• SofiaD

Kraniosynostos #9

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom oss, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

{#lang_emotions_heart}

Försöker mig på att länka till våra förra mycket givande trådar, inte säkert det lyckas...

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m45186277.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42805333.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m40061506.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m37395769.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m34845251.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m32049594.htmlwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m29385334.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 08:30
    *29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Väntar på att få tid för operation på Sahlgrenska.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-15 22:40
    *Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #9
  • tess863
    MammaMila skrev 2010-02-05 08:12:45 följande:
    Jasså...hm... när jag ringde sa hon att patienten aldrig får ligga där. Därför måste vi ta in på hotell första natten? Konstigt? Det är också lite synd att man inte kan boka Johannesvillan när man kommer så långt ifrån. Om man ringer dagen innan och det inte finns plats är det lite ont om tid att boka hotell Det vore kul om vi skulle ses där Vi är ju def. där 18:e men är det bara en återkoll för er så är ni väll inte där så länge? Eftersom det är dagen efter op. så är man väll mest inne på rummet?
    Jaha, patienten.. Nej MIn sambo fick bo på Johannesvillan och jag och Alex blev inskrivna dagen innan på avdelningen.
  • tess863
    tess863 skrev 2010-02-05 12:50:10 följande:
    Jaha, patienten.. Nej MIn sambo fick bo på Johannesvillan och jag och Alex blev inskrivna dagen innan på avdelningen.
    Dagen efter ligger ni nog på CIVA som är en intensvivårdavdelning. Då blir det visserligewn svårt att ses. Men lycka till i alla fall!
  • MammaMila
    tess863 skrev 2010-02-05 12:50:10 följande:
    Vi har inskrivning 16:e på morgonen så vi måste åka ner 15:e. Det är den natten vi måste sova på hotell. Natten före op. får min sambo sova på Johannesvillan (om de har plats). De sa att föräldrar till barn är prioriterade så jag hoppas vi får plats
    Lycka till på återbesöket... berätta gärna hur det gick sen.
    Jag funderar på om man måste åka till gbg på återbesök eller om någon här på ALS kan kolla på honom?
  • riparbella

29 oktober: Jag måste bara fråga om det var stora problem för er att få remiss till Göteborg? Vi opererade ju Signe på ALS i oktober 2009 och inför operationen hade vi ju massor av funderingar och frågade om möjligheten att få komma till Göteborg och det var inga problem alls att få remiss! De kunde skicka den samma dag sa de. Verkar så himla olika hur det är. Vi ångrade ju oss om Göteborg sen och valde ändå ALS på grund av tidsaspekten, Signe var rejält  begränsad av sin huvudform redan vid 6 veckors ålder och vi ville helt enkelt få operationen genonmförd. Men som sagt, till oss sa de att stockholms landsting betalade även om vi valde göteborg och detta inkluderade resor, boende etc..... Verkar så olika!!! Bara nyfiken hur det gick för er!

• Marie1978
    MammaMila skrev 2010-02-05 12:58:46 följande:
    Jag hade nog ändå åkt ner på återbesök eftersom det görs av samma läkare som opererade. För mig hade det känts bättre att den som varit med kontrollerar än att en helt annan ska bedöma någon annans jobb. Dessutom har de ju inte samma teknik på ALB, så barnen kanske ska se olika ut efteråt och eftersom ni ska göra med fjädrar kanske de på ALB inte kan se om det ser rätt ut.
  • Lina W

29oktober: Så ni fick en återbesökstid? Vad skönt. Då ses vi nog inte där då, vi har ju planerad OP-dag 3:e mars. Har dock inte fått kallelsen ännu. Hoppas bara att det blir då, orkar inte vänta en dag till!

Riparella: Opererar dom alltid barnen när de är så små? Gick allt bra för lilla Signe?

• riparbella

De sa att det blir bäst resultat om barnen opereras när de är mellan 6-8 veckor med den metoden, så om möjligheten finns görs det när de är så små. Men det är ju en annan metod än i Göteborg. Signes op gick bra och huvudet blev runt och fint direkt, op gjordes på torsdagen och på söndagen åkte vi hem. Men givetvis var hela situationen väldigt jobbigt,usch.

• tess863

Vad skönt att allt gick bra riparbella.
    Jag hörde också att för att få bästa resultat på kraniet så är en op innan två månader ultimalt. Men anledningen till att man väntade längre berodde på narkosen. Det var väl lite större risker med att söva en sådan liten bebis.
    Detta fick jag höra på mitt introduktionssamtal med kirurgen på SU.
    Men som sagt, vad skönt att även narkosen gick vägen.

Ok, men då förstår jag 29oktober...Vi hade inskrivningen flera dagar innna op dagen. Men kanske på grund av att vi bara har drygt en halvtimmes bilfärd till SU.

• MammaMila

Marie1978: Du har helt rätt i det... jag är bara rädd för resan Men det ska nog gå bra

Lina W: De ringde inte oss om den nya tiden utan när vi fick kallelsen så hade de bara flyttat datumet Så det finns ju en chans att de inväntar att hitta en bättre tid för er också Jag tror inte du får vänta längre iaf... 
    Riparbella: Det låter ju som det gick väldigt lätt och med bra resultat. Jag antar att ärr och ben läker mycket lättare vid så tidig ålder... men som sagt känns det lite jobbigt med nakosen på en sån liten. Men det brukar ju gå bra...
    Nu är det bara en vecka kvar för oss... vi åker nästa måndag. Jag börjar bli riktigt nervös Hoppas han inte blir sjuk så man måste ställa in bara
    Det står iofs inget i pappren om att man måste ställa in om de är förkylda... vet någon vad som gäller?
  • SofiaD

Vi fick ställa in op pga att Oskar var förkyld och hade feber. Feber är det som sätter käppar i hjulen, ingen fara om de bara är lite snoriga. ang återbesök så ville de att kan kommer dit. Ingen annan läkare är kapabel till att bedöma hur det ska se ut osv och jag skulle inte lita på någon annan när det gäller det här än SU.

amia01
    Vi opererade Oskar när han var 11 månader för sagittal synostos. Samma sak för oss, en inkompetent bvc läkare som inte visste ett skit om synostos. Vi var på barnkliniken i januari, på bedömning i början av mars och fick op tid i mitten av april (fick ställas in pga sjukdom så han blev inte opas förrän 10 juni). Jag tror inte heller nån vecka hit eller dit spelar någon roll för er, eftersom han redan är så pass gammal.

Det var lite strul här också, innan remissen äntligen kom iväg från vårt hemortssjukhus. Fick ringa och trycka på efter en vecka då den fortfarande inte kommit iväg. Men på SU gick allt smärtfritt, de var väldigt tillmötesgående om allt.

Tess
    Man blir fasen mörkrädd när man läser er historia! Bra att ni anmäler sån förfärlig inkompetens och dåligt bemötande! Skönt att det iaf ordnade sig till slut med op..

Till sommaren är Oskar 3 år och det är dags för återbesök! Jag tycker att han är jättefin (så klart) men visst syns det ändå lite grand att han har lite mer markerad panna, om man jämför med syskonen, och är lite bulig i tinningarna. Men det är absolut inget som någon tänker på om man inte direkt letar efter det. Hoppas att allt ändå är som det ska. Undrar hur vanligt det är med fler op för att inte första blev helt lyckad?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Kraniosynostos #9