm... när jag ringde sa hon att patienten aldrig får ligga där. Därför måste vi ta in på hotell första natten? Konstigt? Det är också lite synd att man inte kan boka Johannesvillan när man kommer så långt ifrån. Om man ringer dagen innan och det inte finns plats är det lite ont om tid att boka hotell Det vore kul om vi skulle ses där Vi är ju def. där 18:e men är det bara en återkoll för er så är ni väll inte där så länge? Eftersom det är dagen efter op. så är man väll mest inne på rummet?
    Vi har sovit 2 gånger på johannesvillan med Aron. Första gången när han var 11 dagar gammal och vi var ner för första gången i Göteborg på undersökningen. Det var någon på Johannesvillan som muttrade men det SKET vi i.. för det var vårat landsting hemma som bokat platsen.

Andra gången när Aron var 6 månader, och skulle opereras blev det inställt kvällen innan op och då tyckte personalen på avd. att vi ABSOLUT skulle gå och sova allihop på Johannesvillan och slippa sjukhusmiljön. Personalen på Johannesvillan går ju "hem" vid 19.00 så det var lixom ingen som kunde mota ut oss.

Så om man inte frågar.. så vet man heller inget- om ni förstår vad jag menar hehe!!
  • Shanti1981
    amia01 skrev 2010-02-08 22:24:03 följande:
    Undrar om det finns något samband - mellan synostos och benbrott? Finns ju några syndrom med synostos och benskörhet? Är det något man bör be någon kolla upp? Är det många av er här som har erfarenhet av synostos som en del av syndrom/sjukdomsbild? Har ni fått hjälp av någon som brytt sig om "helheten"? Är det förhuvudtaget något man "vill veta"? Eller är det bättre att leva i dagen och ta det som det kommer??? Men kanske man kan förutse andra problem och lösa dem i tid om man vet??? Nej, jag är kluven, och undrar väl därför om ni har några erfarenheter??
    Om läkarna på SU misstänker något samband, så låter de göra en fullständig DNA utredning för att se om det finns avvikelser. Min son Aron hade även några andra bekymmer utöver dubbla synostoser som idag är opererade. bla. två hjärtfel (öppenstående ductus samt ASD). Han är liten till växten (vilket i och för sig kan bero på hjärtfelet han föddes med.. och hans utveckling/tillväxt hämning under de första 11 månaderna då han bara sov sov och sov..)

Läkarna lät göra en DNA utredning men kunde inte hitta några avvikelser i Göteborg. Läkarna i mitt hemlandsting ger sig inte.. och har kontaktat ytterligare en "Genforskarguru" i Uppsala vid namn Annerén som nu ska göra en DNA utredning på micronivå. Han menar att allt som drabbat Aron har ett samband - de vet bara inte ännu VAD det är för syndrom han har. :-O Och det behöver inte innebära att han kommer att ha några ytterligare problem bara för att han får ett namn på ett syndrom.

Det är oerhört dyrt att göra dessa utredningar, så det görs inte i de fall där man inte misstänker något.

Aron är idag 1,5 år, han ligger utvecklingsmässigt på ca 7-8 månader. Det har hänt otroligt mycket under hans första år i livet, 2 kraniooperationer när han var 8 och 15 månader och 1 hjärtoperation när han var 11 månader. Han sondmatades under de första 11 månaderna av sitt liv. Men efter hjärtoperationen har han lixom "vaknat till liv" och börjat utvecklas, äter själv, har lärt sig att sitta, och är intresserad av omgivningen på ett nytt sätt.

Jag ser på framtiden med hopp. Han kommer att fortsätta utvecklas, men i sin takt. Han får/har fått stöttning från sjukgymnast och psykolog, och även dietist vid behov.

Jag förstår din oro och dina tankar. Man vill ju helst ha alla kort på bordet, alla svar serverade. Men ibland går det bara inte. Man måste vänta och låta framtiden visa. Hur det än blir kommer det att bli bra, jag lovar! Första steget blir att fixa till skallen så att hjärnan får plats att uvecklas normalt. Sen får ni ta en dag i taget.

Lycka till med allt!

Ps. jag har lite bilder på Aron även i mitt galleri för den som är nyfiken. Han hade som sagt sagittal synostos & unicoral synostos. Fjäderopererad samt att de har flyttat en bit av pannbenet från vänster till höger sida.
  • MammaMila
    Shanti1981 skrev 2010-02-10 08:27:09 följande:
    Vi har sovit 2 gånger på johannesvillan med Aron. Första gången när han var 11 dagar gammal och vi var ner för första gången i Göteborg på undersökningen. Det var någon på Johannesvillan som muttrade men det SKET vi i.. för det var vårat landsting hemma som bokat platsen. Andra gången när Aron var 6 månader, och skulle opereras blev det inställt kvällen innan op och då tyckte personalen på avd. att vi ABSOLUT skulle gå och sova allihop på Johannesvillan och slippa sjukhusmiljön. Personalen på Johannesvillan går ju "hem" vid 19.00 så det var lixom ingen som kunde mota ut oss. Så om man inte frågar.. så vet man heller inget- om ni förstår vad jag menar hehe!!
    Varför blev operationen inställd första gången?
    Hm... jag har nu bokat Aston Villa, jag måste gardera mig eftersom det kan hända att det inte finns plats på Johannesvillan när vi kommer annars. Jag har inte fått hjälp med bokningen och de sa att man inte kan boka utan jag måste ringa dagen innan och kolla att det finns plats... jag kunde bara ge ett önskemål :-P
    Undra vad som händer om de inte har plats på Johannesvillan under op? Då får min sambo hitta något annat hotell? Jaja, vi får ju tillbaka pengarna iaf
  • MammaMila

Shanti: Din son verkar vara en pigg och glad kille nu iaf. Det är så tråkigt med allt ni har behövt gå igenom men jag är säker på att det som inte förgör oss gör oss starkare. Han kommer ikapp i utvecklingen snart och ni kommer kunna lägga alla operationer och oro bakom er och fortsätta att bara glädjas

En bekant hade också en massa olika problem från födseln och blev sen i utvecklingen... men nu har han gjort en rivstart och man känner ingen direkt skillnad mot de i samma ålder enligt de som känner dem bättre. (Man frågar ju runt när sånt här händer en själv)
    Jag känner mig plötsligt tacksam för att våran Castor inte har mer problem än metopica. Hoppas det inte blir efterföljder på det...
Svar på tråden Kraniosynostos #9