amia01 skrev 2010-02-08 22:24:03 följande:
Undrar om det finns något samband - mellan synostos och benbrott? Finns ju några syndrom med synostos och benskörhet? Är det något man bör be någon kolla upp? Är det många av er här som har erfarenhet av synostos som en del av syndrom/sjukdomsbild? Har ni fått hjälp av någon som brytt sig om "helheten"? Är det förhuvudtaget något man "vill veta"? Eller är det bättre att leva i dagen och ta det som det kommer??? Men kanske man kan förutse andra problem och lösa dem i tid om man vet??? Nej, jag är kluven, och undrar väl därför om ni har några erfarenheter??
Om läkarna på SU misstänker något samband, så låter de göra en fullständig DNA utredning för att se om det finns avvikelser. Min son Aron hade även några andra bekymmer utöver dubbla synostoser som idag är opererade. bla. två hjärtfel (öppenstående ductus samt ASD). Han är liten till växten (vilket i och för sig kan bero på hjärtfelet han föddes med.. och hans utveckling/tillväxt hämning under de första 11 månaderna då han bara sov sov och sov..)
Läkarna lät göra en DNA utredning men kunde inte hitta några avvikelser i Göteborg. Läkarna i mitt hemlandsting ger sig inte.. och har kontaktat ytterligare en "Genforskarguru" i Uppsala vid namn Annerén som nu ska göra en DNA utredning på micronivå. Han menar att allt som drabbat Aron har ett samband - de vet bara inte ännu VAD det är för syndrom han har. :-O Och det behöver inte innebära att han kommer att ha några ytterligare problem bara för att han får ett namn på ett syndrom.
Det är oerhört dyrt att göra dessa utredningar, så det görs inte i de fall där man inte misstänker något.
Aron är idag 1,5 år, han ligger utvecklingsmässigt på ca 7-8 månader. Det har hänt otroligt mycket under hans första år i livet, 2 kraniooperationer när han var 8 och 15 månader och 1 hjärtoperation när han var 11 månader. Han sondmatades under de första 11 månaderna av sitt liv. Men efter hjärtoperationen har han lixom "vaknat till liv" och börjat utvecklas, äter själv, har lärt sig att sitta, och är intresserad av omgivningen på ett nytt sätt.
Jag ser på framtiden med hopp. Han kommer att fortsätta utvecklas, men i sin takt. Han får/har fått stöttning från sjukgymnast och psykolog, och även dietist vid behov.
Jag förstår din oro och dina tankar. Man vill ju helst ha alla kort på bordet, alla svar serverade. Men ibland går det bara inte. Man måste vänta och låta framtiden visa. Hur det än blir kommer det att bli bra, jag lovar! Första steget blir att fixa till skallen så att hjärnan får plats att uvecklas normalt. Sen får ni ta en dag i taget.
Lycka till med allt!
Ps. jag har lite bilder på Aron även i mitt galleri för den som är nyfiken. Han hade som sagt sagittal synostos & unicoral synostos. Fjäderopererad samt att de har flyttat en bit av pannbenet från vänster till höger sida.